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사이버 윤리의식 함양을 위한 미술·도덕과 통합수업 프로그램 적용

Title
사이버 윤리의식 함양을 위한 미술·도덕과 통합수업 프로그램 적용
Other Titles
A Study on the Application of Integrated Art and Morals Classes for Increase in Sense of Cyber Ethics : Focused on the second year middle school class on UCC production
Authors
한다운
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강윤정
Abstract
오늘날 정보통신기술의 비약적인 발달로 인한 사이버 공간의 확대는 현대인에게 편리함을 안겨준 한편, 사이버와 현실이라는 두 세계를 넘나들어야 하는 청소년들에게 두 공간의 존재는 긍정적인 면뿐만 아니라 부정적인 면의 여러 가지 가치 판단에 있어 혼란을 가져오게 되었다. 특히 사이버 공간이 가지는 특수성과 양면성으로 인해 벌어지는 사회 문제들은, 현대사회를 살아가고 있는 우리에게 새로운 윤리의식과 그에 맞는 교육의 필요성을 시사하고 있다. 즉, 현실공간과는 다른 특성을 가지고 있는 사이버 공간에 대한 명확한 이해와 더불어 그에 맞는 사이버윤리교육이 절실히 필요한 실정이다. 앞으로의 사이버 윤리교육은 학습자가 사이버 공간에서의 도덕적 개념과 관련된 의미를 스스로 구성할 수 있도록 하고 자율적으로 올바른 윤리 행동을 할 수 있는 능력을 길러주는 방향으로 전개되어야 하는데, 기존의 사이버윤리교육을 개선하는데 적합한 교육방법 중 하나가 바로 교과통합 교육이다. 교과통합 교육은 구성주의 교육방법에 영향을 받은 것으로, 기존의 분과적인 교과교육이 아닌 학습자의 실제 삶과 연관 지어 환경과 교육이 맥락적으로 상호 보완하여 실생활에 직면한 복잡한 문제들을 풀어나가는 방법이라 할 수 있다. 이에 본 연구는 ‘사이버 윤리의식 함양을 위한 UCC제작’이라는 주제를 선정하여 미술과와 도덕과를 연계한 교과통합수업을 적용하고 그 실효성 검증을 통하여 중학교 2학년 학습자에게 사이버 윤리의식을 함양하도록 하는데 목적을 두었다. 이를 위해 먼저 사이버 윤리와 교과통합의 이론적 고찰을 통해 사이버 윤리의식 함양을 위한 미술과와 도덕과의 교과통합수업의 필요성과 의의를 살펴보고, 중학교 미술교육에서의 사이버 윤리의식 함양을 위한 방향을 모색한다. 이어서 미술과와 도덕과의 2007개정 교육과정 분석을 통해 주제를 선정하고, 통합교육 연구자인 포가티(Fogarty)의 거미줄형과 문제중심학습 모형에 따른 통합수업 프로그램을 설계하였다. 다음으로 설계된 프로그램을 서울시 은평구에 소재한 J중학교 2학년 학생 66명을 대상으로 총 8차시에 걸쳐 적용하였으며, 33명의 실험집단에게는 교과통합수업을, 33명의 통제집단에게는 전통적인 분과식 수업을 각각 실시하였다. 실험 처치에 앞서 두 집단의 동질성을 검사하기 위해 사이버 윤리의식 검사를 실시하여 동질집단임을 확인하였고, 실험 처치 후 얻은 결과 중 통계적 처리가 가능한 자료는 SPSS ver. 21.0 통계 패키지 프로그램을 사용하여 분석하였으며 통계적으로 분석할 수 없는 결과물은 질적 분석하여 결론을 도출하였다. 이를 바탕으로 중학교 미술수업에서의 교과통합수업이 학습자의 사이버 윤리의식 함양에 어떠한 영향을 주었는지 분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술과와 도덕과를 연계한 교과통합수업을 받은 실험집단이 분과식 수업을 받은 통제집단보다 사이버윤리의식 및 그에 따른 하위 영역에서 높은 증진을 보였다. 둘째, 미술과와 도덕과의 교과별 수업목표 달성을 확인하기 위한 형성평가에서 실험집단이 분과식 수업을 받은 통제집단보다 높은 정답률을 얻었다. 셋째, 실기 결과물의 질적 분석에서 ‘주제 표현’, ‘표현 방법’, ‘조형 요소와 원리’, ‘표현 과정’의 각 평가 영역 모든 면에서 실험집단이 통제집단보다 우수한 평가를 받았다. 넷째, 문제중심학습모형에 따른 연구수업 전반의 과정에 대한 평가와 태도 측면의 평가에 있어서 실험집단이 통제집단보다 우수한 평가를 받았다. 다섯째, 활동지 및 학습자의 기술평가의 질적 분석 결과, 통합수업을 받은 실험집단의 경우 통제집단보다 사이버 공간에서의 도덕적 가치 및 모둠활동에서의 올바른 자세의 중요성을 높이 인식하게 되었다. 여섯째, 실험집단의 자기평가 보고서의 분석결과, 미술과와 도덕과를 연계한 통합수업의 흥미도, 만족도, 도움정도, 재미정도에 있어서 수업 참여 학습자 모두 긍정적인 평가를 내렸다. 결론적으로, 본 연구는 ‘올바른 사이버 윤리의식 함양’이라는 테마를 중심으로 연구된 미술과와 도덕과를 연계한 교과통합수업이 중학교 2학년 학습자의 학습 흥미 유발 및 학습자의 사이버 윤리의식, 수업목표성취, 수업만족도, 교과통합수업의 관심도 향상 정도 등을 알아봄으로써, 중학교에서 이러한 수업이 효과적으로 활용될 수 있음을 제시하는데 그 의의를 갖는다. 동시에 최근 세계적인 사회적 문제로 떠오른 ‘사이버 공간에서의 윤리적 문제’를 보다 근본적으로 해결하기 위한 청소년의 사이버윤리 교육에 한 기초연구가 될 수 있다는 의의를 갖는다. 앞으로 사이버 윤리교육에 대한 지속적인 연구와 노력으로 도덕과 뿐만 아니라 다양한 교과와의 통합을 통한 프로그램이 계발되어 실제 교육현장에서 보다 효과적이고 질 높은 미술교육이 이루어지기를 기대한다.;Explosive advancement of the information communication technology these days and resulting expansion of cyber space are like double edged sword; whereas they made the lives of the people living in the modern age increasingly comfortable, the youths are exposed to, not only to the positive aspects, but also to the negative aspects as well amidst the situation in which they “travel” back and forth the two worlds, cyber and the reality. Moreover, the two sides of the cyber space call for the new set of ethics that we need as we live in the modern age. In addition, adequate education is required as well. In other words, accurate understanding of the cyber space that has different set of attributes from those of the realistic space is needed as well as adequate education on cyber ethics. Further education on cyber ethics needs to ensure that the students can compose the meaning of the morality in the cyber space on their own, and to head towards the direction of fostering their ability to engage in proper ethical behavior voluntarily. One of the adequate educational methods for improving on the existing education on cyber ethics is the integrated curriculum education. Integrated curriculum education was affected by constructive educational method. Likewise, this is different from the existing fragmented curriculum education. Instead, it is a method that links education with students’ actual life while mutually complementing the environment and education on a contextual level to resolve the complex issues that we face in our everyday life. Accordingly, this study selected the topic of ‘UCC production for increase in sense of cyber ethics’ to apply integrated curriculum class that linked together art and morals. The purpose of this study is to verify its effectiveness to increase second year middle school students’ sense of cyber ethics. Towards this end, necessity and significance of integrated curriculum education comprised of art and morals classes were examined based on the theoretical examination of cyber ethics and integrated curriculum education. Subsequently, direction for increase in sense of cyber ethics when it comes to art education in middle school was pursued. Then, themes were selected by analyzing 2007 revised curriculum for art and morals classes. Integrated class program was designed by referring to Fogarty’s spider web type and problem centered learning model. Next, the designed program was applied eight times, targeting 66 second year middle school students at a school located in Eunpyeong-gu, Seoul. Thirty-three in the experiment group were subjected to integrated curriculum education class, while 33 in the control group were subjected to traditional fragmented topic centered class. Before administering the actual experiment, test on their sense of cyber ethics was carried out to test the two groups’ homogeneity, which verified that they are homogeneous groups. Among the results of the experiment, those that can be processed statistically were subjected to analysis by utilizing SPSS ver. 22.0 statistical package program. Meanwhile, conclusions were drawn out of the results that could not be analyzed statistically by administering qualitative analysis. These findings were utilized to analyze how integrated curriculum education class at middle school’s art class affected increase in the students’ sense of cyber ethics. The results of the analysis can be summarized as follows. First, experiment group subjected to integrated curriculum education class that linked art and morals classes manifested higher increase in terms of cyber ethics and ensuing sub domains compared to the control group subjected to fragmented subject centered class. Second, experiment group produced higher correct answer rate compared to the control group subjected to fragmented subject centered class in case of the formative evaluation administered to verify whether art and morals classes’ objectives were attained. Third, experiment group earned higher evaluation compared to the control group in all domains for evaluation such as ‘theme expression,” “expression method,” “formative element and principle,” and “expression process” when it comes to the qualitative analysis of the actual works. Fourth, experiment group earned higher evaluation compared to the control group when it comes to the overall evaluation on the class following problem centered learning model and in terms of the attitude aspect as well. Fifth, qualitative analysis was conducted on the study materials and students’ technical evaluation, which demonstrated that the experiment group that was subjected to integrated class, hold higher perception on the importance of morality related values and group activity’s correct attitude in the cyber space compared to the control group. Sixth, results of the analysis conducted on the experiment group’s self-evaluation report demonstrate that the students assessed the integrated class as positive in terms of interest level, satisfaction level, degree of assistance, and degree of fun element. In conclusion, this study is significant in the sense that it presented ways to ensure effective use of integrated education in middle school by identifying the effect of integrated curriculum education class, studied centered on the theme of ‘increase in the proper sense of cyber ethics’ on the second year middle school students in terms of increasing their interest level, their sense of cyber ethics, attainment of class objectives, satisfaction level towards the class, and degree of interest in integrated curriculum education. At the same time, this study is meaningful since its results can serve as the base study for carrying out cyber ethics training for the youths in order to root out the ‘ethical issue in the cyber space’ which is emerging as a worldwide issue these days. Going forth, increasingly effective and higher quality art education will be carried out in the actual education field by carrying out continual research and efforts on the education for cyber ethics and by developing program by integrating not only with morals but with diverse set of curricular topics.
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