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초등학교에서의 교사학습공동체 발달 과정 및 영향 요인에 관한 사례 연구

Title
초등학교에서의 교사학습공동체 발달 과정 및 영향 요인에 관한 사례 연구
Other Titles
A Case Study of Developing Process of Professional Learning Community and Essential Factors in Elementary School
Authors
한현지
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최진영
Abstract
본 연구는 학교변화 및 전통적 교사학습으로서의 대안으로서의 교사학습공동체가 어떤 과정을 통해 발달하며, 그 과정에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 사례 연구를 통해 밝히기 위해 시도되었다. 본 연구의 연구문제는 아래와 같다. 1. 교사학습공동체의 발달 과정은 어떠한가? 2. 교사학습공동체의 발달 과정에 영향을 미치는 요인들은 무엇인가? 교사학습공동체는 학교변화 및 전통적 교사학습의 대안으로서 교육계에 도입되었다. 기존 전통적 교사학습이 교과지식의 습득을 강조하고, 교사 개인의 성취를 강조함으로 교사들이 탈맥락적인 지식을 습득하게 되고 교직 전체에 폐쇄와 고립 문화를 야기하였다. 반면 교사학습공동체는 반성적 사고를 강조하고, 공동체를 통한 의사소통과 상호 발전을 강조한다. 이러한 맥락에서 보았을 때 교사학습공동체는 교사들이 맥락적인 지식을 획득하고 서로의 실천을 공유하여 끊임없이 실천적 지식을 생산하도록 돕는 새로운 교사학습 방법이 될 수 있다. 교사학습공동체는 Hord(2004)를 비롯해 Little(1990), Maclaughlin & Mitra(2001), Mitchell & Sackney(2000, 2005) 등 많은 학자들이 그 핵심 요소를 밝힌 바 있다. 학자들마다 용어는 조금씩 다르지만, 교사학습공동체의 핵심 요인은 크게 5가지이다. 그것은 공유된 가치와 비전, 협력적 학습과 공유, 지원적 환경, 지원적 공유 리더십, 실천의 공유이다. 공유된 가치와 비전이란 공동체에 일관된 목표가 있는지, 공동체 안에 구성원들이 합의한 규범이나 지침이 있는지와 관련이 있다. 협력적 학습과 공유란 구성원들이 협력하여 수업이나 교육과정에 대한 연구를 하는지, 그리고 그것을 공유하며 피드백을 교환하는지를 가리킨다. 지원적 환경이란 교육청·단위학교에서 제공하는 행정적·인적 지원이 적재적소에 투입되는지, 교사학습공동체를 지원하는 학교문화와 교장의 리더십과 관련이 있다. 지원적 공유 리더십은 구성원들이 공동체에 대해 책임감을 갖고, 문제해결을 위해 적극적으로 참여하는지를 가리킨다. 실천의 공유는 구성원들이 각자의 교실에서의 수업 실천을 공유하는지, 공유 과정에서 반성적 사고가 얼마나 일어나는지를 가리킨다. 한편 Weber 외(2002, 2006)은 교사학습공동체는 단계를 거쳐 발달하며, 잠재기·결합기·성숙기·유지기·변형기 등을 거친다는 것을 밝혀냈다. 각 단계별로 구성원들의 관계, 적절한 긴장, 운영 방침의 변화 등 공동체가 소멸하지 않고 지속적으로 성장 및 유지되기 위해서는 단계별로 다른 촉진 요소가 투입되어야 한다. Hipp과 Huffman(2003, 2010)은 Hord가 제시한 5개 요소를 이용해 교사학습공동체 평가 루브릭을 제작하였고, 교사학습공동체가 단계별로 다른 양상을 보이며 발달한다는 것을 밝혀내었다. 교사학습공동체는 준비-형성-발전-지속 네 단계를 거친다. 각 단계는 Hord의 5가지 요인에 따라 서로 다른 양상을 보인다. 준비 단계에서 지속 단계로 갈수록 구성원들 간 공유된 목표, 협력적 학습, 책임감과 리더십, 실천의 공유 등의 빈도가 많아지고 수준 또한 높아진다. 또한 학교에서 제공하는 지원적 환경 또한 시간과 공간의 여유를 비롯하여 적절한 촉진 요소 제공, 학교문화 조성 등 단계가 발달함에 따라 물적 자원에서 인적 자원의 지원으로 그 방향이 전환된다. 이 연구에서는 Hord가 제시한 5가지 요소와 Hipp와 Hufffman의 교사학습공동체 발달 과정 연구를 참고하여, 서울 소재의 한 공립초등학교 내 교사학습공동체를 3개월 동안 관찰하여 교사학습공동체가 어떻게 발달하는지, 발달 과정에서 영향을 미치는 요인이 있는지를 밝혀내고자 했다. 연구는 2014년 3월부터 5월 총 3개월 간 진행되었고, 연구자가 참여관찰자로 공동체에 참여하며 회의록, 개별 면담 녹취 자료, 서류 자료 등을 수집하였다. 자료로는 크게 연구자가 작성한 연구 일지, 3차에 걸친 개별 면담 자료, 동학년회의 녹취 자료, 각종 서류 등을 활용하였다. 이 때 면담 자료는 Hord(2004)의 교사학습공동체 핵심 요소들에 관련된 설명을 중심으로 질문지를 구성하되, 교사들의 개인 변인이나 교육과정에 대한 가치관 등을 추가로 구성하였다. 연구 결과를 분석하는 것은 Hipp과 Hufffman(2003, 2010)의 교사학습공동체 발달 과정 루브릭을 참고로 하여 5가지 요소가 각 단계별로 어떤 양상을 띠는지를 중점으로 분석하였다. 그 결과 연구 결과는 다음과 같이 나타났다. 먼저 사례의 교사학습공동체는 아래와 같은 과정을 통해 발달하였다. 준비 단계에서는 공동체 운영 방침을 정하고 교사들이 합의하여 공동체의 목표와 규범 등을 정하였다. 그러나 구성원들은 ‘가치’에 대해 공유하는 것 같지는 않다고 느꼈으며, 서로의 교육관에 대해 잘 모르는 상태였다. 구성원들은 학교의 행정 업무를 처리하느라 모일 시간이 없었음에도 불구하고 지속적으로 협력하고 공동체의 일에 책임감을 느꼈는데, 이것은 교사학습공동체가 발전하게 되는 요인으로 작용하였다. 구성원들은 수업 실천의 공유를 추구하며 자신의 수업에 대해 피드백을 주고받으려고 했지만, 시간 부족으로 인해 대체로 자료 공유 또는 짧은 피드백을 주고받는 데 그쳤다. 사례의 교사학습공동체는 4월 한 달 동안 정체되어 형성 단계에 머물러 있었다. 그 까닭은 학교 행정 업무로 인해 모일 시간이 없어 구성원들이 가치관이나 비전을 공유하고 구체화할 기회가 없었기 때문이다. 시간 여유가 없었기 때문에 수업에 대한 아이디어나 실천을 공유할 기회도 없었고, 구성원들은 업무 처리를 할 때만 모이게 되었고 그마저도 다른 업무에 우선시되어 1주일에 1번도 모이기 힘들 때가 있었다. 한편 구성원들은 실천의 공유를 하고 싶어 하면서도 망설이는 모습을 보였는데, 그것은 다른 교사들이 자기 교실을 어떻게 생각할지에 대한 두려움과 실천의 공유에 대한 다른 교사들의 인식이 어떠한지 알지 못해서였다. 그럼에도 불구하고 구성원들은 지속적으로 협력하며 공동체에 헌신하여 공동체를 유지하려고 애썼고, 5월에 들어서 공동체는 새로운 국면을 맞이하게 된다. 5월에 접어들며 교사들은 처리해야 할 업무가 어느 정도 줄어들었고, 학교에서는 컨설팅 장학을 제공하였다. 교사들은 컨설팅 장학을 들으며 공동체의 가치와 목표, 그리고 실천 방향에 대한 회의를 하여 가치나 비전을 공유하고 구체화할 수 있었다. 또한 교사들은 학기 초부터 지녔던 교육과정에 대한 문제의식을 사회 2단원 재구성을 통해 확인하며 서로의 가치관이 무엇인지 더 잘 파악할 수 있게 되었다. 교사들은 서서히 단편적인 피드백 공유에서 벗어나 교육과정을 바라보는 거시적 관점에 대한 상호 교류를 지향하는 방향으로 변화하게 되었다. 또한 실천의 공유 또한 자료를 공유하는 데에서 벗어나 다양한 방법으로 수업에 대한 피드백과 아이디어를 교류하는 방향으로 변화하게 되었다. 한편 교사학습공동체의 발달에 있어 각 단계별로 영향을 미치는 요인은 각 단계별로 다르다는 것이 드러났다. 첫째, 준비 단계에서는 시간적 여유와 부장교사로 표현되는 인화적 촉진자가 영향을 미쳤다. 둘째, 형성 단계에서 공동체가 발달하는 데 있어서 구성원들의 공유에 대한 개방성과 지식에 대한 촉진자가 영향을 미쳤다. 셋째, 전 단계에 걸쳐 지원적 학교문화, 지속적인 비전과 목표의 공유, 교사들의 높은 헌신이 교사학습공동체 발달에 영향을 주었다. 이에 따라 도출된 시사점은 다음과 같다. 첫째, 교사학습공동체의 준비 단계에서는 시간적 여유와 인화적 촉진자의 존재가 중요하다. 시간의 여유가 있어야 구성원들이 가치관과 비전을 공유하고 협력적 학습을 할 수 있고, 준비 단계에서는 구성원들이 서로를 잘 모르기 때문에 공동체의 분위기를 조성하는 부장 교사, 수석교사 등 인화적 촉진자가 필요하다. 둘째, 교사학습공동체가 형성 단계로 접어들게 되면 교과지식을 제공하는 촉진자가 필요하다. 본 사례의 경우 교사들이 모두 교육과정에 대해 문제의식을 갖고 있었지만, 그들은 모두 교육과정 재구성 및 교과에 대한 전문 지식이 부족하여 다양한 시도를 하는 데 어려움이 있다고 밝혔다. 따라서 교사학습공동체가 형성된 후 발전하기 위해서는 지식을 제공하는 촉진자가 필요하다. 셋째, 교사학습공동체가 단위학교의 변화 요인으로 자리매김하기 위해서는 학교문화의 조성이 필요하다. 사례의 경우 구성원들이 학교문화에 대해 언급하며 사기가 꺾이는 모습을 보이기도 했는데, 교사학습공동체의 발달을 촉진하기 위해서는 지원적이고 고무적인 분위기를 조성하여 구성원들이 교사학습공동체에 대해 긍정적으로 생각하는 것이 필요할 것이다. 넷째, 공식적인 교사교육 외에도 다양한 방법의 교사교육을 지원교육청에서 제공할 필요가 있다. 예를 들면 동학년 교사들이 가치와 비전을 공유하고 수업에 대한 아이디어를 교환할 수 있도록 토의 형식의 장학을 제공하거나, 교사학습공동체가 발달하는 데 피드백을 줄 수 있는 외부 요원을 투입하는 것이 필요하다.;Today, schools are faced with challenge. So many schools want to reform to improve their achievement, so do schools of south korea. PLC(professional learning community) can affect School reform. So in this study, I established two research problems to revitalize PLCs in school. 1. How stages of PLC developes? 2. What are the factors which facilities PLC in each stage? As an alternative traditional teacher leaning, PLC has been introduced into education. Traditional teacher learning emphasized the acquisition of knowledge of the subject, to highlight the achievements of teachers individual. But Traditional teacher learning caused the 'isolated school culture' and decontextulized knowledge from practice of teachers. In this situation, Reflective thinking can be alternative to reform traditional teacher education. On the other hand, PLC showed up to teachers PLC emphasizes the development of mutual communication and through the community. In PLC, teachers can get context such , learning how the new teacher to help teachers to acquire knowledge contextualized knowledge by doing reflective thinking. Reflective thinking is sharing the practice by teachers' communications and modify their knowledge to improve the practice. Professional Learning Community(PLCs) has some features. First, The goal of PLCs is improving teacher's practice by interacting each other. Second, The members of PLCs have to respect each other and facilitate study by leadership and trust. Third, Supportive condition is essetal to develop PLCs such as budget, school culture, and facilitator. According to Hord (2004), There are five essential factors in PLCs : Shared values and vision, Collective Learning and application of learning, Supportive condition, Supportive and shared leadership, Shared practice. This five factors are related how PLC developes Successfully. Shared values and vision is related to whether there is a consistent goal of the community vision and values ​​and a shared guidelines and norms members agreed in the community Collective Learning and application of learning is related to how to research on curriculum and teaching members cooperate and exchange feedback in their practice. Supportive conditionIs related to the leadership of the principal and school culture administrative and human support which is provided by the school board of education unit and supportive environment. Supportive and shared leadership means all PLC's members have a responsibility to the community. Shared practice means not olny the process of members or share class practice in the classroom of their own , but also share of reflective thinking and diverse ideas in the education. On the other hand , Weber et al (2002 ; 2006), revealed that practice community has developed through the stage. There are five stages : potential, coalescing, maturing, stewardship, transformation. In potential stage the members imagine and discover what they have to do. Coalescing stage the community is started and valued are shared to members. Maturing stage focuses to expand the community, and members get ownership in the stage of stewardship. The practice community disappeared or changed in the stage of transformation. Hipp and Huffman(2003, 2010) made Professional Learning Community Assessment(PLCA) referring Hord's research. The two researchers showed that PLC has stages of development, and there are key factors which affects to each stages. PLC go through four stages : pre-initiation, initiation, developing, sustaining. In this study, I used Huffman and Hipp's rubric to see how five elements factors affect in PLC, and analyze the aspect of PLC. In South korea, researchers has presented that PLCs' essential factors in school, the case study of PLCS. But It is important that knowing PLCs' developing process and key factors of each stages of PLC. So I researched PLC's developing process by observing a case of PLC for three months, and finding some factors which affects deveploment in PLC. Tthe results of the case study were as follows. , First, In the pre-initiation stage , teachers established guidelines for the management of community , norms and goals and community. However , members felt that they are not sharing share the "value" , and it was the state that you are not familiar with educational philosophy of each other . Even though there was no time to gather to handle the management of the school , members felt a sense of responsibility to the work of the community to cooperate on facing problems., Also, to pursue the sharing of teaching practice , members tried to let you give feedback about the class of their own , but it was only to exchanging data because of the short feedback due to lack of time. In April, teachers felt that the PLC has 'stopped'. The reason is because there was no chance that members do not have time to gather for school management business to share the vision and values ​​and there was no opportunity to share practices and ideas of class. Even though they want to do sharing their practice , members showed a hesitant state because they worried how colleagues has negative thinkng about 'opening the classroom'. Even that, teachers were try to get time together on a week and to keep the community with dedication to the community , so the community faced new phase to develope. Enters in May, teachers' work at school was reduced and. they were able to share the vision and value in the meeting as to the direction of the Practice and goals , and values ​​of the community. And taking to consulting scholarship, teachers were able to understand better values ​​of each other more, Also , they began to change in the direction of escape from in order to share the practice also to share data, to exchange ideas and feedback of lessons in a variety of ways. Suggestions derived by this is as follows . First , in the preparatory stage of the learning community of teachers , the presence of space of time is important. The second , role of the organizer is important when PLC entering the initiation stage, to get supportive leadership and ownership. Third, to provide knowledges of the subject is required. Teachers felt difficulty to reconstruct curriculum lack of knowledge of subjects. Therefore , the organizer provides the knowledge to develop after learning community teacher is formed is required. This research identified some suggestions. First, Supportive condition is important to developing PLC, Especially stage of initiation. When teachers do discussion about shared vision and value and practice, space of time is needed to understanding each other. Second, devotion is important PLC at whole stage. Devotion is personal characteristic which is struggling to doing good interaction and maintaining PLC. When teachers devote their PLC, teachers feel trust and accountability to each other and it facilities Supportive and shared leadership. Third, facilitators are needed to PLC. Stage of initiation needs a leader, who can regulate PLC's atmosphere with comfortable. On the other hand, Stage of Doing PLC needs knowledge about practice. When PLC develope, teachers are motivated to learn many things such as teaching skills, teaching knowledge. to reconstruct curriculum and modify their practice, so Schools should put appropriate factors in PLCs.
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