View : 625 Download: 0

CARNAVAL, Op. 9를 통해 본 Robert Schumann의 시적 음악세계

Title
CARNAVAL, Op. 9를 통해 본 Robert Schumann의 시적 음악세계
Other Titles
The poetic world of music of R. Schumann through
Authors
김서림
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
나폴레옹의 혁명이 실패하고 보수적 세력이 왕권을 회복하려던 비더마이어(Biedermeier)의 시기, 예술의 본질에서 벗어난 풍토를 바로잡으려는 낭만주의자들은 음악에도 새로운 바람을 불어넣었다. 그들은 음악의 한계와 경계를 넘나들며, 모호하고 성취될 수 없는 가치- 자유와 열정 등 -를 추구했다. 이러한 표현의 방법으로 암시와 상징이 사용되었으며, 음악과 문학의 특성이 혼재되기도 한다. 그 중심에 선 이가 바로 슈만(Robert Schumann , 1810-1856) 이다. 본 논문에서는 비더마이어의 시기와 낭만주의 시대를 조명하여 당시의 음악적 특징을 살펴보고, 이러한 시대적 상황에 적극적으로 참여하고 그만의 독특한 음악세계를 만들어 낸 ‘낭만적 행동가’ 슈만의 ‘시적 음악세계’에 대해 살펴본다. 슈만은 문학과 음악, 특히 시와 음악의 진실성에 주목하여 그만의 예술관을 정립하였다. 본 논문에서는 그러한 슈만의 생각이 공고화되는 삶의 과정과 배경을 살펴보고, 그가 진정으로 추구한 음악의 시적세계가 무엇인지 알아본다. 그리고 슈만이 남긴 글과 음악을 통해 시적 음악세계는 어떻게 구현되는지, 또 그의 암시적 표현과 의미에 어떤 생각을 가지고 접근해야 할 지 해석의 가능성을 제시한다. 또한 슈만의 대표적 작품 <카니발>을 통해 앞서 서술한 슈만의 음악적 특징과 음악관이 실제 음악에서 어떻게 표현되고 있는지 살펴본다. 카니발은 20곡의 짧은 성격 소곡의 모음으로 각 곡은 표제적 제목을 가진다. 이러한 제목과 곡들은 하나의 이야기를 구성하며 가면무도회를 이끌어 가는데, 이들에게 하나의 통일성을 부여하는 것이 바로 암호서기법이다. 각 곡은 의미 있는 네 글자 - A, E flat, C, B- 를 변형, 발전시키는 단순한 동기를 중심으로 작곡되었으며, 이들은 곡의 캐릭터를 잘 드러낸다. 가면무도회에는 다양한 인물이 등장하는데 여기에는 연극 ‘코메디아 델 아르떼’에서 가져온 인물들도 있고, 슈만 자신의 내면적 자아를 표현하는 상반된 두 캐릭터도 있다. 또한 당시 유명했던 다른 두 작곡가가 등장하기도 하고, 갑작스럽게 나비가 날아들기도 하는데 이러한 등장인물 뒤에 작곡가가 감추어 둔 의미는 무엇인지 음악 외적인 배경을 살펴본다. 또한 각 곡의 제목이 가지는 ‘시적 의미’를 어떠한 ‘시적 방법’으로 표현하고 있는지 각 곡을 분석하며 자세히 살펴본다. 이때 슈만은 캐릭터의 특성을 잘 나타내는 짧고 단순한 모티브를 계속해서 반복하는 방법을 사용하는데, 음악을 표현하는데 있어 함축적인 ‘시적 의미’를 부여하는 것이다. 슈만은 카니발의 마지막에 이르러 진부하고 속물적인 필리스터와 진실한 음악 공동체인 다비드 동맹의 전쟁을 그린다. 결국 다비드 동맹이 승리하는 이 곡에는 ‘시적 음악세계’를 대표하는 그들의 승리를 통해 슈만 자신의 음악적 의지룰 드러내고, 치열한 전투를 불사하고 얻어내고자 한 음악의 진실성, ‘시적 음악세계’를 잘 보여준다.;In the era of Biedermeier Napoleon Bonaparte failed to conquer the Europe. At this time, Romanticists were trying to adjust the climate away from the essence of arts, while a Conservatives tried to regain its sovereign power. The Romanticism sought vague and unattained values such as liberty and passion, transcending musical limits and boundaries. Implications and Symbolic representations were used as a means for the expression. The characteristic of music and literature were coexisted and had no boundaries. Robert Schumann(1810-1856) is the central figure for the period. Schumann actively involved with historical situation and created his own musical idea. This study explores the characteristic of the resistant sprit of Biedermeier and the Romanticism. Further, the study investigates Schumann’s the poetic idea through music. Schumann establishes aesthetic of his own music focusing on literature and music, especially the integrity of poet and music. His masterpiece shows the musical characteristic and thoughts well. This work is a suite of 20 short character pieces of music, and each piece has programmatic theme. These themes and pieces form a story of masquerade. Various characters appear in this masquerade. Some characters are from a play ‘Comedia dell arte’. Two conflicting characters express the inner self of Schumann. Also two famous musicians of the day show up and suddenly a Papillon into the masquerade. They all have certain meanings. The poetic idea of expression is crucial and this reflects the poetic meaning that each piece’s theme has. At this moment Schumann repeatedly uses short and simple motives which show the nature of characters well. This adds implicative ‘poetic meaning’. At the end of Carnival, Schumann describes the battle of Stale and snobbish Philister and Davidsbndler, a truthful musical group. That is what Schumann is trying to say through Carnival. He expresses his will through the victory of Davidbundler which represents the poetic musical idea. The poetic world of music, the truth of music acquired by fierce combat, is the core of this work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE