View : 27 Download: 0

예술계 고등학교의 미술감상수업 연구

Title
예술계 고등학교의 미술감상수업 연구
Other Titles
A Study on the Art Appreciation Class in Arts High School: Based on Informel Art
Authors
최서윤
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
오늘날의 미술교육은 창작활동에 편중되어 있던 것에서 벗어나 감상활동의 중요성이 부각되고 있으며, 감상교육의 의의는 보다 본질적이고 적극적인 관점에서 논의 된다. ‘조형적 모순을 아는 능력의 육성(K. Kowalski)’라든가 ‘예술작품이 지닌 언어를 이해하고 읽는 능력의 양성’ 또는 ‘조형적인 가치 규정에 대한 의식의 각성(G. Otto)’ 등 다양한 이론으로 감상교육의 중요성을 강조하며 그 의미를 주장하게 되었다(박휘락 2013). 더구나 예술을 전공으로 하는 예술고등학교 학생들에게 감상수업은 그 중요성이 더 크다고 할 수 있다. 예술 계열 교육과정의 목표에서도 체계적인 지식을 바탕으로 미적 특성을 이해하고, 그 가치를 느끼며 존중하는 태도와 심미안을 기른다고 제시되어 있어, 감상교육의 필요성이 잘 드러나 있다. 그러나 이러한 중요성에도 불구하고 학교 현장에서의 감상교육은 이를 반영하지 못하고 있다. 이 같은 문제를 극복하기 위해서는 무엇보다도 수업을 실질적으로 운영하는 교사의 감상교육에 대한 인식과 노력이 필요하다. 특히, 현대미술의 경우 내용과 방법의 다양성 때문에 어렵다는 인식과 이것의 감상 교육을 위한 연구들이 미미하여 현장에서 현대미술 감상수업은 잘 이루어지지 않거나 표피적으로 이루어지고 있는 실정이다. 이를 위해서는 현대미술 감상 수업방법이 보다 적극적으로 개발되는 것이 시급하다. 이에 본 연구에서는 현대미술을 보다 효과적으로 감상하는 방법에 대한 연구를 하고자 한다. 사실주의 표현에 익숙한 예술고등학교 학생들에게 보다 효과적으로 전후의 앵포르멜 미술을 이해시키는 감상방법에 관한 것으로, 앵포르멜 미술을 단독으로 감상하는 것보다 학생들에게 이미 익숙한 것과의 비교 감상이 보다 효과적임을 밝히는데 연구의 목적이 있다. 비교감상수업이 학생들의 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향을 알아보기 위해 먼저 S예술고등학교의 특성 및 미술교육과정을 분석하여 감상교육의 필요성을 고찰하고, 비교 감상법의 개념과 앵포르멜 미술의 개념을 문헌조사를 통해 고찰하였다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 교수-학습 방법 및 과정과 이에 따른 교수-학습 지도안을 설계하였다. 연구의 대상은 서울시 광진구에 위치한 S예술고등학교 1학년 2학급 총 76명으로 실험집단 38명, 통제집단 38명으로 구성하였으며, 수업은 두 집단 모두 6차시에 걸쳐 이루어 졌다. 1, 2, 3차시에서는 비교감상수업을, 4, 5차시에는 학습한 내용을 바탕으로 한 작품제작, 6차시에는 종합, 정리하고 지필평가를 실시하였다. 각 집단의 학습동기와 학업성취도 변화의 측정을 위해서 평가지를 이용하여 사전·사후 검사를 실시하였으며, 수집된 자료는 통계처리는 SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 19.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 또한 실기활동을 통해 도출된 작품을 질적으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 비교감상수업을 받은 실험집단이 탐구 및 호기심, 관련성, 자신감, 만족감, 동기지속에 관한 학습동기평가에 있어서 통제집단보다 높은 증진효과를 보인 것으로 나타났다. 둘째, 비교감상수업을 받은 실험집단이 지필평가에 있어서 통제집단보다 높은 증진 효과를 보인 것으로 나타났다. 셋째, 비교감상수업을 받은 실험집단이 실기평가에 있어서 통제집단보다 주제이해와 표현력 면에서 우수한 것으로 나타났다. 결론적으로 비교감상수업이 S예술고등학교 학생의 학습동기와 학업성취도 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다고 할 수 있다. 본 연구는 S예술고등학교에서 현대미술 감상교육의 교수-학습방안에 대해 긍정적인 방향을 제시하였으며 그 자료로써 의의를 갖는다. 비교감상수업이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향을 알아봄으로써 비교감상수업의 교육적 효과를 검증하였다는데 의의를 갖는다. 감상교육의 중요성이 점차적으로 강조되고 있는 만큼 학교 현장에서 활용 가능한 다양한 감상수업 연구가 지속적으로 개발될 필요가 있다.;In modern art education the importance of appreciation activity is magnified while the education was concentrated on creation activity in the past, and the meaning of appreciation education is discussed in the essential and active points of view. With many theories such as ‘Cultivation of the ability to understand formative contradiction(K. Kowalski)’, or 'Education of the ability to understand and to read the language that artistic works have' or 'Awakening of the consciousness on the prescription of formative values (G. Otto)' the importance of appreciation education is stressed and the meanings are asserted(Hirak Park, 2013). Moreover, the importance of appreciation lesson is more to art high school students whose major is art. The necessity of appreciation education is well expressed in the goal of arts education course that they would understand the esthetic characteristics on the basis of systematic knowledge and cultivate their attitudes to feel and to respect the value and esthetic sense. But the appreciation education does not reflect it in education fields in spite of the importance. To overcome this problem the understanding of appreciation education and endeavor of the teachers, who actually carry out the classes, are necessary first of all. In particular, the appreciation lesson of modern art is not made well or is made superficially because of their understanding that modern art is difficult owing to the diversity of its contents and methods as well as insufficient studies on the appreciation education of it. So, it is urgent to actively develop teaching methods of modern art appreciation. Hence, in this study an investigation on the method of effective modern art appreciation is made. It is on the appreciation method that enables art high school students, who are accustomed to realism expression, to effectively understand postwar art informel; the goal of this study lies in making it clear that it is more effective to do comparison appreciation between the accustomed things and art informel than to appreciate the art informel alone. To understand the influence of comparison appreciation lesson on the learning motive and academic achievement of students, at first the necessity of appreciation education is considered with the analysis of the characteristics and art educaion course of S Art High School, and then the concepts of comparison appreciation and art informel are considered through literature investigation. On the basis of these theoretical background the teaching and learning methods, process and teaching and learning plan are designed. The study has been done for 76 students of 2 classrooms of first grade in S Art High School located in Kwangjinku, Seoul with experiment group of 38 students and controlled group of 38 students. The lessons have been made for 6 lesson hours to both of the two groups; in first, second and third lesson hour comparison appreciation lessons have been made, and in fourth and fifth lesson hour students have made their art works on the basis of the lessons, and in sixth lesson hour they have wrapped up and taken paper examination. Pretests and posttests have been made by means of worksheets to measure the changes in learning motive and academic achievement; the data thus accumulated have been processed and analyzed with SPSS(Statistical Package for Social Science) Ver 19.0 Statistics Package Program; and the art works made through practical activities have been analyzed qualitatively. The result of this study is as followings; Firstly, higher enhancement effect is shown in the evaluation of learning motive on exploration, curiosity, relation, confidence, satisfaction and motive continuation in the experiment group that have taken comparison appreciation lessons than the controlled group. Secondly, higher enhancement effect is shown in paper examination of the experiment group that have taken comparison appreciation lessons than the controlled group. Thirdly, the experiment group, that has taken comparison appreciation lessons, is superior to the controlled group in the fields of theme understanding and expressiveness in the evaluation of practical activity. In conclusion, it can be said that comparison appreciation lessons have positive influences on the learning motive and academic achievement of S Art High School students. This study has suggested positive direction to the teaching and learning plan of modern art appreciation education in S Art High School, and it has the meaning of its data. It has the significance in the verification of comparison appreciation lessons' educational effect by looking at the influences of comparison appreciation lessons on learning motive and academic achievement. As the importance of appreciation education has been gradually emphasized, it is required to develop continuously diversified appreciation lesson studies that can be used in schools.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE