View : 976 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor장연순-
dc.contributor.author김지혜-
dc.creator김지혜-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:00Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:00Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000089492-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211404-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000089492-
dc.description.abstract오늘날 소비자들은 유행상품처럼 누구나 쉽게 가질 수 있는 것이 아닌 새롭고 다양한 소재로 제작된 개성 있는 상품을 끊임없이 요구하고 있다. 또한 디자이너의 독창적인 표현과 다양한 시대적인 분위기가 어우러진 실험적이고 창의적인 요소가 부가된 예술성이 사람들의 감각과 감성을 자극하고 있는 추세이다. 여러 분야 중에 섬유 디자인 영역 역시 위의 요구에 발맞추어 다양하고 개성 있는 패브릭(fabric)들이 출시되어 많은 영역에 사용되고 있다. 그러나 소비자들의 생활수준이 점점 높아지고, 소비성향이 다양해짐에 따라 모든 소비자들의 요구를 만족시키는 것이 어려운 현실로 되어가고 있다. 이에 본 연구자는 현대사회가 계속해서 요구하는 새로움이란 무엇일까? 라는 의문을 시작으로 해결방안을 모색해보았다. 그리하여 본 연구자는 전혀 새로운 무언가를 만든다는 생각에서 벗어나 다양한 소재의 혼합, 기법, 반복구조, 색상을 디자인 요소로 하여 기존의 것들을 재조합 또는 재구성하는 것을 해결방안으로 제시하고자 한다. 다시 말해 서로 이질적인 성격을 지닌 두 소재를 선택하여 본 연구자만의 시각으로 재구성하고, 선정된 기법을 이용해 소재의 반복구조를 통한 질감 연출을 시도함으로써 창의적이고 부가가치가 높은 패브릭을 제안하기 위한 하나의 가능성을 타진해보고자 하는 것이다. 본 논문의 연구 내용과 방법은 다음과 같다. 첫째, 문헌 자료를 통해 소재의 혼합 사용이 적용된 사례와 반복구조에 의한 질감 표현에 대해 연구한다. 둘째, 문헌 자료를 통해 질감표현을 위한 다양한 기법의 특성과 방법에 대해 연구 한 후, 소재에 적용하여 샘플(sample)을 제작한다. 셋째, 샘플작업 중에 최종적으로 선택한 후, 프랑크 만케(Frank H. Mahnke)의 색경험 이론을 바탕으로 본 연구자가 선호하는 색상에 따라 색채 계획을 수립하고 본 작업을 진행한다. 넷째, 디자인 9개의 그룹, 총 11점의 작품을 제작하여 소재의 혼합 사용과 반복구조에 의한 질감표현을 통해 현대사회에서 요구되어지는 새로운 패브릭으로서 가능성을 제시한다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 오늘날 소재가 혼합 사용된 예시를 패션 분야뿐만 아니라 가구, 인테리어, 건축물, 조형예술 분야까지 다방면에서 알아보았다. 그 결과 알루미늄과 유리, 나무와 퍼, 아크릴과 금속 등 어울리지 않을 것 같은 소재들로 구성된 다양한 예시들을 찾아 볼 수 있었다. 이러한 경향은 끊임없이 각자의 개성과 차별성을 요구하는 소비자들에 의해 일시적이 아닌 지속적인 경향으로 전개될 것임을 확인할 수 있었다. 둘째, 질감표현을 위한 반복구조는 팝아트(Pop Art), 옵아트(0p Art), 미니멀아트(Minimal Art), 현대 섬유미술에서도 확인하였듯이 하나의 단위(unit)에 초점을 두는 것이 아니라, 전체적인 화면 이미지(image)가 중요하다는 것을 알 수 있었다. 또한 단위마다 상호작용을 통해 전체적인 통일감을 줄 뿐만 아니라, 보는 이들에게 안정감을 주는 것을 확인 할 수 있었다. 셋째, 혼합된 소재에 효과적인 질감표현을 주기 위해 다양한 제작 기법 중 핸드 컷팅 기법, 울 축융 기법, 재봉 기법, 태우기 기법, 녹이기 기법, 엮기 기법을 적용하였고 이러한 기법의 적용을 통해 단순한 소재의 재구성이 아닌 새로운 패브릭으로서의 가능성을 엿볼 수 있었다. 넷째, 색상은 개인 및 집단 마다 각기 선호하는 색채가 존재하며, 더불어 프랑크 만케의 색경험 중에 개인적인 기호에 따른 색채 해석 6단계 이론을 바탕으로 수수하고 차분한 그레이시 톤(grayish tone)을 주조 색으로 선정하였다. 경우에 따라서는 강렬한 빨간색과 청색을 강조색으로 사용하여 패브릭에 집중도를 높일 수 있었다. 이와 같이 본 연구자는 소재의 혼합과 다양한 제작 기법을 통해 현대사회에서 요구되는 '새로운 패브릭'유형을 제시하였다. 하지만 빠르게 변화하고 계속해서 새로움을 요구하는 소비자들을 만족시키기 위해서는 더욱 과감한 소재의 혼합 사용과 기법 연구가 계속되어야 할 것으로 생각된다. 또한 제시된 패브릭이 다양한 디자인 분야에서 경쟁력을 가지고 어떻게 적용되고 사용될지에 대한 후속 연구가 필요하다.;Today, consumers are continuously demanding for characteristic products manufactured with new and various materials rather than what anyone can obtain easily, like fashion items. And the current trend is that the artistic value added with experimental and creative elements combining unique expression by designers and various periodic atmospheres stimulates people's sense and sensitivity. The area of textile design, among various fields, is also used in many areas because various and characteristic fabrics are newly released, in line with the demands mentioned above. However, as consumers' standard of living is gradually increasing and their consumption propensity becomes more varied, it is difficult to satisfy the demands of all consumers, as a matter of fact. Accordingly, this study seeks a solution, starting with a question: "What is the newness demanded continuously by this modern society?" Subsequently, this study proposes recombination and reorganization of the existing things as a solution by setting various materials combined, technique, repetitive structure, and color as elements for design, getting out of the way of thinking that something should be created out of nothing. In other words, this study selects two heterogeneous materials and reorganize them from a researcher's own perspective, makes an attempt to produce texture through repetitive structure of materials by using the technique selected, and identifies if there is any possibility to propose creative and high value-added fabrics. In this study, the research contents and methods are summarized as follows: First, this study understands the examples that materials are mixed for use and the repetitive structure-based texture expression based on literature review. Second, this study understands the characteristics and methods of various techniques for texture expression based on literature review and applies them into materials to make samples. Third, this study selects a final sample, of the samples made, to establish a color scheme depending on the color preferred by the researcher based on Frank H. Mahnke's theory of color experience. Fourth, this study manufactures 11 works in total {nine(9) design groups} in order to present a possibility of being new fabrics demanded by people in this modern society through texture expression based on the mixed use of materials and the repetitive structure. The findings from this study are as follows: First, this study finds out the examples that materials have been used today, from many different spheres such as furniture, interior, architecture, and plastic arts as well as fashion. As a result, it is found that there are various examples consisted of seemingly unsuitable things such as aluminum, glass, timber and fur, and acryl and metal. This suggests that such a tendency continues to be developed by consumers who demand for individuality and differentiation, consistently rather than temporarily. Second, it is also found that the repetitive structure for texture expression should not focus on one unit, as likewise observed in pop art, op art, minimal art, and modern fabric art, but rather the overall screen image is important. Also, it is found that the interaction between units gives an sense of unity and a sense of stability for viewers. Third, various techniques such as hand cutting, wool fulling, sewing, burning, melting, and weaving are used for giving an effective texture expression to the mixed materials, and by applying such techniques, this study presents a possibility of being new fabrics rather than just reorganizing the materials. Fourth, every individual and group has their favorite color. So, of Frank H. Mahnke's color experience, a plain and calm grayish tone is selected as dominance color based on the six-step color interpretation theory by personal preference. In some cases, strong red and blue are used as accent color to increase concentration on fabrics. In conclusion, this study presents 'new fabrics" demanded in this modern society based on the mixed use of materials and various manufacturing techniques. However, to satisfy the consumers who are adapting to a rapidly-changing environment and continuously demanding for newness, more drastic use of mixed materials and researches on the manufacturing techniques should be continued. Furthermore, follow-up studies are needed to understand if the fabrics presented will be competitive in various fields of design and how such fabrics will be applied or used.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 1 1.1. 연구의 배경 및 목적 1 2.2. 연구의 방법 및 범위 2 2. 소재의 혼합과 반복 3 2.1. 소재의 혼합 3 2.2. 반복구조에 의한 질감표현 12 3. 질감표현을 위한 기법과 색채 19 3.1. 섬유표현 기법 19 3.2. 색채 계획 23 4. 작품 제작 및 해설 26 4.1. 작품 제작 의도 26 4.2. 작품 제작 과정 및 분석 27 5. 결론 62 참고문헌 63 ABSTRACT 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent51603574 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title소재의 혼합과 반복구조를 통한 질감연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Texture Expression through Mixing of Materials and Repetitive Structure-
dc.creator.othernameKim, Ji Hye-
dc.format.pageix, 67 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 섬유디자인전공-
dc.date.awarded2014. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE