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액티브시니어 세대의 온라인 웹사이트 색채감성 연구

Title
액티브시니어 세대의 온라인 웹사이트 색채감성 연구
Other Titles
A study color emotion of Active senior online website
Authors
윤선영
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
의학기술의 발달과 생활수준의 향상으로 노인인구비율이 증가하고 있다. 이로 인해 고령화 사회에 대한 관심이 높아지면서 기존 실버세대와는 구분되는 새로운 계층의 등장에 주목하고 있다. ‘뉴실버세대’, ‘베이비부머세대’, ‘액티브시니어세대’ 등의 계층으로 정의되고 있는 이들은 기존 실버세대와 달리 독립적이고 개별적인 라이프를 선호하는 특성을 지니고 있어 기존 실버세대와 사회적, 문화적으로 구분되어지고 있다. 삼성경제연구소에 따르면 이들은 웹디지털환경에 대한 적극적 수용도가 높아 온라인 쇼핑몰 이용빈도가 높으며 왕성한 소비력 즉 이들의 90% 이상이 온라인 쇼핑몰을 즐기고 있다는 조사결과가 보고되어 있다. 반면, 이들의 웹디지털 환경에서 기존 실버세대와 명확한 구분이 이루어지지 않은 채 연구가 이루어지면서 글자크기의 조정 및 유저인터페이스 등과 같은 기능적 연구에 치중되어 왔다. 이에 본 연구에서는 “BRAVO lifestyle"을 지향하는 액티브시니어세대에 초점을 맞추고 이들을 감성적 측면으로 연구하고자 하며, 주관적 판단에 의해 달리 나타나는 선호색채 연구가 아닌 정량적 실험도구를 이용한 액티브시니어세대의 색채감성의 특징에 대해 연구하고자 한다. 또한, 위에서 언급했듯이 이들의 소비가 웹디지털 환경에서 크게 늘어났기 때문에 웹디지털 환경에서 이들이 느끼고자하는 감성적 니즈가 클 것이라고 판단된다. 따라서 액티브시니어세대의 색채감성의 특징을 알아낸 후 이들을 위한 웹사이트의 색채활용 방향에 대해 연구하고자 한다. 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 첫째, 액티브시니어세대의 개념, 라이프스타일, 시각적 특성에 대하여 알아보고 이들의 웹디지털환경을 조사하고 사용현황에 대해 최근 통계조사자료를 통해 알아보았다. 또한, 색채감성에 대한 이해와 웹환경의 색채에 대해 이론적 고찰을 하였다. 둘째, 이론적 고찰을 바탕으로 액티브시니어세대의 색채감성 실험을 진행하였다. 조사대상자는 경제적, 시간적 여유를 자신의 가치를 높이는데 투자하는 50~60대 여성 액티브시니어세대를 대상으로 하였으며, 실험도구는 이화여자대학교 색채디자인연구소에서 개발한 감성색채 계획시스템을 활용하였고 요인분석을 통해 검증하였다. 또한 선행연구에서의 2030세대 색채감성 실험데이터와 비교분석하여 두 그룹간의 실험비교결과를 도출하였다. 셋째, 웹사이트의 색채 현황이 액티브시니어세대의 색채감성에 얼마나 부합하고 있는지 파악하고자 액티브시니어세대의 관심품목을 알아보고 웹사이트 대상을 선정하여 웹 순위정보 사이트 랭키닷컴의 상위 20위 안에 드는 사이트를 선별하여 색채현황 분석을 실시하였다. 넷째, 1차 실험의 결과와 2차 조사의 결과를 종합하여 액티브시니어세대의 웹사이트 색채활용 방향에 대해 연구하였다. 본 연구의 결과는 아래와 같다. 첫째, 액티브시니어세대의 색채감성이 2030세대와 다른 만큼 색채계획이 별도로 이루어져야 한다. 액티브시니어세대의 색채감성실험 결과 액티브시니어세대와 2030세대간에 색채감성이 다를 것이다 라는 가설에 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 두 그룹은 모두 색채감성을 판단하는 기준으로 색상보다는 톤을 중심으로 판단하는데 액티브시니어세대는 2030세대보다 색상보다 톤에 의한 판단이 더 명확하다는 분석이 나왔으며, 또한 액티브시니어세대가 색채감성을 구분할 때 제1요인은 채도가 기준이 되며, 이는 2030세대에 비해 뚜렷한 차이를 보였다. 제2요인으로 2030세대는 색상과 명도가 혼재되어 나타났는데 액티브시니어세대는 명도로 색채감성을 구분하는 경향이 2030세대에 비해 확실한 차이를 보였다. 둘째, 톤에 의한 분류에 중점을 두고 화면의 각 영역별로 나누어 색을 구성해야 한다. 액티브시니어세대의 관심품목인 건강식품 판매사이트의 색채활용 현황을 로고색, 주조색, 보조색, 강조색의 영역별로 조사한 결과 액티브시니어세대의 지양 색채영역인 NCS 등색상단면의 0, 1, 6번 영역에 색채가 분포되어 있음을 확인할 수 있었다. 이는 색채감성을 톤에 의해 구분하는 경향이 2030세대보다 뚜렷한 액티브시니어세대에게 웹사이트 14곳의 색채활용 현황은 그들의 색채감성에 다소 어려움이 있는 색채활용임을 알 수 있었다. 셋째, 웹사이트 각 영역의 배색을 침범하는 산발적 색채활용을 자제해야 한다. 톤 구분에 있어서 액티브시니어세대의 색채감성에 부합하는 색채 파레트를 활용한 디자인이어도 2030세대보다 색상구분에 민감하지 않은 특성도 지녔기 때문에 각 영역을 침범한 산발적 색채적용을 하게 되면 면적과 레이아웃 등의 문제에 혼재되어 톤 구분이 어려워짐을 알 수 있었다. 본 연구는 액티브시니어세대의 색채감성 특성을 파악하고 이들을 위한 웹사이트의 색채활용 방향에 대해 연구하였다. 액티브시니어세대의 인터넷활용도가 증가하고 소비욕구가 증가하는 시점에서 기존에 많이 행해진 선호색채연구가 아닌 젊은 2030세대와의 색채감성비교를 통해 액티브시니어세대만의 색채감성 특성에 주목한 결과를 시작으로 액티브시니어세대를 주타킷으로 하는 웹관련 산업분야에 도움이 되길 기대해 본다.;The proportion of old population is increasing due to the development of medical technology and the improvement of living standards. As a result, new social classes, which can be distinctive from the existing silver generation, have appeared and is drawing attention in the aging society. They are defined as “New Silver Generation”, “Baby Boomer Generation”, “Active Senior Generation” and so one. They are characterized with their preference for independent and individual lifestyle, which is different from the existing silver generation, so they fall into different groups from it both socially and culturally. According to the Samsung Economic Research Institute, they have active attitude toward web digital environment, so frequently use online shopping mall and exert active consumption power. In the report, it turned out that more than 90% of those new generations enjoy using online shopping mall. However, they haven’t been carefully separated from the existing silver generation when studied in web digital environment. In other words, studies have mainly focused on the functional aspects of shopping mall that they use, such as the adjustment of letter size and user interface. In this respect, the present study pays a keen attention to the active senior generation that aims for “"BRAVO lifestyle" and attempts to study on its emotional aspects. Rather than employing qualitative research in which color preferred can be answered by subjective judgment, the present study will use a quantitative research tool to examine the characteristics of color sensitivity of the active senior generation. In addition, as the consumption by the new generation remarkably has increased in web digital environment as mentioned above, it is thought that emotional needs the generation wants to experience may be great. Accordingly, this study first tried to understand the characteristics of color sensitivity of the newly emerging generation and then find a direction to color application for websites that the generation uses. This study was conducted as follows. First, the concept, lifestyle and visual characteristics of the active senior generation were investigated. And then, the web digital environment that the general uses was examined and the current usage was understood through recent statistics. Furthermore, theoretical consideration was made to know color sensitivity and the colors used in web environment. Second, this study carried out an experiment on the color sensitivity of the active senior generation on the basis of the theoretical study. As research subject, this study adopted female active senior generation at their 50s to 60s that invest money and time on the development of their values. Color sensitivity plan system, which was developed by Color Research Institute of Ewha Women’s University, was used as research tool and factor analysis was conducted to verify the research questions. Furthermore, a comparative study was executed to find the difference between two groups with the data of a previous research for color sensitivity of 20s-30s generations. Third, the present study tried to find the items of interest to the active senior generation to know how much the current colors of website that the old generation uses is suitable for the color sensitivity of the active senior generation. And it selected top 20 websites from Rankey.Com, which is a site that lists website ranks, to analyze the current status of colors used in the sites. Fourth, combining the results of both primary and secondary experiment, the present study analyzed a direction to the color application for the websites of the active senior generation. The results of this study are shown below. First, since the color sensitivity of the active senior generation is different from that of 20s-30s generation, the color scheme for the active senior generation should be separately prepared. The test of color sensitivity verified the hypothesis that there is a significant difference in color sensitivity between the active senior generation and 20s-30s generation. It was also found that both groups more consider color tone as determinant of color sensitivity than color hue. Furthermore, it turned out that the active senior generation is more used color tone in determining color sensitivity than 20s-30s generation. When the active senior generation determines color sensitivity, it used chroma as the primary factor, which is apparently different from 20s-30s generation. As for the secondary factor to determine color sensitivity, the active senior generation has a stronger tendency to determine color sensitivity with brightness than 20s-30s generation while the latter used both color hue and brightness as the secondary factor, which is an obvious distinction between the two groups. Second, color tone should be focused in composing the color arrangement of an online site for each screen segment. The present study examined the status of color arrangement of health care site, which is one of the main interests of the active senior generation by color of logo, dominant color, secondary color and accent color. The results confirmed that active senior generation-oriented colors were arranged in 0, 1, and 6 segments on the top surface of NCS mono chroma. It was known that this color arrangement of 14 websites is not suitable for the active senior generation to determine color sensitivity because the active senior generation tends to decide the sensitivity more with color tone than 20s-30s generation. Third, sporadic arrangement of color that invades other color domains should be held down. Even a design that uses color palette suitable for the color sensitivity of the active senior generation can end up with dark color tone to the generation if color arrangement sporadically violates other color domains and thus color is blended with area and layout. It is because the the active senior generation is less sensitive to color separation than 20s-30s generation. The present study attempted to understand the characteristics of color sensitivity that the active senior generation possesses and studied a direction to the color application of the websites targeting the generation. At the point of time that the active senior generation uses Internet more than ever and holds stronger needs of consumption, this study carried out a comparative research of color sensitivity between the active senior generation and 20s-30s generation rather than color preference test which has often been conducted. Thanks to the results of the new angle of study, it could reveal the unique characteristics of color sensitivity to the the active senior generation. The findings of this study are expected to help web-related industries targeting the generation.
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