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보육경험이 유아의 문제행동에 미치는 영향

Title
보육경험이 유아의 문제행동에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Daycare Experiences on Preschoolers’ Problem Behavior : The Moderating Role of Maternal Parenting Behavior
Authors
최미나
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 아동학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신나나
Abstract
본 연구의 목적은 보육경험과 어머니의 양육행동이 유아의 문제행동에 미치는 영향을 살펴보고, 보육경험이 유아의 문제행동에 미치는 영향에서 어머니의 양육행동의 중재적 역할을 탐색하는 것이다. 연구 대상은 경남 김해시 소재 7곳의 보육기관에 재학 중인 만 3-5세 유아 248명(남아: 112명, 여아: 136명)으로, 어머니들이 유아에 관한 정보를 제공하였다. 보육경험은 보육 시작 시기, 1일 평균 보육 시간, 주당 평균 보육일, 보육기관 변경횟수로 어머니가 직접 기록하도록 이루어졌으며, 어머니의 양육행동은 이선희(2012)가 제작한 초등학교 저학년 부모의 양육행동 척도를 나지혜(2012)가 유아용으로 수정한 것을 사용하여 측정하였다. 유아의 문제행동은 Achenbach(1991)가 개발한 아동행동평가척도(Child Behavior Checklist: CBCL)를 한국 유아에게 유용하도록 2차 표준화 작업을 한 K-CBCL을 박철웅(2003)이 재구성한 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 t 검정, 상관관계 분석, 중다회귀분석 및 위계적 회귀 분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제에 따라 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육경험이 유아의 문제행동에 미치는 영향과 관련하여, 보육기관 변경횟수가 많을수록 유아의 공격성이 높게 나타났다. 둘째, 어머니의 양육행동이 유아의 문제행동에 미치는 영향과 관련하여, 어머니가 논리적 설명을 많이 할수록 유아는 우울·불안을 많이 나타내었고, 어머니가 강압적인 양육행동을 할수록 유아의 공격성이 높고 위축된 모습을 보였으며, 어머니가 방임적일수록 유아는 공격적이고, 위축되며, 우울·불안을 더 많이 보이는 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 양육행동은 보육경험과 문제행동 간의 관계를 중재하는 것으로 나타났는데, 이러한 어머니의 양육행동의 중재적 효과는 7개 요인에서 나타났다. 어머니가 개입을 많이 하는 경우 보육 시작 시기가 늦을수록 유아는 위축, 우울·불안한 행동을 많이 보였으며, 어머니가 개입을 적게 하는 경우 보육 시작 시기에 관계없이 우울·불안한 모습을 덜 나타냈다. 또한 어머니가 강압을 많이 하는 경우 보육 시작 시기가 늦을수록 유아는 위축과 우울·불안을 더 보였고, 어머니가 강압을 적게 하는 경우, 유아는 보육 시작시기에 상관없이 위축, 우울·불안을 적게 보였다. 또한 어머니가 방임을 많이 하는 경우, 보육을 늦게 시작 할수록 유아는 위축되었으며, 방임을 적게 하는 경우 보육을 빨리 시작할수록 유아는 위축을 많이 보였다. 마지막으로 어머니가 강압을 많이 하는 경우 1일 평균 보육 시간이 길어질수록 공격성이 높아졌으며, 강압을 적게 하는 경우 1일 평균 보육 시간에 관계없이 공격성을 덜 보였다. 또한 어머니가 강압을 많이 하는 경우 1일 평균 보육시간에 관계없이 유아는 우울·불안을 많이 보였고, 어머니가 강압을 적게 하는 경우에는 1일 평균 보육시간에 관계없이 유아는 우울·불안을 덜 나타냈다. 본 연구는 보육경험과 어머니의 양육행동이 유아의 문제행동에 미치는 영향을 살펴보았으며, 보육경험이 유아의 문제행동에 미치는 영향에서 어머니의 양육행동의 중재적 역할을 밝혔다는 점에서 그 의의가 있다. 본 연구는 보육이 불가피한 현 상황에서 어머니의 양육행동에 의해 보육경험이 문제행동에 미치는 영향을 중재할 수 있다는 결과를 통해, 어머니의 양육행동의 중요성을 확인하였으며, 이는 유아기 자녀를 둔 어머니들을 위한 부모교육 프로그램의 양육행동에 대한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.;The main purpose of this study was to investigate effects of daycare experiences and maternal parenting behavior on preschoolers’ problem behavior (i.e., aggression, withdrawal, depression and anxiety). In addition, interactions of daycare experiences and maternal parenting behavior on preschoolers’ problem behavior were investigated. A total of 248 mothers provided information about their children’s daycare experiences (i.e., age of entry into daycare, average amount of time spent in daycare per day, average days spent in daycare per week, numbers of day care change), their own parenting behavior, and their children’s problem behavior. Data were analyzed using t-test, correlations, multiple regressions, hierarchical multiple regression analyses. The main results of this study were as follows: First, main effects of day-care experiences on preschoolers’ problem behavior were significant. As preschoolers experienced more daycare changes, they displayed higher levels of aggression. Second, maternal parenting behavior was a significant predictor of preschoolers’ problem behavior. Specifically, as mothers showed more coercion, preschoolers displayed higher levels of aggression and withdrawal. Also, as mothers showed more neglect, preschoolers showed higher levels of aggression, depression and anxiety. Lastly, as mothers provided more reasoning, preschoolers showed higher levels of depression and anxiety. Third, interactions of daycare experiences and maternal parenting behavior were significant in predicting preschoolers’ problem behavior. Specifically, preschoolers with mothers who showed higher levels of intrusiveness showed higher levels of withdrawal when they entered daycare centers in older ages. For preschoolers with mothers who showed lower levels of intrusiveness, there was no significant relation between daycare experiences and preschoolers’ problem behavior. preschoolers with mothers who showed higher levels of coercion displayed higher levels of withdrawal when they entered daycare centers in older ages, and higher levels of aggression when they spent longer hours in daycare centers. However, for preschoolers with mothers who showed lower levels of coercion, there was no significant relation between daycare experiences and problem behavior. Preschoolers with mothers who showed higher levels of neglect showed higher levels of withdrawal when they entered daycare centers in older ages. Preschoolers with mothers who showed lower levels of neglect, they showed higher levels of withdrawal when they experienced nonmaternal care earlier. In conclusion, daycare experiences and maternal parenting behavior predicted preschoolers’ problem behavior. And maternal parenting behavior moderated the relations between daycare experiences and preschoolers’ problem behavior. These findings suggest that daycare experiences need to be considered with other family variables in predicting preschoolers’ developmental outcomes.
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