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보헤미안 패션 이미지에 의한 스타일링 연구

Title
보헤미안 패션 이미지에 의한 스타일링 연구
Other Titles
Study on Styling of Bohemian Fashion Image
Authors
정보라
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조인실
Abstract
다각화 된 문화를 접하고 누리며 살아가는 현대인들은 다양한 매스미디어의 영향으로 보다 광범위하고 다채로운 라이프 스타일을 추구하고 실현하려 한다. 자신만의 아이덴티티를 표현하고 개성을 표출하기 위하여 가장 좋은 매개체인 패션을 통하여 그 욕구를 해소하고자 하는 경향이 커지고 있다. 이러한 현상은 단순히 의상 착장에 국한된 것이 아닌 액세서리, 메이크업, 헤어 등의 요소들과의 스타일링을 통한 멀티 코디네이션의 중요성으로 강조되고 있다. 이는 단순히 보여 지는 것의 차원을 넘어서 새로운 무형의 이미지를 창출하는 역할을 하고 있기에 조화로운 스타일링을 만들어내는 것은 패션에서 매우 중요한 위치를 차지하고 있으며 따라서 방송, 광고, 영화, 잡지, 무대, 인터넷 쇼핑몰, 패션 유통분야 등의 여러 분야에서 전문적인 스타일링이 요구되고 있는 상황이다. 이렇듯 점차 각 분야 간의 경계를 허물고 결합하여 창조적인 개념을 만들고 있는 현대 사회 속에서 가장 두각을 나타내고 있는 패션은 한발 더 앞서 나가 새로운 대안을 제시하고 있다. 획일화 되어있던 과거에서 벗어나 다양한 트렌드가 공존하고 있는 흐름 속에서 패션 스타일링은 서로 상반되는 것들의 조화를 통하여 익숙하지만 창의적인 감성을 표현하고 있다. 이 중 보헤미안 패션은 히피로 대변되어 나타난 1960년대부터 꾸준히 등장하고 있는 패션 트렌드로 하위문화 패션을 표현하는 매우 중요한 역할을 차지하고 있다. 문화적 거부와 자유로움만을 표현하고자했던 과거와는 달리 점차 다양한 이미지로 확대되어 새로운 개념을 만들어내고 있으며 또한 다수의 하이패션 디자이너들에게 채택되어 고유의 표현 기법과 상위문화 패션과의 스타일링 혼합을 통해 다채로운 유형으로 발표되어 큰 흐름을 형성하고 있다. 따라서 본 연구에서는 과거와 현재에 나타난 보헤미안 패션의 스타일링 방법과 특성을 분석하여 그것을 새로운 방법으로 재창조하여 다양한 분야에 적용된 새로운 보헤미안 패션 이미지 스타일링을 제시하고자 한다. 이를 위하여 기존의 클래식한 감성의 트래디셔널한 요소들과 기존의 보헤미안 패션의 요소들을 믹스 앤 매치하여 상위문화 패션과의 조화를 창의적으로 도모하고자 한다. 본 연구를 위하여 각종 참고 문헌 연구와 자료를 통하여 패션 스타일링에 관한 개념 및 특성을 정의하고 이를 위한 패션 스타일리스트의 영역과 역할을 규정하여 세분화하였다. 또한 보헤미안 패션의 유래와 발생 배경, 문화적 형성 요소를 고찰해보았고 스트리트 패션 이미지, 화보, 컬렉션 등에 나타난 응용방법 및 미적가치 등을 분석하고 이를 토대로 스타일링 특성을 분류했다. 이러한 특성을 효과적으로 표현하기 위하여 26점의 의상 아이템과 24개의 액세서리를 제작하였고 3가지 스타일의 헤어, 메이크업을 디자인하였으며 2명의 모델을 선정하여 총 6점의 스타일링 연출사진을 제시한다. 이론적 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 패션 스타일링은 의상을 바탕으로 시각적 이미지를 나타내기 위한 총괄적인 연출을 뜻하며 이를 위한 요소로는 의상 아이템, 액세서리, 소품, 헤어, 메이크업, 배경, 모델 등의 요소가 포함되어 있다. 궁극적으로 이 요소들을 효과적으로 조화시켜 새로운 이미지를 부여하는 것에 목적을 두고 있다. 둘째, 패션 스타일링은 당시 문화적 배경의 반영과 패션 고유의 상징성이 어우러졌을 때 효과가 극대화되며 이를 성공적으로 수행하기 위한 스타일리스트 역할이 중요하다. 새로운 컨셉을 만들어 패션 문화를 이끌어 나가기 위하여 활동이 요구되는 영역은 광고 및 홍보, 잡지 및 출판 매체, 방송 및 연예, 영화 및 무대, 컬렉션 및 이벤트, 인터넷 쇼핑몰 등의 패션 유통 분야가 있으며 점차 확대되고 있는 추세다. 셋째, 보헤미안 패션은 일탈에서 비롯된 일종의 저항적인 생활태도가 의상에 표현된 것을 근원으로 두고 있으며 기존의 형식에 얽매이지 않고 과거의 향수를 불러일으키는 자유로운 방식을 보여주고 있다. 이는 19세기 젊은 예술가들의 삶에서 비롯된 배경을 가지고 있는데 당시 그들이 즐기는 패션의 영향이 1960년대 히피 패션의 발전으로 이어져 현재의 보헤미안 패션을 형성하게 되었다. 집시처럼 보이기 위한 전원풍의 빈티지한 의상과 덧대어 이은 패브릭으로 만들어진 소품, 품이 넉넉한 망토 등 일반적인 미에서 벗어난 보헤미안 패션은 어느 한가지로 규정짓기 어려우며 시대와 나라에 따라 그 표현 방법이 달리 이루어졌다. 넷째, 보헤미안 패션의 정체성을 표현하는 특성은 레이어링, 미완성적 디테일, 믹스 앤 매치. 노스탤지어 무드 등 총 4 가지로 요약된다. 보헤미안 패션 스타일링은 정형화되지 않은 자유스럽고 낭만적인 분위기를 극대화 시키는 것에 있으며 이는 현대 패션에서 보다 고급스러운 부르주아 룩과 여성스러움이 접목되어 현대인들의 감성 지향적 욕구를 충족시켜줌을 알 수 있다. 다섯째, 보헤미안 패션의 컬렉션과 화보의 스타일링 사례를 분석을 통해 보헤미안 이미지가 점차적으로 상향전파 되어 확대되는 경향을 확인해볼 수 있었고 트렌드의 중심이 되어 메인스트림을 선도하는 역할을 하고 있음을 알 수 있었다. 문화적 강점과 디자인 성을 동시에 내포하고 있는 보헤미안 패션은 현대인들의 패션 가치관이 발달하면서 창의적인 감각으로 재해석하기 위한 좋은 도구가 되고 있다. 본 연구자는 보헤미안 패션의 연구 및 사례분석을 통하여 정의내린 요소들의 특성을 바탕으로 새로운 스타일링 창출을 위한 작품을 제작하였고 이를 조합하여 총 6점의 패션 이미지를 제시하였다. 작품 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 스타일링의 전체 컨셉은 절제된 감성의 부르주아적 보헤미안 이미지를 표현하였으며 이를 위해 ‘로맨틱 빈티지(romantic - vintage)‘, ‘트래디셔널 시크(traditional - chic)’, ‘딜리케이트 노스탤지어(delicate - nostalgia)’ 등 총 3가지로 세부 테마를 나누어 연출하였다. 그 결과 정형화 되지 않은 독특한 예술적 보헤미안 감성을 표출시킬 수 있었다. 둘째, 컬러는 카키를 기준으로 전체적으로 톤이 낮은 브라운, 네이비 등을 주조 색으로 사용하였고 착장별로 베이지, 버건디, 그레이, 다크 오렌지 색상을 조화시켰다. 이러한 색상이 돋보이도록 ‘톤온톤(tone on tone)’ 혹은 ‘톤인톤(tone in tone)’으로 배치하여 한층 더 감각 적인 빈티지 보헤미안 스타일링을 연출할 수 있었다. 셋째, 소재는 모직과 가죽을 주소재로 선택하고 헤링본, 테리, 기모, 트위드 등 트래디셔널한 소재와 망사, 니트, 거즈 등의 소재들을 함께 어우러지도록 믹스 앤 매칭 방식으로 사용하였다. 그 결과 투명, 불투명 등 소재의 표현효과에 있어서 대조적 재질감과 소재 이미지를 통해 다양하고 풍부한 시각적 효과를 얻을 수 있었다. 넷째, 보헤미안 패션 이미지 완성을 위해 한 착장 당 9가지 이상의 아이템을 겹쳐 입도록 연출함으로서 보헤미안 패션의 풍부한 레이어링 특성을 표현할 수 있었다. 총 6가지의 착장을 구성하였고 총 26개의 의상을 제작하였으며 이 중 햄 라인을 살린 통가죽이 부착된 메인 아이템들을 각 착장 당 1개 이상 포인트로 스타일링 하여 미완성적 디테일의 장식성을 의도했다. 각 아이템의 디자인이 부각될 수 있도록 길이와 재질의 차이가 크도록 믹스 앤 매치 하여 의도적 남루함과 탈정형성 통해 보헤미안의 노스탤지어 감성을 제시할 수 있었다. 다섯째, 보다 풍성한 스타일링 연출을 위하여 총 24개의 다양한 액세서리를 제작, 연출함으로서 보헤미안 적 믹스 앤 매치의 장식성을 부여할 수 있었다. 각 착장 당 4개 이상의 아이템을 레이어링 방법으로 스타일링 하였다. 제작 시 끝단의 마무리를 미완성적으로 의도하였고 착장 시 자연스럽게 흘러내리듯 연출 하여 보헤미안 패션의 특성을 효과적으로 표현할 수 있었다. 여섯째, 헤어 와 메이크업은 각 테마에 맞추어 총 3가지로 연출하였다. 헤어는 헝클어 진 풍성한 업스타일에 염색한 거즈를 덧대었고 정형화되지 않고 러프하게 표현한 포인트 아이 메이크업은 강렬하게 페인트를 칠한 것과 같이 연출하여 보헤미안의 방랑적이고 예술성이 담긴 이미지를 표현하려 하였다. 이 때 피부표현은 깨끗하게, 립 메이크업은 누드 톤으로 하여 의상 스타일링에서 의도한 보헤미안과 클래식의 느낌을 함께 나타냈다. 일곱째, 고감도의 보헤미안 패션 스타일링을 위하여 컨셉의 소화 능력과 시각적 이미지가 적합한 2명의 모델을 선정하였다. 아이템 레이어링의 특성이 효과적으로 잘 나타날 수 있도록 역동적이고 의상을 최대한 활용한 포즈를 요구하여 촬영을 진행하였으며 감각적이고 트렌디한 결과물을 위해 역동적이고 의상의 움직임을 순간적으로 포착할 수 있도록 포즈를 의도하여 연출하였다. 이상의 결과와 같이 본 연구는 보헤미안 패션의 가치가 현대패션에서 차지하는 영향력과 중요성에 대해 분석하였고 스타일링 특성을 응용하여 현대패션에 적용시켜 연출한 새로운 개념의 이미지를 제시하였다. 이를 통하여 기존의 규범에 반하여 자유롭게 표현하는 예술적 감성이 우리에게 보여주는 가치를 알 수 있었고, 과거에 대한 향수를 통하여 보다 풍부한 감성의 보헤미안 패션 이미지 스타일링 표현이 가능하다는 결과를 도출할 수 있었다. 본 연구를 계기로 기존의 아름다움이라는 가치에 반하는 보헤미안 패션과 같은 하위문화 패션 스타일링에 대한 다각적 연구가 나오기를 기대하며 지속적 발전이 이루어지기를 바란다.;Our contemporaries, who meet and enjoy diversified culture in daily life, pursue and practice wide spread and diverse life style under the influence of mass media. Tendency of solve their desire of express own identity and personality through fashion is getting higher. This phenomenon emphasize the significance of multi- coordination which not limited only in clothes wearing but also styling with accessories, make-up and hair styling. Harmonious styling making holds a key post in fashion as it is now more than wearing clothes even functions as creator of brand new intangible image, therefore professional styling is required in various filed such as broadcasting, advertisement, movie, magazine, stage, online shopping mall, fashion distribution filed and etc. Fashion, as it blurs the borders of each field and creates creative concepts, lifts its head in modern society and, by extension, suggest new alternatives. In the coexistence of diverse trend stream as out of standardized past, fashion styling express the familiar but creative sensibility through the harmony among contrary things. Especially, as continuous fashion trend since 1960 as hippie, Bohemian fashion plays big role of subculture fashion expression. In old days, it only expressed cultural reject and freedom whereas it expands into diverse image, creates new concepts also is showed in diverse type with the combination of its own expression technique and overculture fashion as it selected by many high fashion designers also formed main stream in these days. Thus, in this research, I analyze the styling measure and characteristics of Bohemian fashion now and in the past, recreate and suggest in new measure which may apply to various fields as new Bohemian image styling. In order to this, I seek the creative harmony with overculture fashion with mix and match of existing traditional factors of classical sensibility and existing factors of Bohemian fashion. For this research, I defined the idea and characteristics of fashion styling through various reference researches and materials, also set scope and role of fashion stylist for this and subdivided it. Also I studied about origin, occurrence background, cultural formation factors of Bohemian fashion analyzed application measure and aesthetic value which shown in street fashion images, pictorials, collection and classified styling characteristics on these basis. In order to express these characteristics efficiently, I made 26 clothes items, 24 accessories also designed 3 different hair style and make-up. I suggest total 6 pieces of styling studio photographs with 2 selected models. Theoretical study concludes the following results. First, fashion styling means the overall display to show visual images based on clothes. As factors of this, it includes but not limited to clothes item, accessory, prop, hair styling, make-up, background, model and etc. Ultimately, effective harmony of these factors subject to give new image. Second, the effect of fashion styling maximized when it mingled the cultural back ground of then and unique fashion symbolism: for successful performance of this, role of stylist is significant. In order to lead fashion culture with new concept making, it is necessary to widen the fashion border to advertisement/PR, magazine and print media, broadcasting and entertainment, movie and stage, collection and event, fashion distribution field such as online shopping mall and etc. and also is being broadened. Third, Bohemian fashion based on clothes expressions of the defiant attitude which came from deviation, shows free measures which recalls nostalgia of the past while is not fettered by the old form. Bohemian fashion originated from the life of young artists in 19th century, their fashion had developed to hippie fashion in 1960’s, and at last it completed as these days Bohemian fashion. Country-like vintage costume to look like Gypsy, fabric patch props, big cape and others show the Bohemian fashion; deviated from general beauty. It is hard to regulate it in one way: it all showed different expression in ages and countries. Fourth, the identification characteristics of Bohemian fashion can be summed up these 4; Layering, incomplete detail, mix and match, nostalgia mood. Bohemian fashion styling is maximized the free and romantic atmosphere which did not standardized. It indicates that Bohemian styling satisfied emotion-oriented desire of the modern as it grafted to luxury bourgeois look and femininity in modern fashion. Fifth, by the analysis of collection and pictorial styling case of Bohemian fashion, Bohemian image spreads upward gradually, leads main stream as a center of trend. Bohemian fashion; connote the cultural strength and quality design is now a great tool to reinterpret with creative sense as fashion values of the modern developed. I made pieces for new styling create on the basis of the characteristic of factors that defined through Bohemian fashion research and case analysis then suggest 6 pieces of fashion image with those combinations. The study on the work reveals the implications as below. First, overall concept of styling was the expression of bourgeois Bohemian image with moderated sensibility, consisted with 3 detail staged theme; Romantic - vintage, Traditional - chic, Delicate - nostalgia. As a result, unstandardized unique artistic Bohemian sensibility was shown. Second, main colors; khaki as main color, tone-downed brown, navy harmonized with beige, burgundy, grey, dark orange by clothes. To show better these colors, I arranged them tone on tone or tone in tone which led better sensible vintage Bohemian styling. Third, woolen fabric and leather were selected as main material and used in mix and match measure with traditional materials; herringbone, terry, plush, tweed and mesh, knit, gauze. As a result, various and rich visual effect were attained by material image and contrasting material texture in expression effect of transparent and/or opaque material. Fourth, to complete the Bohemian fashion image, under my direction, model had to wear over more than 9 items per one cloth to express rich layering characteristics of Bohemian fashion. I composed total 6 clothes set: made 26 clothes: made point on each clothes by attached main items with the whole skin which highlighted hemline, so achieved incomplete detail decorative feature. Bohemian nostalgia sensibility could be suggested as non-standardization and intentional shabby which directed to mix and match to maximize the difference of length and materials to show each item designs Fifth, to richer styling direction, I made and directed the different kinds of 24 accessories which gave Bohemian mix and match decorative features. More than 4 items layered to each clothes. Edge left incomplete intentionally, let it slip down naturally when wearing, made the expression of the characteristics of Bohemian fashion efficiently. Sixth, hair styling and make-up directed in each 3 theme. Hair styling; tangled luxuriant up style with dyed gauze, and point eye make-up; expressed rough and strong like paint-painted express the excursive and artistic Bohemian image. Skin expressed clean and nude tone lips for expression of Bohemian and classical sense which intended in clothes styling. Seventh, 2 models- who are suitable to express the concept and visual image were selected to styling of supersensitive Bohemian fashion. To show the characteristics of item layering, model had asked to make dynamic and most used the costume poses, for sensitive and trendy result, I directed poses to capture the movement of clothes and dynamic poses intentionally. As we looked up, this research analyzed the influence and importance of Bohemian fashion in modern fashion, suggested new image of concepts by the application of styling characteristics to modern fashion. With this, I came to know the artistic sensibility value which express freely against exist standard and draw a conclusion that richer sensible Bohemian fashion image styling is possible through nostalgia of the past. I expect the diverse researches about subculture fashion styling such as Bohemian fashion which against exist beauty value and further improvement with this research.
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