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어머니의 긍정적 양육행동과 유아의 외현화 및 내재화 문제행동

Title
어머니의 긍정적 양육행동과 유아의 외현화 및 내재화 문제행동
Other Titles
Mother's Positive Parenting Behavior and Preschooler's Internal External Problem Behavior : The Mediating Effects of Preschooler's Effortful Control
Authors
우애리
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구는 어머니의 긍정적인 양육행동과 유아의 문제행동의 관계를 유아의 의도적 통제가 매개 하는지 알아보고자 했다. 본 연구는 서울, 경기, 대전, 군산에 거주하는 만 3-5세 유아를 둔 어머니 300명을 대상으로 조사를 실시하였으며, 구조방정식 분석을 통해 각 변인들의 구조적 관계를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 먼저, 어머니의 온정적 양육행동과 한계설정 양육행동 각각이 유아의 외현화 문제행동에 영향을 미치는 직접경로와 유아의 의도적 통제를 통해 영향을 미치는 경로, 그리고 어머니의 온정적 양육행동과 한계설정 양육행동 각각이 유아의 내재화 문제행동에 영향을 미치는 직접 경로와 유아의 의도적 통제를 통해 영향을 미치는 경로가 포함된 최종모형을 검증하였다. 그 결과 어머니의 온정적, 한계설정 양육행동이 각각 유아의 외현화 문제행동에 부적으로 영향을 미치는 직접경로와, 어머니의 온정적, 한계설정 양육행동이 각각 의도적 통제를 통해 내재화 문제행동에 부적으로 영향을 미치는 경로를 제외한 경로들이 유의미한 것으로 나타났으며, 이 중 어머니의 한계설정 양육행동이 의도적 통제로 가는 경로가 가장 강한 영향력을 나타냈다. 마지막으로 매개효과의 유의성 검증을 위해 Sobel test를 실시한 결과, 어머니의 온정적, 한계설정 양육행동과 유아의 외현화 문제행동 간의 관계에서 의도적 통제의 완전매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 연구 결과를 종합해보면, 어머니의 긍정적 양육행동은 유아의 의도적 통제를 매개로 유아의 외현화 문제행동에 영향을 미쳤다. 즉 어머니의 긍정적인 양육행동은 유아의 의도적 통제력을 증가시키고, 증가된 의도적 통제력은 외현화 문제행동을 감소시킨다고 볼 수 있다. 그러나 어머니의 긍정적 양육행동과 유아의 내재화 문제행동의 관계에서 의도적 통제의 매개효과는 유의하지 않았으며, 이는 의도적 통제가 유아의 외현화, 내재화 문제행동의 양상에 따라 다르게 영향을 미침을 나타낸다. 더불어 어머니의 긍정적인 양육행동은 직접적으로 내재화 문제행동 감소시키는 보호요인으로 나타났다. 이러한 결과는 청소년기 비행, 성인기 범죄행동으로 이어지는 유아기 외현화 문제행동의 발생을 줄이기 위해서는 유아의 의도적 통제력 발달에 보다 신경을 써야 하며, 더불어 어머니의 긍정적 양육행동을 증진시킬 수 있는 다양한 노력들이 필요함을 강조한다.;This study examines the effects of preschooler's effortful control on the relationship between mother's positive parenting behavior and preschooler's problem behaviors. The study participants of 300 mothers, whose infants range in age from three to five, were drawn from areas of Seoul, Gyeonggi, Daejeon, and Gunsan of Korea. The data were analyzed with Pearson's correlation, Structural Equation Modeling by SPSS 21.0 and AMOS 20.0. The study results are as follows: First, positive correlation was found among mother's warmth encouragement parenting behavior, boundary-action parenting behavior, and preschooler's effortful control. Yet, preschooler's internal, external behavior problems had negative correlations with these variables. Second, examination of structure relation among major variables showed that all the paths were significant except paths from mother's warmth encouragement parenting behavior and boundary-action parenting behavior to preschooler's external problem behavior, and to internal problem behavior-via effortful control. Especially, the path from mother's boundary-action parenting behavior to effortful control was the most significant.. Third, Sobel test results show that preschooler's effortful control fully mediated (i) the relationship between mother's warmth encouragement parenting behavior and preschooler's external problem behavior, and (ii) the relation between mother's boundary-action parenting behavior and preschooler's external problem behavior. In conclusion, mother's positive parenting, namely warmth encouragement and boundary-action parenting, increases preschooler's effortful control which, in effect, decreases external problem behavior. Also, mother's positive parenting behavior was found to directly affect internal problem behavior. Thus, these results are expected to be considered in planning intervention strategies for parents and preschoolers with internal, external problem behaviors.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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