View : 40 Download: 0

고등학교 창의적 체험활동에서의 아츠프로펠(Arts PROPEL)을 활용한 합창활동 연주프로그램 개발 연구

Title
고등학교 창의적 체험활동에서의 아츠프로펠(Arts PROPEL)을 활용한 합창활동 연주프로그램 개발 연구
Other Titles
Development of a choral performance program in the Activities of Creative Experience at high school based on Arts-PROPEL
Authors
추성혜
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김선미
Abstract
본 연구는 고등학교 학생들을 대상으로 한 창의적 체험활동에서의 아츠프로펠 연주도메인을 활용한 합창연주활동 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 이를 위해 2009 개정 교육과정의 창의적 체험활동의 교과 과정과 취지를 고찰하고, 창의적 체험활동에서 어떻게 아츠프로펠 합창연주도메인 프로젝트가 활용될 수 있는지를 고안하였다. 본 연구에서 개발한 합창연주활동 프로그램은 아츠프로펠 연주도메인의 주요소인 작품(생산), 지각, 반성을 각 단계별 지도의 주요 활동으로 하고 있다. 또한 창의적 체험활동의 주목표인 음악적 능력 향상, 창의성, 협동적 학습 능력 신장, 잠재력 개발, 자아실현, 전인적 인격체로서의 성장 등이 이뤄질 수 있도록 구성하였다. 아츠프로펠 합창연주 도메인 프로젝트는 총 5단계로서 개인연주(1단계), 합주리허설 비평(2단계), 합주리허설 비교(3단계), 합주리허설 및 개인수업지도(4단계) 그리고 합주감독(5단계)으로 구성되어있다. 연구수행을 위해서 단계별 수업모형, 차시별 계획과 지도안을 구성하여 현직 음악교육 전문가들에게 지도안에 대한 내용타당도를 검증받았고, 수업 일지작성 및 관찰, 녹화, 면담, 설문지를 사용하였다. 이를 적용하기 위해 서울특별시 강서구에 소재하고 있는 D여자 고등학교 1학년 한 학급을 대상으로 합창수업을 진행하였다. 또한 합창수업 과정 중에 학생들의 음악적 배경수준과 차시별 일지, 자기평가서, 상호 평가서, 최종평가서 등의 프로펠 폴리오를 수집하고 학습과정에 따른 발달정도를 분석하여 서술하였다. 아츠프로펠 합창연주도메인 프로젝트의 적용된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 창의적 체험활동 합창연주수업을 통해 창의적인 체험융합의 목표를 최대한 실현할 수 있게 되었다. 교과와 창의적 체험을 융합한 합창수업활동을 통해 개개인의 소질과 잠재력을 개발하고 집단 활동의 심신의 조화 발달을 도모하고 교과 활동과 상호보완활동을 충분히 보충할 수 있었다. 둘째, 학생들의 음악적인 개념이해와 연주능력에 도움을 주었다. 학생들의 매 차시마다 기록한 일지를 통해 매 차시별 계획에 따른 음악요소와 표현방법을 단계별로 익혀 나간 것이 학생들에게 합창 수업에 흥미를 느끼게 하여 적극적으로 참여하고 음악적 개념을 알아가는 것과 더 나은 연주를 하는데 도움이 된 것을 확인할 수 있었다. 이를 바탕으로 학생들은 마지막 무대인 합창대회에서 훌륭한 무대를 선보일 수 있었다. 셋째, 학생들의 음악적인 지각능력과 반성적 사고과정에 발전이 있음을 볼 수 있었다. 학생들의 일지 및 다양한 평가 자료를 통해서 살펴본 결과 학생들은 수업전반에 걸친 교사와 학생들과의 적극적인 상호작용을 통해 인지적 사고를 계발하고 반성하는 사고과정이 심화되어 감을 볼 수 있었다. 넷째, 대인관계 능력 및 상호 협동 능력을 기르는데 도움을 주었다. 학생들은 주어진 과제를 수행하기 위해 책임을 분담하여 협동하는 방법을 배워나갔고 동료들과 친밀해지는 기회도 가졌다. 학생들은 서로의 파트 및 안무를 객관적으로 평가하고 바라봄으로써 대인관계 기술과 책임감을 기를 수 있었다. 다섯째, 다양한 반성의 방법과 프로펠 포트폴리오를 통해 종합적인 평가를 할 수 있고 학생들의 음악적 사고과정을 추론할 수 있었다. 학생들은 자신들의 음악적 배경 설문지 작성을 시작으로 매 차시 수업마다 일지를 작성하였고 수업과정 중 반성하고 비평하는 시간을 가져 여럿이 함께 하는 활동 속에서 대인 관계 능력, 비판적, 반성적 사고, 소통하는 부분에서 더 나은 모습을 보였다. 그 뿐 아니라 과제를 수행하는 과정을 담은 기록들인 일지, 자기평가, 동료평가, 중간평가, 최종평가서를 통해 교사는 학생들이 지각하고 반성하고 연주하는 활동을 어떻게 받아들이고 사고하는지를 알게 되고 정확한 평가의 기록과 진보를 앎으로 수업 전체를 통하여 이루어지는 과정중심의 수행평가가 이루어졌다고 할 수 있다. 이상의 결과에 기초할 때, 아츠프로펠의 합창 연주 도메인 프로젝트는 고등학교 창의적 체험활동으로서의 합창수업에 적용이 가능한 것을 확인할 수 있었다. 합창 연주 도메인 프로젝트는 학생들로 하여금 창작, 지각, 반성의 사고력 발달과 더불어 창의적 체험활동의 목표인 창의력 신장, 협동심, 대인관계 능력, 자아실현, 전인적 인격체로서의 성장 등의 발달에 기여할 수 있다는 것에 그 의의가 있다.;The purpose of this study is to development of a choral performance program in the activities of creative experience at high school based on Arts-PROPEL. This study investigates the characteristics of the activities of creative experience in the revised curriculum of 2009, and how to apply this into a choral performance domain project. There are main components of Arts-PROPEL: perception, production and reflection. In addition, the program made to help the students improve their musical abilities, creativity, cooperative learning skills, potential development, self-realization, and growth of personality according to main goals of the activities of creative experience. There are five steps in this program: individual performance(step#1), critique of rehearsal ensemble(step#2), comparison of rehearsal ensemble(step#3), rehearsal ensemble or individual coaching(step#4), and directing of ensemble(step#5). This guidance was reviewed by teachers in the high school for applying this approach. This study was used writing a class dairy, recording a choral, observing, interviewing and surveying students for study purpose. This study executed in a choral class with 34 freshmen at D women high school in Gangseo-gu, Seoul. In addition, teacher collected portfolios of students and wrote their progress during a class such as surveying background, self-evaluation, mutual-evaluation and final-evaluation. The results of this study were summarized as follows: first, the choral class helped student to improve their understanding of music and ability of performance. In addition, their expression of music seemed to be improved. Therefore, they were able to perform a splendid performance in a choral contest. Second, the choral class helped students to improve their perception and reflection. Students have completed their own expression in a creative way interacting with a teacher. In addition, their perception and reflection seemed to deepen through evaluation sheets. There are various sheets of evaluation to check the condition of each student: self-evaluation, mutual-evaluation, middle-evaluation, final- evaluation. in addition Third, this class helped students to improve their relationship and cooperation. This project focused on the importance of inter-relationship, therefore, each student learned personal relationships and responsibilities by evaluating each other. Fourth, this project helped teachers to provide new teaching method. It offered teachers a new role and responsibility. A teacher is mere a mentor observing a class, and offering an appropriate feed-back to students by giving an example. It is very significant for teachers to give a proper direction during a class. Teacher easily understood background and feeling of a student through PROPEL portfolios. As a result, a teacher can fulfill the need of the student. Based on results, choral domain project of Arts-PROPEL can be applied to a choral class as the activities of creative experience. It is meaningful to help students not only improving production, perception and reflection but also becoming better creativity, cooperative learning skills, potential development, self-realization, personality growth.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE