View : 45 Download: 0

식품·의약품 인증제도의 통합 인증마크 디자인 시스템 제안

Title
식품·의약품 인증제도의 통합 인증마크 디자인 시스템 제안
Other Titles
Design Suggestion for Integrated Certification Mark of Certification System for Food, Medicine and Medical Supplies : Focusing on Certification Mark of Ministry of Food and Drug Safety
Authors
권현정
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
현대사회에서 소비자에게 음식은 단순한 먹거리로서의 일차원적인 사고를 넘어 하나의 문화로 자리하고 있다. 건강하고 풍요로운 삶을 소망하는 소비자들은 건강한 식품 개발과 식문화에 점점 더 큰 관심을 보이고 있다. 세계 시장의 교류가 활발해지면서 다양한 수입식품을 접할 기회가 증가하고 있으며, 식품산업은 더욱 발달하고 있지만 반면에, 건강에 해로운 화학첨가물 및 인스턴트식품들이 난무하고 식품관련 안전사고가 빈번하게 발생하는 문제점들도 보여 지고 있다. 이러한 문제들을 해결하기 위해서는 식품안전관리기관의 안전 관리체계를 한층 강화해야하며, 믿고 신뢰할 수 있는 기관의 인증 제도를 통해 소비자가 직접 확인할 수 있는 인증 마크로 소비자의 불안을 해소시켜야 한다. 본 연구에서는 새로운 관점의 통합인증마크 디자인을 구축해야 한다는 필요성에서 출발하여, 식품의약품안전처의 인증마크 디자인 현황을 분석하고 문제점을 파악하였으며, 도출된 개선방안을 토대로 디자인개발을 하고자 하였다. 이에 통합인증마크의 역할을 바로 세우며 생산자와 소비자를 서로 유기적으로 연결시켜 시너지 효과를 낼 수 있도록 통합 인증마크 디자인 시스템을 제안하는데 그 목적이 있으며, 다음과 같은 방법으로 연구를 진행하였다. 품질인증제도의 개념과 유형을 분석하고, 경제체제에 따라 다르게 운영되는 각 나라별 인증마크의 특징을 살펴보았다. 둘째, 국내외 인증마크 디자인의 현황을 분석하고 시각적인 요소들의 세부적인 특징을 살펴본 후, 통합인증마크의 필요성에 대해 분석하였다. 셋째, 현재 사용되고 있는 식품의약품안전처 인증마크 디자인의 현황파악과 분석을 위해, 20대 이상의 일반 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 근거를 토대로 문제점 해결방안 및 제품 패키지에 적용하였을 때 소비자와 효율적으로 소통할 수 있는 통합적인 인증마크 디자인을 개발하였다. 본 연구는 소비자들의 안전한 식문화를 위한 식품의약품안전처의 통합인증마크 디자인 시스템을 제안함으로써 현재 식약처 인증마크 디자인이 갖고 있는 문제점을 해결하고, 소비자와 효율적으로 소통하며 안전한 식문화에 기여될 수 있는 인증마크 디자인의 가능성을 가늠해 보고자 하였다. 통합 인증마크 디자인 시스템은 소비자가 안전한 식품을 구매할 수 있는 지표로서의 역할을 하며, 식약처의 각 부서별 업무의 효율성을 높이고, 더 나아가 정부 인증기관으로서의 높은 신뢰 형성에 기여되도록 하는데 의의가 있다. 본 연구에서 제안된 통합 인증마크 디자인 시스템을 각 제품 패키지에 적용하여 소비자들과 활발한 상호교류를 이루기 위해서는 앞으로 더 실질적인 홍보와 마케팅적 연구가 필요하다는 한계를 가지고 있다. 하지만 현재의 식품의약품안전처 인증마크 디자인이 가지고 있는 문제를 통합이라는 관점에서 해결책을 모색해 보고, 시각적으로 소비자와의 효율적인 소통의 연결고리가 되고자 하는데 의의를 둔다.;In this contemporary world, food is more than just food and is set as a culture beyond one dimensional thinking. Consumers having desires for healthy and rich lives increasingly show bigger interests in the development of healthy food and food culture. Various opportunities exist in encountering imported food as interchanges between global market hot up and the food industry is improving. Meanwhile problems arise as instant food and unhealthy chemical additives are rampaging and safety accidents related with food occurs frequently. To mend these problems, we have to enhance the safety management system by food safety management institutions and should relieve the customer anxiety, introducing certification marks given by validation programs from reliable institutions which can be directly confirmed by customers. This research starts from the necessity of establishing the designs of integrated certification mark in a new perspective and comprehends problems by assessing the current situation of the certificate design by food safety office. Based on the deducted improvement measures, the design development was conducted. This research has the objective of proposing an integrated certification mark design system to induce synergy effect by organically connecting producer and consumer, setting the role of an integrated certification mark straight. The research progressed according to the following method. Firstly, the investigation of the concept and style of a quality certification system was done and the examination of the characteristics of certification mark by nations which runs separately according to economic structures was done. Secondly, the investigation of the current situations of the domestic and foreign certification mark design was done to assess the necessity of an integrated certification mark after examining the characteristic details of visual elements. Thirdly, a survey was conducted for the ordinary consumers in the 20's to assess and to comprehend the current situation of the design of certification mark by the ministry of food and drug safety institutions which is used right now. Based on these results, the development of the integrated certification mark design which could communicate effectively with consumers when applied for food and the resolution measures for the problems were achieved. The objective of this research is to propose the design system for integrated certification mark by food and medicine safety institution for safe food culture to solve the current problems held by the designs of the ministry of food and drug safety. Also effective communication with customers should be achieved and the possibility of the certification mark designs which contribute to safe food culture is estimated. The design system for the integrated certification mark has a role of being the indicator for customers to purchase safe food and enhance the effectiveness of the duty for each departments in the ministry of food and drug safety and furthermore, contribution to the formation of high trust by the government as a certification institution is made to deliver meaningfulness. In nurturing the active mutual interchanges with customers by applying design systems for the integrated certification mark proposed in this research, there exist limitations that practical publicity and marketing study should be demanded. It is regarded as meaningful in that solutions were sought in the perspective of integrating the problems of the certification mark design by the ministry of food and drug administration and in that visual communications with customers were attempted.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE