View : 35 Download: 0

도시 어메니티 강화를 위한 뮤지엄 리노베이션 공간디자인 연구

Title
도시 어메니티 강화를 위한 뮤지엄 리노베이션 공간디자인 연구
Other Titles
A study on Space Design Renovation for the Improvement of Urban Amenity
Authors
권민정
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 디자인학부공간디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최정아
Abstract
도시 경쟁력이 곧 국가경쟁력인 시대가 됨에 따라 세계 각국에서는 도시 경쟁력을 강화하기 위해 다양한 노력을 기울여 왔다. 이러한 흐름 속에 도시 경쟁력을 결정하는 핵심 요소로서 도시 어메니티의 개념이 중요하게 대두되었다. 도시 어메니티는 도시 환경의 종합적인 쾌적성을 의미하는 것으로, 도시 어메니티의 향상은 곧 도시민의 삶의 질 향상을 의미한다. 시대의 요구에 따라 도시 어메니티의 유형은 편리성, 환경성, 심미성, 문화성 순으로 변화되어 왔으며, 21세기 문화경제시대에는 획일화된 도시의 정체성을 회복하고자 하는 노력으로 도시 어메니티의 네 가지 유형 중 문화성을 강조하게 되었다. 해외문화선진국에서는 도시 어메니티의 문화성을 강화하기 위해 도시의 문화 지표 중 하나인 뮤지엄에 주목하였다. 도시 어메니티의 문화성은 지역민이 느끼는 지역에 대한 자부심과 문화행사 및 시설의 이용 빈도를 의미한다. 따라서 관람객의 방문빈도와 체류시간이 미비한 뮤지엄은 생명력을 상실하여 뮤지엄의 사회적 역할과 문화적 가치가 감소되므로 뮤지엄의 문화성은 사람을 모으는 집객성(集客性)과 오래 머물게 하는 체류성과 연관된다. 문화의 시대에 요구되는 도시 어메니티를 강화하는데 기여하는 뮤지엄은 관람객이 일상생활 속에서 방문할 수 있는 공공문화공간으로서, 많은 관람객이 방문하며 오래 머무를 수 있는 공간이다. 따라서 연구자는 다양한 체험을 제공하는 뮤지엄은 공간의 집객성과 체류성을 높여 도시 어메니티의 문화성 강화에 기여한다는 전제하에 연구를 진행하였다. 20세기 후반부터 해외문화선진국의 유명 박물관 및 미술관에서는 그 역할 확장을 위해 공간을 리노베이션하기 시작하였다. 1984년 뉴욕 현대미술관(MoMA)은 리노베이션을 통해 전체 공간을 확장하였을 뿐만 아니라 아트리움, 레스토랑, 카페, 극장, 강당, 서점 등을 확장하였다. MoMA 이후 해외문화선진국에서는 전시 공간 개선과 함께 공공서비스 영역을 확장하는 추세로 리노베이션이 진행되고 있으며, 도시민을 위한 일상 속의 공공문화공간으로 뮤지엄의 역할이 강화되고 있다. 연구자는 학회 저널에서 도시 어메니티 강화를 위한 해외뮤지엄 공간디자인 특성에 대한 연구와 뮤지엄 체험 강화를 위한 해외뮤지엄 공간 리노베이션 특성에 관한 연구라는 기초 연구를 진행하였다. 그리고 본 연구에서는 학회 저널 연구를 토대로 도시 어메니티와 문화성의 대표적 지표인 뮤지엄와 뮤지엄 체험의 관계성에 기반하여 뮤지엄 공간 리노베이션 모형을 제시하는 것을 목적으로 연구를 수행하였다. 연구자는 이를 위해 제 Ⅱ장에서 국내·외 문헌 연구를 통해 도시 어메니티 강화를 위한 뮤지엄 체험에 관한 논의를 진행하여, 뮤지엄 체험과 공간 프로그램과의 관계성을 도출하였으며, 뮤지엄 체험이 도시 어메니티 강화에 어떠한 영향을 미치는지 파악하였다. 제 Ⅲ장에서는 해외문화선진국들의 사례 분석을 통해 리노베이션 전후 도면의 공간 프로그램별 면적의 정량적 분석을 통해 공간의 증감률을 분석하고 그 정성적 특성을 파악하였다. 제 Ⅳ장에서는 디자인 모형연구를 수행하기 위해 대상지를 선정하여 사례 분석에서 도출한 공간 리노베이션 특성을 대상지의 맥락에 적용하여 도시 어메니티를 강화하는 구체적인 모형을 제시하였다. 이 과정에서 연구자는 대상지의 역사적 장소성을 유지하고, 건축물의 가치를 보존하기 위해 최소한의 공간을 증축하였다. 도시 어메니티의 관점의 뮤지엄에 관한 본 연구를 통해 연구자는 뮤지엄이 리노베이션을 통해 뮤지엄 체험을 증진시켜 도시 어메니티 강화에 기여함을 알 수 있었다.그리고 다양한 체험을 제공하는 뮤지엄은 점차 정체성을 잃어가고 있는 현대 도시의 문화적 가치를 창출하여 문화 선진국으로 발돋움할 것을 예상할 수 있었다. 본 연구는 문화 선진국으로 발돋움하기 위해 뮤지엄 리노베이션 방향을 정량적 분석을 토대로 정성적 특성을 도출하여 합리적인 디자인 방안을 제시한 것에 의의를 갖는다.;As entering the era in which the urban competitiveness became the national competitiveness, the countries around the world have made a variety of efforts to improve the urban competitiveness. Within such trends, the concept of urban amenity emerged as the core factor to determine the urban competitiveness. Urban amenity means the comprehensive comfort in an urban environment, so the improvement of urban amenity means the improvement of the quality of life of the citizens. According to the needs of the times, the types of urban amenity have changed into convenience, environmental characteristics, aesthetical characteristics, cultural characteristics in order. In the era of cultural economy of the 21th century, the cultural characteristics among four types of urban amenity become emphasized for the effort to recover the identities of the standardized city. The culturally developed countries paid attention to museums which were one of the cultural indexes of the city in order to enhance the cultural characteristics of urban amenity. The cultural characteristics of urban amenity imply the local pride from the local residents and the visiting frequencies of cultural events and facilities. Therefore, the museums in which the visiting frequencies and staying time are insufficient tend to lose their vitality, and their social roles and cultural values decrease. Thus, the cultural characteristics of museum are related to drawing in viewers and making them stay longer. Museums which contribute to improving urban amenity required in the era of culture are the spaces of many viewers visiting and staying longer, as public cultural spaces for viewers to visit in their daily lives. In such context, the researcher conducted this study based on the premise that the museums providing a variety of experiences enhance the aspects of drawing in viewers and making them stay longer so they contribute to strengthening the cultural characteristics of urban amenity. Since the late 20thcentury, the famous museums and art galleries in culturally developed countries abroad started to renovate the spaces in order to expand these roles. In 1984, Museum of Modern Art(MoMA) in New York expanded its entire spaces through the renovation by Cesar Pelli as well as expanded atrium, restaurant, café, theater, auditorium, bookstore. After MoMa, the culturally developed counties abroad preceded renovation with the trends of improving exhibit spaces as well as expanding the domains of public services. The roles of museum become reinforced as the public cultural spaces in everyday life for urban citizens. The researcher conducted two basic studies for the journal of the association regarding the features of space design of foreign museums for the improvement of urban amenity and the features of space renovation of foreign museums for the improvement museum experience. In addition, based on the studies for the journal of the association, this study was performed on the purpose of suggesting a renovation model for museum space in basis of the relationship between museum and museum experience, which is the representative index of urban amenity and cultural characteristics. To do this, the researcher preceded the discussions on museum experience for the improvement of urban amenity through domestic and foreign reference review in chapter 2, and the relationship between museum experience and space program was induced. The researcher also explored how museum experience affected on the improvement of urban amenity. In chapter 3, the researcher qualitatively described how the results of renovation affected the improvement of urban amenity by understanding the background of the emergence of renovation in the cases of the culturally developed countries abroad. And then, the percentage change of the space was quantitatively analyzed through the area analysis per space program of the blueprint before and after the renovation, and the locational characteristics per space program was apprehended. In Chapter 4, the researcher selected a target space and suggested the specific model for the improvement of urban amenity by applying the characteristics of space renovation derived from the case analysis to the context of target space in order to conduct design model study. In this process, the researcher enlarged the minimal space to maintain the historical spatiality of the target space and to preserve the values of the architecture. Through this study, the researcher could find that museum renovation enhances museum experience to improve urban amenity. This study has its implications to suggest a rational design plan by deriving the qualitative characteristics based on the quantitative analysis in the orientation of museum renovation in order to grown into the culturally developed country.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE