View : 676 Download: 0

유아의 기질과 부모공동양육이 문제행동에 미치는 영향

Title
유아의 기질과 부모공동양육이 문제행동에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Preschooler's Temperament and Coparenting on Preschooler's Behavior Problems
Authors
김임순
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 아동학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
도현심
Abstract
본 연구의 목적은 유아의 기질과 부모공동양육이 유아의 문제행동에 미치는 영향을 살펴보고, 부모공동양육이 유아의 기질과 문제행동 간의 관계에서 매개적 역할을 하는지 탐색하는 것이다. 이를 위해 서울시에 위치한 국공립 및 민간 어린이집에 재원 중인 만 3-4세 유아(M = 46.87개월, SD = 4.64개월) 155명의 어머니들을 연구참가자로 질문지법을 이용하여 자료를 수집하였다. 유아의 기질은 Windle과 Lerner(1986)의 개정판 기질차원 검사를 서주현과 이순형(2010)이 번안·수정한 척도를, 부모공동양육은 McHale(2000)이 개발한 23문항으로 구성된 부모공동양육 척도를 김수진과 도현심(2001)이 번안·수정한 척도를 사용하여 측정하였다. 유아의 문제행동은 한국아동인성평정척도(Korean Personality Rating Scale for Children: KPRC)(김지혜 · 조선미 · 홍창희 · 황순택, 2005)를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 변인들 간의 상관관계를 산출하고 t 검정 및 단순회귀분석과 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제에 따른 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 기질이 내면화 문제행동에 미치는 영향과 관련하여, 유아가 적응적 기질일수록 불안 수준이 낮았으며, 유아가 적응적이고 규칙적 기질일수록 우울 수준은 낮은 반면, 활발할수록 우울 수준은 높았다. 그리고 유아의 기질이 외현화 문제행동에 미치는 영향에서는 유아가 활발한 기질일수록 품행문제 및 과잉행동 수준이 높은 반면, 적응적 기질일수록 품행문제가 적었고, 규칙적 기질일수록 품행문제 및 과잉행동 수준이 낮았다. 둘째, 부모공동양육이 유아의 문제행동에 미치는 영향과 관련하여, 갈등적 부모공동양육을 할수록 유아의 불안과 우울 수준이 높은 반면, 애정적 부모공동양육을 할 경우에는 유아의 불안과 우울 수준이 낮았다. 부부가 갈등적 부모공동양육을 할 경우, 유아의 품행문제 수준이 높은 반면, 통합적 부모공동양육을 할 경우 유아의 품행문제 수준은 낮았다. 셋째, 유아의 기질이 부모공동양육에 미치는 영향과 관련하여, 유아가 규칙적이고, 적응적 기질일수록 갈등적 부모공동양육을 덜 하였고, 유아가 규칙적이고, 적응적 기질일수록 애정적 부모공동양육을 수행한 반면, 활발한 기질일수록 애정적 부모공동양육을 하지 않았다. 또한, 유아의 기질이 활발할수록 통합적 부모공동양육을 하였다. 마지막으로, 유아의 기질과 문제행동 간의 관계에서 부모공동양육의 부분 매개 및 완전 매개 역할이 발견되어, 유아의 기질은 문제행동에 직접적으로 영향을 미칠 뿐만 아니라 부모공동양육을 통해 간접적으로도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 유아의 기질과 부모공동양육이 유아의 문제행동에 중요한 요인임을 밝혔고, 유아의 문제행동 예방을 위해 자녀의 기질 특성에 적합한 부모공동양육 역할을 학습할 수 있도록 돕기 위한 부모교육 프로그램의 기초자료로 활용될 수 있다는 점에서 그 의의가 있다.;The main purposes of this study were to examine the relationship among preschoolers‘ temperament and coparenting on preschoolers’ behavior problems as well as to examine the mediating role of coparenting between preschoolers' temperament and behavior problems. Participants was 155 mothers with 3 to 4 year old preschool children living in Seoul. They completed questionnaires on preschooler's temperament, coparenting, preschooler's behavior problems (anxiety, depression, delinquency, hyperactivity). The data were analyzed using t-test, correlations, and regressions. The main results of this study were as follows: First, adaptability was negatively correlated with preschoolers' anxiety. Adaptability and regularity were negatively correlated with preschoolers' depression, whereas activity was positively correlated with preschoolers' depression. Next, activity was positively correlated with preschoolers' delinquency and hyperactivity. Meanwhile, adaptability was negatively correlated with preschoolers' delinquency and regularity was negatively correlated with preschoolers' delinquency and hyperactivity. Second, conflicting coparenting was positively correlated with preschoolers' anxiety and depression, while affectionate coparenting was negatively correlated with preschoolers' anxiety and depression. Conflicting coparenting was positively correlated with preschoolers' delinquency, but integrated coparenting was negatively correlated with preschoolers' delinquency. Third, adaptability and regularity were negatively correlated with conflicting coparenting, whereas adaptability and regularity were positively correlated with affectionate coparenting. Activity was negatively correlated with integrated coparenting. Finally, coparenting mediated the relationship between preschoolers' temperament and problem behaviors. These results clearly indicate that coparenting plays a crucial role in the levels of preschoolers' problem behaviors. This study attempted to look into the close relationship among preschoolers' temperament, coparenting, and preschoolers' problem behaviors. The meaning of this study lies in identifying the influence of preschoolers' temperament and coparenting as vital elements to predict preschoolers' problem behaviors.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 아동학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE