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류보브 포포바 작품의 조형적 특성을 응용한 스포티브 룩 패션 디자인 연구

Title
류보브 포포바 작품의 조형적 특성을 응용한 스포티브 룩 패션 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Sportive look Fashion Design applying Artifactual Characteristics of Works by Liubov Popova : Focused on Development of 「JINNY+」Brand Commodities
Authors
이윤진
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김혜연
Abstract
20세기의 예술은 대상의 형태 재현에서 벗어나 자기표현이 강조되는 조형적인 면을 추구하기 시작하였다. 러시아 아방가르드 운동의 일환인 구축주의(Constructivism)는 이러한 표현 방식에 대한 새로운 접근법으로, 순수 미술 뿐 아니라 다양한 분야에 영향을 미쳤다. 그럼에도 불구하고 이데올로기의 문제로 서구 사회에서도 1970년대 이후에야 구축주의에 대한 본격적인 연구가 시작되었고 국내에서는 그 이후에야 연구가 진행되었다. 21세기가 시작되면서 러시아는 문학과 조형 예술에서 괄목할 만한 성과를 보였는데, 특히 미술 시장이 개방되면서 당시의 미술사에 대한 연구도 시작되고 구축주의 예술가들의 작품들이 해외에서 호황 리에 전시되었다. 본 연구에서는 현대 패션 전반에 걸쳐 구축주의의 기하학적 조형미와 상징적인 힘을 가지는 컬러가 새로운 관점으로 등장하는 것을 보고, 구축주의에 대한 연구의 필요성을 느끼게 되었으며, 구축주의의 조형성을 패션과 연관시켜 재구성하는 데에 연구의 의의가 있다. 이에 구축주의를 발전시킨 대표적인 예술가 중, 류보브 세르게예브나 포포바(Liubov Sergeyevna Popova, 1889-1924)를 선정하였다. 류보브 포포바는 1910년대 초반 입체 미래주의 양식을 시작으로, 1916년 ‘회화적인 건축학’이라는 독자적인 회화 향식을 선보였으며, 1920년 이후 순수 미술을 그만두고 텍스타일 디자인과 패션 디자인, 무대 디자인, 책과 잡지 디자인 등 실용 미술에 전념한 여류 화가이다. 본 연구자는 구축주의의 대표적 화가인 류보브 포포바의 회화를 모티프로 여성복을 제작함으로써 구축주의의 조형미와 색채를 작품에 반영하였다. 따라서 본 연구의 목적은 류보브 포포바 자신이 ‘회화적인 건축학’ 이라 칭한 1916년∼1921년의 회화 작품의 조형적 특성을 분석하고, 그 분석 결과를 스포티브 룩과 연결시켜 신규 브랜드의 상품 기획을 하는 데에 있다. 연구의 내용 및 방법으로는 먼저 류보브 포포바 회화 작품을 통해 조형적 특성을 분석하고, 스포티브 룩의 정확한 개념과 특징을 알아보도록 한다. 그리고 현대 패션에 나타난 스포티브 룩을 살펴보기 위하여, 2010년 S/S부터 2014년 F/W의 파리, 밀란, 뉴욕, 런던 컬렉션을 분석하였다. 그 후 브랜드의 상품 기획 및 개발을 위하여 브랜드 컨셉과 포지셔닝을 설정한 후, 국내 시장 현황과 2015년 S/S 시즌에 대한 트렌드 정보 기관의 패션 트렌드 자료를 반영하여 2가지 테마를 설정하고, 테마별 디자인 개발 계획을 수립하여 실제 작품 6점을 제작하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 류보브 포포바의 조형적 특성은, 선과 형에 있어서는 기하학적 형태의 평면성을 강조한 정적 특성과, 건축적인 구조로 형을 강조하거나 선을 강조한 역동적 특성으로 나눌 수 있다. 색채 특성으로는, 명료하고 강렬한 색채를 사용하고 빛의 효과를 표현한 것이 대표적이며, 옐로우에서 브라운 계열의 중저채도 색채를 사용하기도 하였고, 흑백의 대비도 두드러진다. 둘째, 스포티브 룩은 평상복 용도의 옷을 디자인하는 데에 스포츠 웨어나 워크 웨어의 소재나 디테일을 응용한 것으로 스포츠 웨어, 캐쥬얼 스포츠 웨어, 스포츠 룩과는 구별되며, 스포티브 룩의 특징은 기능성, 간결성, 역동성, 모던-퓨처 지향성, 관능성으로 구분할 수 있다. 컬렉션에 나타난 스포티브 룩은 시대의 흐름이나 이슈, 시즌 트렌드가 반영되면서 다양하고 변화 있게 표현되었으며, 스포티브 룩의 특징이 단독 혹은 복합적으로 나타났음을 알 수 있다. 작품 제작을 통해 다음과 같은 연구 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 류보브 포포바의 회화에서 영감을 받은 기하학적 평면구성과 공간적 부피감의 표현, 그리고 형태 또는 선의 강조를 통한 역동적 특성이 작품 속에 잘 반영되었다. 따라서 회화의 미적 측면이 실제 작품에 모던한 감각으로 조화롭게 표현되었다고 할 수 있다. 둘째, 꾸뛰르적인 스포티브 룩의 여성복을 제작함으로써, 기존에 많이 보이던 애슬레틱(athletic) 스포츠나 캐주얼의 이미지가 강한 스포츠 웨어에서 탈피하여 새로운 각도로 접근하였으며, 실루엣, 아이템, 색채, 소재, 이미지 면에서 독특함과 함께 럭셔리함과 모던함을 부여할 수 있었다. 셋째, 국내 여성 컨템포러리 마켓에서 시도되지 않았던 스포티브 룩을 제시하였으며, 그 이미지는 꾸뛰르 감성을 포함한 동시에, 간결하고 역동적이며 모던-퓨처지향적인 스포티브 룩의 특성이 잘 표출되었다고 할 수 있다. 향후 미래의 스포티브 룩은 창의적, 혁신적 디자인 개발을 시도하며 더욱 역동적이고 차별화된 디자인을 요구할 것이다. 이러한 변화의 한 방편으로써 예술과 패션과의 만남이 새로운 가치를 지니고 더욱 확대되어 두 분야 사이에서 창출되는 미적 가치를 살펴볼 수 있는 체계적이며 다각적인 연구가 이루어져야 할 것이다. 아울러 스포티브 룩이 기존의 애슬레틱 스포츠 경향이 강하거나 캐주얼 또는 스트리트 패션이 아니라 모던하고 고급스러우며, 고유의 차별화된 컨셉을 가진 하나의 브랜드로서 국내 여성 컨템포러리 마켓에 고부가가치를 지닌 패션으로 창출되기를 바란다.;As the movement toward new value and the world with the beginning of the 20th century, modern art was established for it was started the formative aspect which emphasizes self-expressions by getting out of form reproduction of objects in art. Russian constructivism is being magnified again according to deep concern for ‘construction’ in modern fashion design since late 2000s and the constructivism is a trend of art which led Russian art tendency from before and after the Russian Revolution to late 1920s, and it was the avant-grade art movement which emphasized mechanical beauty and put emphasis on geometric shapes. Liubov Sergeyevna Popova (1889-1924) was a representative artist who developed the constructivism at that time, and showed an independent picture form, ‘Painterly architectonics’ in 1916 beginning with the form of Cubo-Futurism in the early 1910 and the lady painter who stopped fine art since 1920 and devoted herself to the applied art such as textile design and fashion design, stage design and designs for books and magazines etc. As results to analyze the world of art works of Liubov Sergeyevna Popova according to the stream of times, as for the formative characteristics of works, it was appeared static characteristics of flatness is emphasized geometric shapes and types to emphasize or highlight the dynamic characteristics of the line, and colors are clear and strong, represents the white light effect, the yellow color in the brown family of midium saturation, contrast of black and white were used. And it is possible that dynamic expression applied concept formulation of space and asymmetry attaches to characteristics of sports fashion through interaction and combination of geometric shapes. Sportive look applied materials or details of sportswear or work wear to design clothes for the use of casual clothes and it is distinguished from sportswear, casual sportswear and sports look and it was appeared the characteristics of sportive looks were functionality, conciseness, dynamics, modern-future directivity and sensuality. To investigate sportive look appeared in modern fashion, it was analyzed Paris, Milan, New York, and London collection since S/S in 2010 to F/W in 2014; sportive looks appeared in collections were appeared diversely and variedly by reflecting the stream of period, issues or season trends and it was possible to know that the characteristics of sportive looks were appeared independently or complexly. Therefore, this study would like to release women’s clothing on the basis of the study on sportive look and works of Liubov Popova. The brand character positioning was selected as contemporary women’s clothes. After setting up brand concept and positioning to plan and develop products, it was analyzed fashion trend materials of trend intelligence agency for S/S season in 2015 and did the consumer questionnaire survey, and set up two themes by reflecting the above mentioned information and established a plan to develop designs per theme and made 6 actual works. Through making works, the study results are as follows: First, functional aspect of sportive look and aesthetic aspect of design inspired from art works were able to be expressed in harmony. Second, by making women’s clothes in sportive look, it was approached from a new perspective by escaping from sportive wear which has strong image of casual or athletic sports which were seen previously and it was possible to give luxury and modern feeling with uniqueness in the aspect of silhouette, item, color, materials and images. Third, it was suggested differentiated sportive look in the simple, dynamic, and modern-future oriented image which was not attempted from the contemporary market. Sportive look in the future would demand more dynamic and differentiated design and attempt creative and innovative design development. As a method of these changes, the meeting between art and fashion would have new value and expand more and systematic and multilateral studies which can examine aesthetic value that would be created between two areas would be carried out. Besides, it is expected that sportive look would be created as a fashion with high value in the domestic women’s contemporary market as a brand which has its own differentiated concept and is modern and luxurious instead of fashion or casual or street fashion with existing athletic sports tendency.
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