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신규 브랜드의 글로벌 마켓 진출 방안에 대한 연구

Title
신규 브랜드의 글로벌 마켓 진출 방안에 대한 연구
Other Titles
A Study on Forming Strategies for New Brands to Make Inroads into the Global Market : Focused on WHO'S NEXT PRET-A-PORTER
Authors
LEE, CLAIRE JIHEE
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
현재 국내 패션 시장에서 내셔널 브랜드는 포화상태에 이르렀고 브랜드간의 경쟁은 치열해진 반면, 2005년 유니클로를 시작으로 SPA(Specialty store retailer of Private label Apparel) 가 한국시장을 공략하고 해외 럭셔리 브랜드가 성장하면서 한국 패션 산업은 더 이상 시장에서의 성장과 생존을 장담할 수 없게 되었다. 이러한 국내 패션 산업의 위축 문제를 해결하고 시장을 활성화하기 위해 한국 브랜드들의 해외시장으로의 진출이 중요해졌다. 대기업뿐만 아니라 중견, 중소기업 등 많은 패션 업체들이 해외 진출의 행보에 동참하며 유럽, 미국, 중국 등으로 확대해가고 있는 추세이다. 과거 해외 진출이라고 함은 단순히 국내에서 전개하던 브랜드를 해외시장에 소개하고 수출하는 정도였지만 현재는 이러한 단순 단계를 넘어서 해외시장을 거점으로 브랜드를 런칭하거나 해외브랜드를 인수하는 등 다양한 방법으로 글로벌 브랜드육성에 관심을 기울이고 있다. 이러한 국내 패션업계의 동향에 따라 본 연구는 내셔널 브랜드의 단순 해외 진출이 아니라 패션 산업을 활성화 할 수 있는 전략으로서 신규 브랜드 또는 영 디자이너의 해외 진출 활성화 필요성을 언급하고 그 방안을 제안한다. 기업의 특성상 규모나 마케팅 등 매니지먼트 측면에서 중견기업이나 대기업에 비해 부족할 수밖에 없는 신규 업체, 신진 디자이너의 입장에서 해외 진출을 통해 브랜드를 성공적으로 시장에서 안착시키기 위한 방안을 모색한다. 독창적이고 잠재력을 지닌 국내의 신진 디자이너나 신규 브랜드들이 글로벌 패션마켓으로 성공적으로 진출하기 위해서는 유수의 세계적 패션 트레이드 쇼 중에서 신규 브랜드(또는 영 디자이너) 발굴을 위한 플랫폼으로서의 기능을 하고 가장 큰 규모로서 보다 많은 바이어를 상대할 기회를 주는 후즈넥스트 프레타포르테 파리 트레이드 쇼에 참가하는 것이 중요한 전략이 될 수 있다. 2011년 후즈넥스트와 프레타포르테가 합병하면서 탄생한 후즈넥스트 프레타포르테 파리 트레이드 쇼는 1년에 두 번 개최되는, 한 시즌에 평균 50,000명 내외가 방문하는 세계 최대 규모의 종합 패션 트레이드 쇼이다. 후즈넥스트 프레타포르테는 직접 기획한다양한 프로모션 행사를 통해 쇼에 참가한 신규 업체, 영세 업체의 마케팅을 지원하고, 매 시즌 테마 이벤트를 진행하여 참가하는 세계 각 국의 신규 브랜드 홍보에 무게중심을 두는 등 신진 브랜드의 성장 플랫폼으로 인식되고 있다. 따라서 한국 패션 산업의 활성화를 위한 한 가지 중요한 과제라 할 수 있는 신진 디자이너 및 신규 브랜드의 해외 시장 개척을 통한 성장, 그리고 내수 시장의 활성화를 위해서 후즈넥스트 프레타포르테를 이용하는 것은 필수적일 것이다. 본 연구의 이와 같은 제안의 타당성은 실제 후즈넥스트 프레타포르테 참가 사례를 통해 확인할 수 있다. 한국의류산업협회, 서울시 등 관련 기관들의 지원에 힘입어 최근 4년간 후즈넥스트 프레타포르테의 한국 참가 업체 수는 계속 증가해 왔고 참가했던 신규 업체들은 브랜드 알리기 및 오더 계약을 통한 매출 증가 등 성공적인 성과를 거두었음이 보고되었다. 후즈넥스트 프레타포르테 트레이드 쇼에 참가한 업체들 스스로 전시회 참가 성과에 만족한다는 분석 결과 및 지속적으로 참가하여 꾸준히 성장하고 있는 브랜드가 증가하고 있다는 사례를 통해 국내 신규 브랜드의 성공적인 해외 진출을 위한 전략으로서 후즈넥스트 프레타포르테 전시회 활용이 중요함을 알 수 있다. 국내의 신규 브랜드나 디자이너들은 독창적이고 해외 시장에서 인정받을 만한 상품을 개발하는 것도 중요하지만 해외 트레이드 쇼를 통한 해외 시장 진출에 노력하는 것도 매우 중요한 일임을 인식해야 하며, 해외 전시회에 참가하는 신규 업체들은 단순 참가와 상품 판매에만 만족하는 수준에서 벗어나 지원하는 기관 및 단체와의 긴밀한 협조 체계를 구축하고, 전시회 참가 전 사전 마케팅, 참가 중의 마케팅 전략도 연구하고 개발하여 전시회에서의 활동을 성공적으로 수행한다면 국내 브랜드의 해외 시장 개척이 먼 미래의 일만은 아닐 것이라고 판단된다.;Today, the national brands in the Korean fashion industry have reached its maximum and there has been a lot of competition between these brands. In addition, since UNIQLO launched its business in 2005, this kind of SPA-related fashion industry has targeted the Korean market and global luxury brands have greatly increased their market share in Korea. As a result, the Korean fashion industry is no longer sure how it has to survive and to competitively grow under these circumstances. Therefore, making inroads into the foreign market has become an important issue for Korean brands in order to solve the depressed issues in the Korean fashion industry and to vitalize its market. Many fashion companies including major firms as well as medium or small-sized ones have been gradually extending their market toward Europe, the United States, and China. In the past, a lot of companies used to attempt to introduce their brands to the foreign markets and just to export them. However, now the companies have not only actively tried to launch their brands putting their strategic position in the foreign market, but also to buy the foreign brands as one of their brand fosterage strategies. With this fashion trend in mind, this study will discuss ways to vitalize the Korean fashion industry while stressing the importance of new brands and young designers to extend their business and talents abroad. In addition, this study will seek for ways to help new companies and new designers to successfully enter the foreign markets and launch their brands in terms of their business size, marketing methods and management. The most important strategy for new designers and brands to successfully enter the foreign market is to participate in a show named 'WHO'S NEXT PRET-A-PORTER' which provides a biggest world-class fashion trade show platform as well as plays a role in finding new brands and young designers. In 2011, WHO'S NEXT amalgamated with PRET-A-PORTER, which eventually allowed this WHO'S NEXT PRET-A-PORTER Paris Trade Show, the biggest world-class total fashion trade show on a large scale, to be introduced twice a year with 50,000 guests on average per season. WHO'S NEXT PRET-A-PORTER has directly established various promotion events to provide new companies or small companies with marketing strategies and actively provided a platform for new brands from all around the world to promote or introduce their brands while offering a large number of theme events on a seasonal basis. Hence, in order to vitalize the Korean fashion industry, the Korean fashion industry should proactively utilize WHO'S NEXT PRET-A-PORTER's platform so as for new brands and new designers to open up overseas markets and to revitalize the domestic market at the same time. If the case studies of WHO'S NEXT PRET-A-PORTER are reviewed thoroughly, this study's validity will be surely confirmed. With the supports from the Korean Apparel Industry Association, and the related institutions in Seoul, the number of companies to participate in WHO'S NEXT PRET-A-PORTER has been steadily rising for about four years. Moreover, the participants of this show have been able to promote their brands, to raise their sales with order contracts, and to successfully make their debut at this show. The data show that the participants of WHO'S NEXT PRET-A-PORTER show have been very much satisfied with their participation and participating in WHO'S NEXT PRET-A-PORTER show has enabled for many participants to gradually grow and raise their sales volume. As a result, participating in WHO'S NEXT PRET-A-PORTER can be one of the significant strategies in order for new brands to successfully enter the foreign markets. Not only should domestic new brands and designers develop recognizable or creative products for the global market but also making inroads into the global market should be also an key through participating in global trade shows. Also, the participants of the global trade shows should not be only satisfied with participating in the shows or selling their products, but they should work closely with their supporting organizations, pre-plan marketing strategies before the show, and study on various strategies to successfully perform their goals. If the above suggestions are successfully launched, the future for the Korean domestic brands to explore the foreign markets comes more quickly than expected.
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