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자기주도적 기악합주수업이 중학생의 리더십 향상에 미치는 효과

Title
자기주도적 기악합주수업이 중학생의 리더십 향상에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of Self-directed Instrumental Ensemble Classes on Improving the Leadership of Middle School Students
Authors
송미영
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤승현
Abstract
This study aimed to examine the effects of self-directed instrumental ensemble classes on the leadership of middle school students. After considering the theories on self-directed learning and leadership, this study set up the research questions. First, are self-directed instrumental ensemble classes effective for improving the leadership of middle school students? Second, are self-directed instrumental ensemble classes effective on sub factors of leadership - goal attainment skills, paradigm shifting skills, leadership skills, human relationship skills, and improvement skills? This study designed experiments by separating the experimental group from the control group and used pretest-posttest control group design. The subjects for this study were 28 first-year middle school students of S Middle School in Seoul and the experiment duration was 8 weeks. This study used the diagnostic scale of leadership developed by Heo-Uk Jeong et al. of the in Korean Educational Development Institute and the collected data was analysed by SPSS 18.0. Qualitative research was also conducted by analysing the portfolio with relevant music sheets, critiques, students' comments, performance records, and the teacher's observations. The study results are as follows. First, self-directed instrumental ensemble classes were effective in improving leadership. Although the general leadership standard of the control group was higher than the experimental group in the pretest, the experimental group scored higher in the posttest after self-directed instrumental ensemble classes. Second, self-directed instrumental ensemble classes were also effective on most sub factors of leadership. Statistic analyses showed meaningful improvements of goal attainment skills, paradigm shifting skills, leadership skills, and human relationship skills. There was also a rise of average values in improvement skills but the study didn't show the meaningful difference as p>.05. Third, qualitative analysis showed changes in goal attainment skills, paradigm shifting skills, leadership skills, human relationship skills, and improvement skills. As self-directed instrumental ensemble classes went along, students made their own goals for perfection and achieved it. They also improved paradigm shifting skills through writing critiques and listening to their recordings and suggested new playing techniques while cultivating their musical expression. In 'individual coaching' and 'directing the ensemble' classes, they experienced teaching and leading others, and this contributed to the improvement of leadership skills. They also became close with their classmates, and developed a cooperative spirit, which contributed to human relationship skills. In the latter part of the study, students encouraged other struggling students for a better ensemble, and this made a change in the sense of purpose. This study confirmed that self-directed instrumental ensemble classes are effective for improving leadership. Self-directed instrumental ensemble classes also made positive changes in sub factors of leadership- goal attainment skills, paradigm shifting skills, leadership skills, human relationship skills, and improvement skills. Self-directed instrumental ensemble classes could be applied to self-directed vocal, composition, or music-appreciation classes.;본 연구의 목적은 자기주도적 기악합주수업이 중학생의 리더십 향상에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 연구 목적을 위해 자기주도학습과 리더십에 관한 이론을 고찰하고 이를 바탕으로 연구문제를 설정하였다. 연구문제는 자기주도적 기악합주수업이 중학생의 리더십 향상에 효과가 있는지, 리더십의 하위 요인인 목표달성능력, 재창조능력, 통솔력, 인간관계능력, 목적의식 향상에 효과가 있는지, 자기주도적 기악합주수업 과정에서 학생들의 모습은 어떠한가로 설정하고 연구를 실시하였다. 본 연구를 위하여 실험집단과 통제집단으로 나누어 실험을 설계하였으며 사전사후검사 통제집단설계(pretest-posttest control group design)를 사용하였다. 실험집단은 서울시 소재 S중학교 1학년 28명 학생을 대상으로 8주 동안 자기주도적 기악합주수업을 진행하고, 사전사후검사를 통해 동일교, 동일 학년인 통제집단 28명의 학생들과 비교하였다. 리더십 측정도구는 한국교육개발원에서 정회욱과 그의 동료들(2003)이 개발한 지도력 진단도구를 사용하였고, 수집한 검사자료는 SPSS 18.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구는 양적연구와 질적연구를 혼합한 혼합연구로서 양적연구의 한계점을 보완하고자 질적연구를 병행하여 접근하였으며, 질적 분석은 연구대상의 악보, 비평지, 활동 후기, 연주 녹음 등의 포트폴리오와 교사의 관찰에 의해 이루어졌다. 본 연구의 주된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자기주도적 기악합주수업은 중학생의 리더십 향상에 효과적이었다. 사전검사에서 실시한 전체 리더십 수준은 통제집단이 실헙집단보다 다소 높게 나타났으나 자기주도적 기악합주수업을 실시한 후 사후검사에서는 실험집단이 통제집단 보다 높게 나타났다. 사후검사에서 통제집단의 리더십 수준이 사전에 비해 감소한 반면 실험집단은 증가한 것을 볼 때 자기주도적 기악합주수업이 중학생의 리더십 향상에 영향을 미쳤다는 것을 확인할 수 있다. 둘째, 자기주도적 기악합주수업은 중학생의 리더십 5가지 하위요인에 부분적으로 유의미한 효과가 있었다. 리더십의 5가지 하위요인 중 목표달성능력, 재창조능력, 통솔력, 인간관계능력의 향상에는 효과가 있었고 통계적으로도 유의미한 차이가 있었으나, 목적의식은 평균값의 향상은 있었지만 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 않았다. 셋째, 질적 분석 결과 학생들의 목표달성능력, 재창조능력, 통솔력, 인간관계능력, 목적의식, 음악 학습에 대한 태도에 변화가 있었다. 자기주도적 기악합주수업이 진행되면서 학생들은 자신이 연주에서 고쳐야할 부분을 개선하기 위해 목표를 스스로 세우고 달성하는 모습으로 변화하였고, 비평지 작성과 녹음을 통해 연주에서 잘못된 부분을 수정해 나가면서 재창조능력이 향상되었으며 음악적 표현력의 향상과 새로운 연주 방법을 제시하는 수준까지 발전하였다. 자기주도적 기악합주수업 중 ‘개인 코치’와 ‘합주 감독’ 수업을 통해 다른 사람을 가르치고 연습을 이끌어나가는 과정을 경험함으로써 통솔력이 향상되었으며 연습이 진행될수록 학생들의 관계는 친밀해지고 협동심이 향상되어 인간관계능력도 긍정적으로 변화하였다. 연구 후반이 되면서 학생들은 연주를 잘 하지 못하는 친구를 격려하여 함께 연주하려는 모습을 보였고 더 나은 연주라는 공동의 목적을 다른 사람과 함께 이루어 나가려는 목적의식의 변화가 나타났다. 또한, 음악 학습에 있어서 수동적인 학습자에서 능동적인 학습자로 변화하는 모습도 나타났다. 이상의 결과를 통해 자기주도적 기악합주수업이 중학생의 리더십 향상에 효과적임을 확인하였다. 이 연구는 기존의 교사주도수업에서 벗어나 학습자의 자기주도적 기악합주수업이 가능함을 보여주었고 학생의 전체 리더십뿐만 아니라 목표달성능력, 재창조능력, 통솔력, 인간관계능력, 목적의식에 긍정적인 변화를 보여주었다. 연구에서 이루어진 기악합주수업 외에도 자기주도적 음악 수업이 가창, 창작, 감상 수업에 다양하게 활용될 수 있는 가능성을 제시하였다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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