View : 549 Download: 0

이미지 활용 활동과 소리 내어 읽어주기 활동이 초등학교 영어학습자의 어휘학습과 정의적 태도에 미치는 영향

Title
이미지 활용 활동과 소리 내어 읽어주기 활동이 초등학교 영어학습자의 어휘학습과 정의적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Using Images and Teacher's Reading-Aloud for Vocabulary Learning on Korean Elementary School Students' Vocabulary Competence and Attitude
Authors
김은혜
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이은주
Abstract
현대 사회가 세계화 되어 갈수록 점점 영어로 대화를 하고, 글을 읽고 쓰는 기회가 많아지고 있다. 이러한 추세에 우리나라 초등학교 영어교육에서부터 이 네 가지 기능 - 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 능력을 고루 발달시키려는 교육과정을 목표로 하고 있다. 이 네 가지 기능을 고루 발달시키려면 우선 어휘 학습이 필수적이다. Rivers(1981)에 의하면 어휘에 대한 이해 없이 언어를 배울 수 없고, Anderson과 Freebody(1981)는 일정수준의 어휘 지식이 의사소통을 하기 위해서는 꼭 필요하다고 주장하였다. 그러나 현재 우리나라 교실에서는 어휘학습에 많은 시간을 할애하지 못하고, 어휘학습은 학습자들이 교실 밖에서 개인적으로 학습해야 하는 것으로 여겨지고 있는 실정이다. 학습자들이 학습해야할 많은 어휘들을 보다 효과적으로 학습할 수 있는 학습방법의 개발이 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 이미지 활용 활동과 소리 내어 읽어주기 활동이 초등학교 영어학습자의 어휘학습에 미치는 영향과 교육적 시사점을 고찰하기 위하여 인천에 위치한 초등학교 5학년 135명을 대상으로 약 2주간 총 4차시의 실험 연구를 실시하였다. 실험에 앞서 집단의 동질성 검증을 위해 동질성 검증 평가를 하여 두 개의 실험집단과 한 개의 통제집단으로 나누고 사전 어휘평가와 사전 설문을 실시하였다. 실험 집단 1은 이미지를 활용한 어휘 활동으로 교사가 이미지를 보여주면서 어휘를 익히게 한 후, 어휘 활동지를 하고 답을 점검하게 하였고, 실험 집단 2는 소리 내어 읽어주기를 활용한 어휘 활동으로 교사가 사전에 준비한 스크립트를 읽어주고 나서 활동지를 풀고 답을 점검하였다. 통제집단은 전통적인 어휘 학습인 각자 암기를 하는 활동으로 따로 활동지를 하지 않았다. 실험이 모두 끝난 이후에는 사후 어휘평가와 어휘 활동 및 학습에 대한 학습자의 정의적 태도를 살펴보기 위해 사후 설문조사를 실시하였다. 본 연구를 통해 나타난 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험 집단과 통제집단의 실험 전, 후의 어휘 학습 평가에서는 유의미한 차이를 보이지는 않았으나, 소리 내어 읽어주기 어휘 활동을 한 집단의 사후 점수가 사전점수에 비해 가장 많이 향상되었다는 점은 주목할 만하다. 둘째, 실험집단의 능숙도에 따른 어휘 학습의 차이를 비교해본 결과, 어휘 활동과 어휘 능숙도 간 상호 작용은 없었으나, 사후 검정 결과에서 소리 내어 읽어주기 활동이 어휘 학습에 긍정적인 영향을 미쳤음을 확인할 수 있었다. 셋째, 어휘 학습에 대한 관심도, 중요도, 자신감, 학습방법, 학습현황에 대한 태도에 관한 실험 전과 후의 반응을 비교해본 결과, 이미지를 활용한 어휘 활동을 한 집단과 소리 내어 읽어주기 어휘 활동을 한 집단의 모든 영역의 실험 후 점수가 실험 전 보다 향상되었다. 특히, 이미지를 활용한 집단의 관심도영역에서 유의미한 향상을 보여 어휘 활동이 학습자들에게 긍정적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 그러나 통제집단은 관심도, 자신감 영역에서 실험 전보다 실험 후의 점수가 낮아졌음을 나타내었다. 즉 전통적인 어휘학습인 암기 방식은 학습자들의 어휘학습에 대한 관심도와 자신감에 부정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 결과를 토대로 우리나라 영어교육 현장에 주는 교육적 시사점을 살펴보면 다음과 같다. 첫째. 이미지 활용과 소리 내어 읽어주기 어휘 활동을 병행해서 실시해야 한다. 교사가 이미지를 활용하여 지도하기에 제한이 있는 어휘는 소리 내어 읽어주기 어휘 활동을 통하여 지도하는 것이 필요 할 것이다. 둘째, 어휘 활동의 동기부여로 이미지 자료를 적극 활용하여 학습 할 수 있는 방법들이 필요하다. 특히 어휘 학습에 부담을 느끼는 학습자들에게 이미지를 활용한 어휘 활동을 통하여 흥미 있고 관심 있게 어휘학습을 할 수 있도록 계획하는 것이 필요하다. 셋째, 본 연구에서 어휘 활동에 대한 개방형 설문에서 어휘가 어려웠다는 의견들이 있었다. 따라서 어휘 활동을 계획할 때에는 학습자들의 수준을 고려하여 어휘의 수, 난이도, 지도시간을 계획하는 것이 필요하다. 교실에서 어휘학습을 할 시간이 부족한 우리나라 초등학교 영어학습자들이 어휘학습에 좀 더 흥미와 관심을 가질 수 있도록 시각적, 청각적 다양한 어휘 활동의 개발 연구가 필요할 것이다.;Acquiring vocabulary knowledge is essential to develop 4 skills- listening, speaking, reading and writing. Many researchers suggest that vocabulary knowledge is necessary to acquire successful communication. However, it is hard to devote hours to teach vocabularies in the classroom because of the large amount of the textbook progress, so vocabulary learning has just been regarded as part of the students' self-study out of the classroom. Therefore, it is essential to research effective and useful vocabulary learning methods. As such, this study aims to look into the effects of using images and teacher's reading-aloud, and vocabulary learning on Korean elementary school students' vocabulary competence and attitude. This study was conducted for two-weeks with 135 elementary school fifth graders. The experiment started with a diagnostic pre-test and a pre-survey for checking the learning attitude. The experimental group 1, students were taught the meaning of new vocabularies through using images. In experimental group 2, students were taught new vocabulary through the teacher's reading-aloud, and the control group students memorized the new vocabulary by themselves. Each group learned 20 new English words, 5 for each lesson. After the teacher taught the new vocabulary, the experiment group students finished their activity worksheet and checked their answers with teacher. There wasn't a worksheet for the control group since they memorized the vocabulary by themselves. After the two-week experiments, all of the students' took the post-vocabulary test to examine their vocabulary learning ability on the target words. The post-survey assessed the attitudes towards vocabulary learning activities. In the post-survey, students were asked to offer their thoughts on the advantages and the disadvantages of vocabulary activities. The findings of this study can be summarized as follow. First, There were no significant difference among the experimental groups which included the use of images, the teacher's reading-aloud, and the control group. However, the experimental groups' average improved, especially the experimental group 1- the teacher's reading aloud improved the most, and next was the experimental group 2- using images. The use of vocabulary learning activities were more effective than students memorizing the new vocabularies by themselves. Secondly, there was no significant interaction between the type of the activities and the learners' proficiency level. However teacher's reading aloud activity have a positive effect on vocabulary learning. Thirdly, The experimental groups' overall attitude toward using images and teacher's reading-aloud vocabulary learning showed improvement in affective domains such as interest, significant, confidence, learning method, learning condition, and attitude in vocabulary learning. Especially, a significant difference was found in the domain of interest in an experimental group through using images. However, the control group showed a lower score on the post-test than the pre-test score. It revealed that memorizing vocabulary learning have a negative influence on the learners' attitude of interest and confidence. In conclusion, this study demonstrated the effects of vocabulary learning activities for vocabulary learning. Therefore, further study is needed to find variety and more effective vocabulary instruction.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE