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음악활동을 중심으로 한 통합적 경험이 유아의 자아존중감에 미치는 영향

Title
음악활동을 중심으로 한 통합적 경험이 유아의 자아존중감에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of the Integrated Experiences Based on Musical Activities on Self-Esteem of Young Children
Authors
민진선
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
본 연구는 음악활동을 중심으로 한 통합적 경험이 만 5세 유아의 자아존중감에 어떤 영향을 미치는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해 음악활동을 중심으로 한 통합적 경험이 유아의 자아존중감에 주는 영향과 긍정적인 자아존중감 형성을 위한 음악활동의 방향을 제시하는데 의의가 있다. 이와 관련하여 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 음악활동을 중심으로 한 통합적 경험이 유아의 자아존중감에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 음악활동을 중심으로 한 통합적 경험이 유아의 자아존중감 하위요인(인지적 자아, 사회적 자아, 신체적 자아, 가족수용 자아, 정서적 자아)에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구에서는 음악활동을 중심으로 한 통합적 경험이 만 5세반 유아의 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 실험연구를 실시하였다. 연구대상은 서울시 G구에 위치한 두 곳의 공립유치원에 재원중인 만5세반 유아 55명이다. 실험처치는 2014년 3월 28일부터 5월 1일까지 5주간에 걸쳐 총 16회의 활동을 실험집단 유아들에게 실시하였다. 유아의 자아존중감을 측정하기 위하여 고현경(2010)이 사용한 ‘유아 자아존중감 척도’를 수정하여 사용하였다. 이 척도는 기존에 Harter와 Pike(1984)가 개발한 ‘능력인식을 측정하기 위한 그림도구(The Pictorial Scale of Perceived Competence: PSPC)’를 김영숙(1998)이 이들의 네 가지 하위 요소에 ‘자기 수용’을 추가하고, 지성애, 김영옥, 박희숙(2003)이 사회・문화적 환경과 가치, 관습의 고려 및 PSPC의 한계점을 수정・보완하여 개발한 척도이다. 이를 고현경(2010)의 연구에서 수정․보완하였고, 본 연구자는 이를 다시 수정․보완하여 사용하였다. 실험의 효과를 알아보기 위하여 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전․사후검사를 실시하였으며, 그 차이에 대해 t검증으로 비교, 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 음악활동을 중심으로 한 통합적 경험은 유아의 자아존중감을 향상시키는 것으로 나타났다. 실험집단의 유아가 통제집단의 유아보다 사전검사와 사후검사 간의 변화량 차이에서 유의하게 높은 결과가 나타났다. 이는 유아가 음악활동을 통해 자신의 가치와 능력을 긍정적으로 인식하고 원만한 사회적 관계를 맺는 등 자아존중감 증진에 도움이 된다는 것을 의미한다. 하위 영역별로 살펴보면, 음악활동을 중심으로 한 통합적 경험은 유아의 인지적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가족수용 자아존중감을 향상시키는 것으로 나타났고, 신체적 자아존중감과 정서적 자아존중감에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 음악활동을 중심으로 한 통합적 경험이 유아가 인지, 사회, 가족수용 측면에서 자신의 가치와 능력에 대해 긍정적으로 인식하고 평가하는 데 도움이 되었다는 것을 의미한다. 결론적으로 음악활동을 중심으로 한 통합적 경험은 유아들의 자아존중감을 높이는 데 긍정적인 영향을 미친 것으로 볼 수 있다. 이러한 결과는 음악활동이 유아들의 자아존중감을 높이는 데 효과가 있음을 시사하는 것이다.;The purpose of this study is to determine how integrated experiences based on musical activities affect self-esteem in five-year-olds. It aims to suggest the effects of integrated experiences based on musical activities on self-esteem of young children and the direction for musical activities to form positive self-esteem. For this purpose, the following questions were set: 1. How do integrated experiences based on musical activities affect self-esteem of young children? 2. How do integrated experiences based on musical activities affect sub-factors of self-esteem of young children: cognitive self, social self, physical self, family-acceptance self, and emotional self? An experimental study was conducted to determine how integrated experiences based on musical activities affected self-esteem of five-year-olds. It was performed in 55 five-year-old children at two public kindergartens in G-gu, Seoul. The children in the experimental group were provided with a total of 16 sessions over five weeks from March 28 to May 1, 2014. The revised version of the Early Childhood Self-Esteem Scale used by Goh (2010) was employed to measure their self-esteem. This scale was developed by Kim (1998) who added self-acceptance to four sub-factors of the Pictorial Scale of Perceived Competence (PSPC) developed by Harter and Pike (1984) and by Ji, Kim, and Park (2003) who considered socio-cultural environment and values and customs and revised and complemented the limitations of PSPC. This instrument was revised and complemented by Goh (2010) and, then, by me. To determine the effects of the experiment, pretest and posttest were performed in experimental and control groups and the differences were compared and analyzed by t-test. The results of this study can be summarized as follows: Integrated experiences based on musical activities were found to improve self-esteem of young children. The children in the experimental groups had significantly greater differences between pretest and posttest than those in the control group. This implies that musical activities may help improve self-esteem of young children by allowing them to perceive their own values and competence positively and to establish good social relationships. Integrated experiences based on musical activities improved such sub-areas of self-esteem as cognitive, social, and family-acceptance self-esteem and had no impact on physical or emotional self-esteem. This implies that integrated experiences based on musical activities have helped young children perceive and evaluate their own values and competence positively in cognitive, social, and family-acceptance respects. In conclusion, integrated experiences based on musical activities positively affected higher self-esteem of young children. This result implies that musical activities are effective in improving self-esteem of young children.
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