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dc.contributor.advisor주보림-
dc.contributor.author안민희-
dc.creator안민희-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:55Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:55Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000090410-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211356-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000090410-
dc.description.abstract남성 수트는 지난 350년 동안 남성들의 지속적인 사랑을 받고 있으며 디자인적으로 미묘한 디테일적 변형을 통해 현대인의 일상생활에 적합한 옷으로 점차 변화하고 있다. 수트는 시각적인 자극이 아닌 재킷의 단추 숫자, 칼라의 모양이나 바지 턴업의 깊이 등과 같은 세세한 요소들로 그 옷의 수준이 결정된다. 아마도 남성복이 여성복에 주목을 덜 받은 이유일 것이다. 하지만 동시에 그것이 바로 수트가 오래 지속되는 이유이며 디테일 때문에 수트는 역동적인 옷이 되는 것이다. 본 연구에서는 시대적 흐름에 따라 변화하는 소비자 욕구에 대응하는 수트의 전통 직물 패턴을 활용한 남성복 브랜드 『PEACOCK』을 런칭 하고자 한다. 이 신규 브랜드는 수트 뿐 아니라 다른 아이템에 남성 수트의 전통적 직물 패턴을 응용하고 활용하므로 상품가치를 높이고 차별화된 브랜드 이미지를 구축함으로서 남성복 시장에 새로운 활성화 방안에 목적을 둔다. 본 연구방법 및 내용은 다음과 같다. 문헌을 통해서는 남성 수트의 소재와 직물 패턴, 종류와 조형적 특징 그리고 현대 남성 수트 패션에 관한 발생과 역사에 대한 이론적 고찰을 한다. 또한 2007 S/S부터 2014 F/W까지의 남성복 컬렉션의 현대 패션사례를 분석하여 현대 남성 수트의 유형과 특징을 도출한다. 이론적 고찰을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 수트에 사용하는 원단은 주로 능직에 포함되지만 현대 남성들은 다양한 패턴을 선호하기 때문에 변화하는 중이다. 색채가 다양해지거나 소재는 실용적인 부분으로 변화하고 있다. 더불어 패턴의 형태 또한 다양해지고 있다. 둘째, ‘수트(suit)' 용어는 17세기에 최초로 등장한 것으로, 중세 영어의 siute, seute를 거쳐 suit가 되었다. 이는 재킷과 바지를 함께 입는 세트라는 의미를 가지고 있다. 또한 장소와 상황에 맞는 ’원칙‘이 요구되는 공식적인 복식을 의미한다. 셋째, 수트의 유형은 미국 스타일, 영국 스타일, 이탈리아 스타일 세 가지 유형의 스타일로 분류되어진다. 스타일의 변화를 줄 수 있는 수트의 디자인적 디테일은 라펠의 길이나 폭, 재킷의 길이, 단추 수, 바지의 턴업의 깊이는 수트의 특징을 만들어 내는 요소이다. 이와 같은 이론적 고찰을 바탕으로 제품기획 및 브랜드 개발에 앞서 현재 국내 남성복 시장 현황과 국내 패션 트렌드를 조사하여 신규 브랜드『PEACOCK』기획에 반영한다. 그 후 전반적인 제품 구성, 예상 판매 가격을 설정하여 총 6점의 작품을 제작한다. 신규 브랜드 『PEACOCK』의 작품 디자인을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 전통적인 수트 직물 패턴의 응용하여 다양한 방법으로 패턴을 재조합 하거나 코디하므로 한정적이고 전형적이라고 느껴졌던 현대 남성 패션을 차별화 시킬 수 있다. 둘째, 라펠, 커프스, 후드 등 디테일에 패턴을 활용하여 디자인을 전개하므로 시각적인 효과를 극대화 할 수 있다. 셋째, 직물 패턴의 조형성에 대한 이해는 디자인에 있어서 의도적인 선을 만들 수도 있고 다양한 배열 및 조합을 통해 의복의 착시 효과를 나타낼 수 있다. 넷째, 색채의 조합으로 인해 같은 방법으로 체크를 만든다고 해도 유사하면 온화하고 안정적이지만 대비하면 개성 있고 시선을 집중시키는 효과를 나타낼 수 있다. 다섯째, 모던하고 기하학적인 패턴의 반복 사용으로 남성적이면서도 다채로운 감성의 디자인을 제안할 수 있다. 이상에서 살펴 본 바 본 연구를 통해 남성 수트의 전통적인 직물 패턴을 응용하여 활용하면서 남성 패션의 고급스러움 보여주고 현대적인 감각에 부응하는 참신한 디자인의 전개가 가능하다는 것을 알 수 있다. 또한 섬유 패션 산업의 발전으로 인해 직물 패턴의 다양한 색채, 소재, 패턴 형태의 변화는 다양하게 활용되어 차별화되고 소비자의 욕구를 충족 시켜 줄 수 있는 디자인의 방향성을 제시하여 상품 가치성을 높게 갖는다. 지속적으로 남성복 시장의 활성화에 기여할 것으로 기대한다.;Men's suits in the past 350 years, and men loved the ongoing subtle detail in design variants suitable for the everyday life of modern man through gradually changing clothes. Suit jacket, not a visual stimulus number of buttons, the color of the shape and depth of turn-up trousers, such as the level of detail elements are determined by their clothes. Women's Wear Men's wear is probably the reason will be receiving less attention. At the same time, however, the reason why it is long lasting and very detailed suit because the suit will be a dynamic outfit. In this study, according to the flow of the times corresponding to the changing customer needs utilizing the suite of traditional textile patterns for men brand "PEACOCK" and want to launch. The new brand men suit suit, as well as other items reinterpretation of the traditional textile patterns and leveraging value and differentiated products to build brand new on the market by men on purpose to put Revitalization. This study method and machine is as follows. Through the literature of the men in suits and fabric patterns, and the type and formative feature on modern men's suit for the development and history of the theoretical consideration. In addition, 2007 S / S from 2014 F / W menswear collection of contemporary fashion to analyze the case of the type and characteristics of the modern man derives a suite. Theoretical conclusion is obtained by the following. First, using a suite of twill fabric, usually in a variety of patterns including, but prefer a modern, because men are being changed. Diverse colors or changing the material of the practical part. Also vary with the shape of the pattern becoming. Second, the 'suit (suit)' The term first appeared in the 17th century by the medieval English siute, seute was through the suit. This dress with jacket and pants set has a meaning. Also, place and context 'principles' means requiring a formal costume. Third, the types of suits American style, British style, Italian style, the style of the three types classified into. Styles of suits that may be changed in design details of the length and width of the lapel, jacket length, number of buttons, the depth of the bottom of the turn-up feature to create a suite of elements. Based on this theoretical consideration prior to product planning and brand development into the domestic market and domestic fashion trend for men to examine the new brand "PEACOCK" reflects the planning. Then the overall product configuration, setting the estimated selling price of the work produced a total of six points. New brand "PEACOCK" of the conclusion obtained by the design works as follows. First, the application of traditional suit fabric patterns recombination patterns in a variety of ways, or feel that Cody had been so limited and typically can be differentiated modern men's fashion. Secondly, lapel, cuffs, the hood, such as by taking advantage of the detail design of the pattern of development, so the visual effect can be maximized. Third, the molding characteristics of the weave pattern in the understanding of the design may make intentional line through a combination of a wide array of garment and can indicate the illusion. Fourth, due to the combination of colors, you create a check in the same way you like it compared to the mild and stable, but the effect of personality and focused attention can be expressed. Finally, the repeated use of a modern, geometric patterns of masculine sensibility, yet colorful design can offer. In this study, we saw at least through the bars of the traditional textile patterns to take advantage of male fragile suite modern luxury men's fashion show to meet the modern development of a novel design can be seen that it is possible. In addition, due to the development of the textile and fashion industry in a variety of colors weave pattern, material, patterns utilized in a variety of types of changes with the possibility of differentiated and innovative design products for men continues to increase the value of the market is expected to contribute to the activation.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 목적 및 의의 1 B. 연구의 방법 및 내용 1 Ⅱ. 이론적 배경 2 A. 남성 수트 직물패턴에 관한 고찰 2 1. 전통 남성 수트 직물의 소재와 패턴 2 2. 현대 남성에 나타난 남성 수트 직물 패턴의 사례 8 B. 현대 남성 수트 패션에 관한 고찰 26 1. 현대 남성 수트 발생과 역사 26 2. 현대 남성 수트 유형과 특징 31 3.현대 패션에 나타나는 남성 수트의 사례 38 Ⅲ. 제품기획 및 개발 42 A. 정보조사 및 개발 42 1. 국내 패션 시장 분석 42 2. 패션 트렌드 분석 50 B. 브랜드 컨셉 및 포지셔닝 설정 54 1. 브랜드 컨셉 설정 54 2. 브랜드 포지션 설정 55 C. 디자인 개발 계획 57 Ⅳ. 작품제작 62 A. 작품 제작 의도 및 방법 62 B. 작품 및 해설 64 Ⅴ. 결론 및 제언 117 참고문헌 119 부록 121 ABSTRACT 124-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent20087032 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title전통 남성 수트의 직물 패턴을 활용한 남성복 디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle「PEACOCK」 브랜드 제품 개발을 중심으로-
dc.title.translatedTraditional male suit utilizing fabric pattern Menswear Design Research : "PEACOCK" focusing on the development of branded products-
dc.creator.othernameAn, Main Hee-
dc.format.pageviii, 126 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 의상디자인전공-
dc.date.awarded2014. 8-
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