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30,40대 여성소비자들의 라이프스타일과 생성감이 윤리적 소비행동에 미치는 영향

Title
30,40대 여성소비자들의 라이프스타일과 생성감이 윤리적 소비행동에 미치는 영향
Other Titles
The Life Style of Female Consumers in 30s and 40s and Their Ethical Consuming Behavior Based on Generativity
Authors
정주연
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜경
Abstract
현재 우리의 보편적인 일상생활이 자원의 고갈과 환경오염의 문제를 낳았고, 더 나아가 빈부격차와 삶에 대한 불만족 등의 문제를 야기 시켰으며, 자본에 대한 끊임없는 욕구의 창출로 나타나는 과잉소비자 과시소비가 또 다른 사회 문제로 등장 하였다. 현대사회의 이러한 다양한 사회문제들의 대안으로 구매의사결정에 있어서 건강, 환경, 사회, 인권 등 ‘윤리적 가치를 중시하는 윤리적 소비자가 등장 하였고, 중요성 역시 커지고 있다. 본 연구에서는 30, 40대 여성소비자들의 라이프스타일, 생성감의 요인을 밝히고 30, 40대 여성소비자들의 윤리적 소비행동에는 어떠한 요인이 있는지 밝히고자 한다. 또한 30, 40대 여성소비자들의 사회. 인구학적 특성에 따라 라이프스타일, 생성감, 윤리적 소비행동의 차이를 밝히고자 한다. 또 이를 통해 30, 40대 여성소비자의 총체적인 특성을 제시하여 소비자학, 마케팅적 함의를 주고자 한다. 본 연구는 부산, 울산(경남지역)의 30, 40대 여성소비자 280명을 대상으로 2014년 5월 10부터 약 보름 간 시행되었으며, 그 중 유의한 설문지 251부를 회수하여 사용하였다. 자료분석은 SPSS for Window 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계, 요인분석, 신뢰도 분석, 이변량 상관관계 분석, T 검정, 일원분산분석과 사후검정 방법으로는 Scheffe's multiple range test를 실시하였고 회귀분석을 실시하였다. 연령에서는 30대의 여성 소비자는 도전변화추구, 실행추구, 성취추구, 유행추구의 모든 가치에서 40대 보다 더욱 적극적으로 삶의 가치를 추구 하고 있고, 지식과 기술전수의 요인도 추구하고 있다. 또 공정무역 제품을 적극적으로 구입한다. 40대 여성 소비자들은 타인에 대한 배려와 책임을 중요시 생각하며 공동체 운동, 로컬소비를 활발히 한다는 것을 알 수 있다. 결혼상태에 따라서 미혼의 30, 40대 여성 소비자들은 삶의 가치(라이프스타일)에서 도전과 변화와 실행추구 요인과 지식과 기술전수 요인에서 기혼(기타포함)집단 보다 활발한 모습을 보였다. 상거래 윤리 행동에서 기혼(기타포함)집단 보다 적극적인 행동을 보였다. 기혼(기타포함)집단은 적극적 구매행동에서만 미혼집단 보다 활발한 행동을 보이는 것을 알 수 있다. 자녀수가 많을 수록 도전변화추구와 실행추구 요인, 지식과 기술전수 요인, 상거래 윤리 행동에 소극적인 것을 알 수 있다. 자녀수가 많을 수록 윤리적 소비행동의 적극적 구매, 상거래 윤리, 공동체 운동, 로컬소비 활동이 활발히 이루어 지는 것을 알 수 있다. 직업에 따라 생산성의 지식과 기술전수 요인에서 고위+전문+준전문의 집단이 나머지 주부+무직, 사무직, 서비스(나머지)집단 보다 훨씬 적극적인 것을 알 수 있다. 최종학력은 지식과 기술전수 요인에서만 뚜렷한 집단 간의 차이를 알 수 있다. 가계수입은 적극적 구매의 요인만이 300만원 미만의 집단과 나머지 500만원미만, 700만원미만, 700만원이상 집단 간의 뚜렷한 차이를 볼 수 있다. 주택소유에서는 적극적 구매요인에서만 집단의 차이를 알 수 있었다. 생활수준에 따라 실행추구 요인이 상류층+중상류층 집단과 나머지 중류층, 중하류층+하류층으로 나뉘어져 집단 간의 차이가 나타나는 것을 알 수 있다. 윤리적 소비행동의 적극적 구매행동에서는 실행추구, 지식기술전수추구 요인이 많은 영향력을 미치고 공정무역에서는 실행추구 기억되는 유산 요인이 높은 영향을 주는 것으로 보이고 연령, 가계수입이 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 절제와 간소 행동은 가계수입, 실행추구, 지식기술전수의 요인이 영향을 받는 것으로 보인다. 불매운동 행동은 연령과 최종학력의 요인에 영향을 받고 실행추구 요인, 지식기술전수 요인이 영향을 받는다. 상거래 윤리 행동은 주택형태, 유행추구, 타인에 배려책임의 요인들이 영향력을 주는 것으로 보인다. 공동체 운동은 실행추구, 지식기술전수 두가지 요인만 영향을 주고 로컬소비는연령이 아주 많은 영향을 주는 것을 알 수 있고 도전변화추구가 많은 영향을 주는 것을 보인다. 이상의 결과에 따른 결론을 내어 보면 30, 40대 여성소비자들은 윤리적 소비행동에 있어서 사회. 인구학적 특성의 요인보다는 삶의 가치(라이프스타일)와 인간 발달단계에서의 생산성의 영향이 더 크다고 보이고 있다. 본 연구의 결과는 향후 30, 40대 여성소비자들을 대상으로 마케팅적 시사점을 제시 할 수 있을 것이다.;Recently, there are enhanced social interest in ethical consumption and increase in consumer's ethical consumption behavior, both in Korea and in the World. Ethical consumption is used broadly to include selection, purchase, and disposition as well as consumption of products or brands. In spite of increased interest and activities in ethical consumption, there have been very limited studies on ethical consumption. Therefore, this study is aimed at figuring out the effect of the lifestyle and the generativity of female consumers in their 30s and 40s on their ethical consuming behavior. As an instrument for survey, a questionnaire was distributed to 251 consumers who lived in Pusan and Ulsan. The collected data was analysis by SPSS 18.0 Package Program. Frequency analysis, fator analysis, t-test, ANOVA analysis, scheffe test, regression analysis were applied. The results of the life style factor analysis are the pursuit of challenge, practice, achievement, and trends. The results of generativity are learning knowledge and techniques, consideration and responsibility for others, and memorable legacy. Factor analysis extracted seven subcategories of ethical consumption behavior are community activity, moderation & simplicity, fair trade, boycott activity, positive buying, ethical in business transaction, and local consumption. According to the main results, first, among the lifestyles(the value of life), the pursuit for challenge and change is affected by age, marital status, the number of children, and the level of schooling. The pursuit for practice is affected by age, marital status, the number of children, and social economic status. The pursuit for achievement is affected by age, the level of schooling, and social economic status. The pursuit for trends is only affected by age. Secondly, for generativity, the value of learning knowledge and techniques is affected by age, marital status, the number of children, the level of schooling, and jobs. The consideration and responsibility for others are affected by age, the level of schooling, social economic status, and jobs. The value of memorable legacy is affected by age and jobs. Thirdly, the active consumption of ethical consuming behavior is affected by marital status, the number of children, the level of schooling, social economic status and house income. The fair trade is affected by age and house income, and moderation and simplicity are affected by marital status. A boycott activity is affected only by the level of schooling. Moreover, ethical in business transaction is affected by marital status, house possession, the number of children, the level of schooling and house income. The community activity is affected by age, marital status, and the number of children. Local consumption is affected by age and the number of children. To sum up, it can be interpreted that the factors which affect the consuming behavior of female in their 30s and 40s more are the value of life (lifestyle) and generativity. Among social and demographical factors, only age, house income, and the level of schooling are influential. The age affects fair trade, boycott activities, and local consumption. House income affects fair trade and the level of schooling affects boycott activities. The ethical in business transaction affects according to the type of houses.
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