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연령 및 라이프스타일에 따른 커피 음용 행동 연구

Title
연령 및 라이프스타일에 따른 커피 음용 행동 연구
Other Titles
According to age and lifestyle behavior studies of coffee drinking.
Authors
김명경
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조미숙
Abstract
커피는 바쁜 현대인에게 빼놓을 수 없는 필수 음료로 자리매김하고 있으며, 커피 전문점은 단지 커피를 마시는 공간이 아니라 복합적인 문화공간의 하나로 발달되고 있다. 기호식품으로 여겨져 왔던 커피는 최근 들어 커피 전문점을 중심으로 대중화되면서 후식으로 마시는 커피에서, 일상생활의 여유를 느끼고 커피를 통한 문화를 누리는 공간이 되기도 하고 만남의 장소, 업무처리의 공간이 되기도 한다. 커피시장의 급격한 성장과 확대와 더불어 소비자 라이프스타일의 변화는 소비자로 하여금 커피를 마시는 동기를 변화시키고 있다. 개인마다 선호하는 커피가 다르며, 소비자는 자신의 개성적인 라이프스타일을 커피로 표현하기도 한다. 이러한 소비자들의 개성에 따라 국내 커피시장은 빠르게 성장하고 있고 커피전문점은 나름대로의 독창성을 가지고 경쟁의 구도를 형성하고 있다. 전략적 마케팅도 필요하다고 생각된다. 이제 커피는 삶의 일부가 되었고, 커피의 위상 자체가 달라지면서 라이프스타일과 관련된 부분의 연구가 필요하다. 개인의 라이프스타일은 커피 음용 행동과 밀접한 관련성을 가지며, 제품 및 서비스 구매행동에 직접적인 영향요인이 되기 때문에 연령별 및 라이프스타일에 따른 커피 음용 행동 연구를 할 필요가 있다. 이 연구에서는 커피를 실제 음용하고 있고 커피전문점을 최근 한번이라도 이용한 경험이 있는 소비자를 대상자로 커피 음용 행동의 분석을 위하여 설문조사를 실시하였다. 설문지는 총 527부 중 통계분석이 가능한 507부(96%)가 연구분석에 사용되었다. 조사대상자의 연령별, 라이프스타일 군집에 따른 인구 통계학적 특성, 커피 음용 행동 차이, 커피의 긍정적 및 부정적 인식도에 대한 차이를 알아보고자 설문지를 조사하였다. 수집된 자료들은 실증적 검증을 위하여 SPSS 20.0 통계 패키지 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 교차분석, 분산분석, 군집분석(Cluster Analysis), 신뢰도검사(Cronbach Alpha), 요인분석, 사후검정(Duncan's multiple range test)을 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연령별 20대는 134명, 30대는 111명, 40대는 124명, 50대 이상은 138명으로 비교적 균등한 크기의 표본 수로 할당이 되었다. 라이프스타일에 따른 연령별 분류 군집명은 20대는 맛‧유행 추구 집단, 30대는 계획적 유행 추구 집단, 40대는 안전적 계획 구매 추구 집단, 50대 이상은 안전적 건강 추구 집단이라 명하였다. 라이프스타일에 따른 군집별 분류 결과 4개의 집단으로 분류되었으며, 집단은 각각 98명, 77명, 191명, 64명이었다. 라이프스타일에 따른 군집 분류명은 제 1집단은 계획적 안전 추구 집단, 제 2집단은 맛‧유행 추구 집단, 제 3집단은 안전적 건강 추구 집단, 제 4집단은 편리적 맛 추구 집단이라 명하였다. 둘째, 연령별 일반적 커피 음용 행동에 관한 차이를 보면 주로 커피 마시는 장소, 카페 방문 시 중요하게 생각하는 요인, 하루 평균 커피 음용 횟수, 주로 마시는 커피, 카페‧커피에 대한 정보를 얻는 매체, 커피 음용 목적, 매 방문 시 평균 소비 금액, 커피전문점 방문 목적, 커피전문점 동행, 주로 이용하는 커피전문점, 커피를 처음 마시게 된 동기, 커피를 처음 마시기 시작한 시기, 더치커피‧디카페인 커피 주문, 우유 첨가에서 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 라이프스타일 군집별 커피 음용 행동에 관한 차이를 보면 주로 커피 마시는 장소, 하루 평균 커피 음용 횟수, 주로 마시는 커피, 카페‧커피에 대한 정보를 얻는 매체, 커피 음용 목적, 매 방문 시 평균 소비 금액, 커피전문점 방문 목적, 커피전문점 동행, 주로 이용하는 커피전문점, 커피를 처음 마시게 된 동기, 커피를 처음 마시기 시작한 시기, 시럽 첨가, 생크림 첨가, 우유 첨가에서 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 연령별 커피의 긍정적 인식도 차이를 보면 암예방‧간보호‧노화방지‧당뇨병예방, 소화에 도움, 체중 감소 효과, 인지능력 발달, 운동능력 향상의 모든 항목에서 유의한 차이를 보이지 않았다. 커피의 부정적 인식도 차이를 보면 치아색깔 변색, 불면증 초래, 신체성장 저해‧콜레스테롤과 고혈압 위험, 두뇌발달 저촉, 섭취 중단 시 불안 증상 나타남의 모든 항목에서 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 라이프스타일 군집별 커피의 긍정적 인식도 차이를 보면 인지능력 발달, 운동능력 향상을 제외한 암예방‧간보호‧노화방지‧당뇨병예방, 소화에 도움, 체중 감소 효과의 모든 항목에서 유의한 차이가 없었다. 커피의 부정적 인식도 차이를 보면 불면증 초래를 제외한 치아색깔 변색, 신체성장 저해‧콜레스테롤과 고혈압 위험, 두뇌발달 저촉, 섭취 중단 시 불안 증상 나타남의 모든 항목에서 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 본 연구는 커피전문점을 이용한 경험이 있는 20대 이상 성인을 대상으로 하여 연령별, 라이프스타일 군집별로 커피 음용 행동, 커피의 긍정적 및 부정적 인식도 등을 파악하여 시장세분화를 통한 마케팅 전략을 세우고 특히 커피를 처음 마시기 시작한 시기가 청소년기 부터라면 가정과 학교에서 올바른 커피섭취에 대한 영양교육이 필요하다고 생각한다.;Coffee is essential for the busy modern man has established itself as a mandatory beverage and drinking coffee in coffee shops in the area, not just complex is being developed as one of the cultural space. Has been considered to be the favorite food of coffee in coffee shops around the recent popularity of drinking coffee for dessert, coffee and feel in everyday life through the free space is also enjoying the culture and meeting place, work space is often treatments. Coffee market, with the rapid growth and expansion of consumer lifestyle changes to allow the consumer to change the motive be drinking coffee. Coffee is different for each individual preference, consumers are on their individual lifestyle may be expressed in coffee. The personality of these consumers, the domestic coffee market is growing rapidly and has a coffee shop has its own uniqueness to form a composition competition. Strategic marketing is also thought to be necessary. Coffee has been a part of life now, the phase of the coffee itself is associated with different parts of jimyeonseo lifestyle study. Individual behavior and lifestyle is closely related to having a coffee drink, products and services directly affect purchasing behavior and lifestyle factors according to age, because coffee drinking may need to conduct research. In this study, the actual drinking coffee and using the coffee shop experience at least once in the last person to coffee drinking consumer behavior survey was conducted for analysis. Part of a total of 527 questionnaires for statistical analysis of 507 parts (96%) were used in the study analyzes. Age of those surveyed, according to the Lifestyle Communities demographic, behavioral differences in coffee drinking coffee for the positive and negative perceptions questionnaire to evaluate differences were examined. The collected data are empirical verification of the SPSS 20.0 statistical package program to study the problem according to the frequency analysis, cross-analysis, analysis of variance, cluster analysis (Cluster Analysis), reliability tests (Cronbach Alpha), factor analysis, and post-Black (Duncan's multiple range test) was performed. The analysis results of this study are summarized as follows. First of all, 134 people ages 20s, 30s 111 people, 40 versus 124 people, more than 50 138 people are relatively equal number of sample size was allocated. Communities were classified according to age lifestyle ‧ 20s fashion taste pursue collective, deliberate fashion pursue collective 30s, 40s-safe plan in pursuit of purchasing groups, more than 50 groups are pursuing health-safe myeonghayeotda called. Classification according to the result of lifestyle communities were classified into four groups, each group of 98 people, 77 people, 191 people, 64 people, respectively. The lifestyle category name in the first group was planned communities seeking safety group, the second group is pursuing collective fashion taste ‧ third group is seeking community health-safe, the fourth group is called a group seeking convenient myeonghayeotda ever taste. Second, the age-specific behavioral differences generally see coffee drink coffee drinking places primarily, I think the important factor when visiting a cafe, drinking coffee daily average number of times, mainly drinking coffee, cafe ‧ media to get information about coffee and coffee drinking purposes, the mean amount spent each visit, the purpose of the visit coffee shops, coffee shops walk, mainly used in coffee shops, the motivation to drink coffee for the first time, started drinking coffee for the first time, the Dutch decaf coffee ‧ order, adding significant differences in milk showing respectively. Crowded coffee drinking lifestyle behavioral differences by looking at the place mostly drinking coffee, drinking coffee daily average number of times, mainly drinking coffee, cafe ‧ media to get information about coffee and coffee drinking purposes, the average consumption amount during each visit, the coffee shop the purpose of the visit, accompanied by coffee shops, coffee shops often use coffee for the first time, the motivation to drink coffee when you first started drinking syrup added, adding cream, milk in addition showed a significant difference seen. Third, look at age differences in the perception of coffee positive liver cancer prevention protection ‧ aging diabetes prevention, aid in digestion, weight loss effects, cognitive development, improves athletic ability in all of the items did not show significant differences. Look at the difference of the negative perception of coffee color discolored teeth, insomnia, causing growth inhibition ‧ body cholesterol and risk of hypertension, brain development, conflict, anxiety symptoms when ingested stop all of the items appear to show significant differences, respectively. Positive perception of the coffee by lifestyle communities look different cognitive development, improve athletic performance, except for cancer prevention anti-aging ‧ Diabetes Prevention liver protection, aid in digestion, weight loss effects were not significantly different in all categories. Look at the difference of the negative perception of coffee, except for insomnia caused discoloration of tooth color, body ‧ growth inhibition of cholesterol and the risk of hypertension, brain development, conflict, anxiety symptoms when ingested stop all of the items appear to show significant differences, respectively. In this study, using the coffee shop experience in the 20 or older age group targeted, lifestyle behavior clusters by coffee drinking, coffee, etc. to identify the positive and negative perceptions through marketing strategies to establish market segment for the first time, especially coffee If you start drinking from adolescence period is correct coffee consumption at home and at school think it is necessary for the nutrition education.
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