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무용전공학생의 정서지능과 무용능력성취의 관계에서 무용몰입의 매개효과

Title
무용전공학생의 정서지능과 무용능력성취의 관계에서 무용몰입의 매개효과
Other Titles
A Study on the Mediating Effect of Immersion in Dancing as in the Relation between Emotional Intelligence and Dancing Ability Achievement of Students in Dance Major
Authors
최화영
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 무용전공 학생의 정서지능과 무용능력성취의 관계에서 무용몰입의 매개효과를 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 서울 · 경기지역에 소재하는 4개 예술고등학교의 1~3학년 무용전공 재학생 460명을 모집단으로 선정하여 설문조사를 실시하였으며, 표집방법은 편의표본추출법(convenience sampling methods)을 이용하였다. 회수된 422부의 설문지 중 자료가 누락되거나 응답이 불성실하다고 판단되는 자료를 제외하고 총374부가 채택되어 최종분석에 사용되었다. 자료처리는 SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 빈도분석, 요인분석, t-test, 일원변량분석(one way ANOVA), 상관관계 분석, 다중회귀분석, 3단계 매개회귀분석을 하였으며 사후검증으로는 Duncan test를 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 무용전공 학생의 정서지능과 무용몰입의 관계를 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과 정서지능의 하위요인 중 정서인식 및 표현, 감정이입, 사고촉진, 정서지식활용이 무용몰입에 유의한 정적상관을 보여준 반면, 정서조절은 무용몰입에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 무용전공 학생의 정서지능과 무용능력성취의 관계를 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과 정서지능의 하위요인 중 정서인식 및 표현, 감정이입, 사고촉진이 무용능력성취의 하위요인 중 실기능력성취에 통계적으로 유의한 정적 상관관계를 나타냈으며, 무용능력성취의 하위요인 중 이해능력성취에 대해서는 정서지능의 모든 하위요인(정서인식 및 표현, 감정이입, 사고촉진, 정서지식활용, 정서조절)이 유의하게 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 무용전공 학생의 무용몰입과 무용능력성취의 관계를 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시한 결과 무용몰입의 하위요인 중 자기목적적 경험, 성취감과 자신감, 고도의 주의집중이 무용능력성취의 하위요인인 실기능력성취, 이해능력성취 모두에 통계적으로 유의한 정적상관을 보여주었다. 넷째, 무용전공 학생의 정서지능과 무용능력성취의 관계에서 무용몰입의 매개효과를 검증하기 위하여 3단계 매개회귀분석(three-step mediated regression analysis)과 Sobel test를 실시한 결과 무용몰입은 무용전공 학생의 정서지능과 무용능력성취의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 이상의 결론을 종합해 보면, 무용전공 학생들의 정서지능이 높을수록 무용몰입의 수준도 높아지고, 무용몰입의 수준이 높아지면 무용능력성취 수준도 향상된다고 볼 수 있다. 또한 이 과정에서 무용몰입은 부분매개효과를 가지게 된다. 즉, 무용전공 학생의 정서지능은 무용능력성취에 직접적 영향을 주기도 하지만 무용몰입이라는 매개를 통했을 때 보다 높은 수준의 무용능력성취를 이룰 수 있음을 알 수 있다.;The purpose of this paper was to studied the mediating effect of immersion in dancing as in the relation between emotional intelligence and dancing ability achievement of students in dance major. To achieve the purpose of this paper, a survey was conducted on 460 students majoring in dance at 4 arts high schools located in Seoul and Gyeonggi-do, using the convenience sampling method. Among the 460 questionnaires distributed, 422 were retrieved and 374 were used for the final analysis, excluding 48 which had missing data or improper answers. The data processing included frequency analysis, factor analysis, t-test, one Way ANOVA, correlation analysis, multiple regression analysis, 3-step mediated regression analysis and Sobel test, all performed by SPSS v. 18.0, a statistical computer program. Also, Duncan test was applied for post verification. The summary of the result of this paper was as follows: First, the multiple regression analysis of the relation between emotional intelligence and immersion in dancing of students in dance major revealed that emotional awareness and expression, empathy, thinking promotion and utilization of emotional knowledge as the sub factors of emotional intelligence that show meaningful positive relationship to immersion in dancing; however, emotional regulation did not have a significant effect on immersion in dancing. Second, the multiple regression analysis of the relation between emotional intelligence and dancing ability achievement of students in dance major found that emotional awareness and expression, empathy, thinking promotion as the sub factors of emotional intelligence that show statistically meaningful positive relationship to the achievement of practical ability among the sub factors of dancing ability achievement. Besides, every sub factor of emotional intelligence - emotional awareness and expression, empathy, thinking promotion, utilization of emotional knowledge and emotional regulation - had meaningful positive relationship on the achievement of understanding ability as the sub factor of dancing ability achievement. Third, the multiple regression analysis for relation between immersion in dancing and dancing ability achievement of students in dance major found that autotelic experience, sense of achievement and self-confidence and heightened concentration as the sub factors of immersion in dancing that show statistically positive relationship to achievement of practical ability and understanding ability as the sub factors of dancing ability achievement. Fourth, the 3-step mediated regression analysis and Sobel test for the mediating effect of immersion in dancing as in relation between emotional intelligence and dancing ability achievement of students in dance major revealed that immersion in dancing did mediate the relationship between emotional intelligence and dancing ability achievement of students in dance major. In conclusion, as the higher the emotional intelligence, the higher the level of immersion in dancing; and the higher the level of immersion in dancing, the higher the level of dancing ability achievement. In this relationship, immersion in dancing has partial mediating effect. In other words, emotional intelligence of students in dance major has a direct effect on dancing ability achievement but it can be found that dancing ability achievement would be higher by the mediation of immersion in dancing.
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