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John Carter의 에 대한 연구

John Carter의 에 대한 연구
Other Titles
A Study on the African-American music shown from John Carter's
Issue Date
대학원 음악학부
이화여자대학교 대학원
미국흑인(African-American)음악은 미국에서 강제 노예로 살게 된 흑인들이 부르게 된 노동가와 백인음악과 융합된 종교음악을 가진 흑인영가(negro spirituals)로부터 시작된다. 흑인들은 흑인영가 중 노동가를 그들 자신을 표현하는 수단으로 이용했고, 이는 훗날 19세기 중엽에 블루스(blues)음악으로 발전했다. 또 그들의 종교음악은 19세기 후반에 미국 각지에서 일어난 신앙 부흥운동에서 불려진 복음성가와 합쳐져 20세기 초에 가스펠(gospel)이라는 장르로 굳어지게 되었다. 이러한 흑인음악의 발전은 랙타임(ragtime), 락 앤 롤(rock and roll) 등의 장르 뿐 만 아니라 ‘즉흥성’이 가미된 재즈(jazz)로까지 그 지평이 넓어지게 되고 현대에서는 이 모든 장르를 통틀어서 ‘미국흑인음악’이라고 지칭한다. 대표적인 미국흑인 작곡가로는 존 카터(John carter, 1932-1981)가 있는데 그는 전 생애에 걸쳐 성악곡, 기악곡, 현악곡, 발레음악, 종교곡 등 다양한 분야에서 작품들을 남겼다. 그의 작품에는 흑인음악적인 선율과 더불어 서양음악의 요소가 함께 녹아있다. 본 논문에서 다루고 있는 는 그의 대표작으로 1959년에 작곡 되어 레온타인 프라이스(Leontyne Price, 1927~)가 컨스티튜션 홀(Constitution Hall)에서 처음 공연하였다. 총 5곡으로 구성 된 이 곡은 제 1곡 Prelude, 제 2곡 Rondo, 제 3곡 Recitative, 제 4곡 Air, 제 5곡 Toccata로 이루어져 있고 이들은 모두 흑인영가의 선율과 가사를 본 떠 작곡되었으며, 절묘한 재즈화성의 사용은 작품을 더욱 다채롭게 만들어준다. 본 논문은 다섯 곡에 나타난 흑인음악을 연구하기 위하여 먼저 흑인영가를 중심으로 미국흑인음악의 역사와 음악에 대해 전반적으로 살펴보고 나아가 재즈 역사와 재즈 어법에 대해서 고찰하였다. 그 다음 존 카터의 생애를 간략하게 설명한 후 위의 5곡을 분석하여 흑인음악의 특징적인 음계로 펜타토닉 음계(pentatonic Scale)와 블루노트(blue note), 선법을 가지고 선율을 형성하고 당김음과 복합리듬, 잦은 변박과 다양한 리듬을 사용, 화성은 기존의 3화음에 장 6도, 장 7도를 첨가한 첨가화음과 7. 9. 11화음이 확장 된 텐션코드(tension chord), 정격종지(authentic cadence, Ⅴ-Ⅰ)를 사용하는 것과 전통적 칸타타 형식과 프렐류드, 론도, 토카타 형식을 안에 삽입한 그의 음악적 특징을 살펴봄으로써 흑인음악의 특징적 요소들과 기존 서양음악의 특징적 요소들이 그의 음악에 어떻게 쓰여 졌는지에 대해 연구하였다.;African-American music started from negro spirituals, which was sung by Africans that were forced to live as slaves in the United States. Among negro spirituals, Afro-Americans took labour song as a method to express themselves and created their own religious music, which was inspired by western Christian music. In the middle of the 19th century labour song developed to Blues music. Also, during the late 19th century, Christian music in the Revivalist Movement in America contributed to African-American’s religious music and created a new genre which is called ‘Gospel’ in the early 20th century. The development of Afro-American music was not only just limited to the birth of Gospel but the birth of many other genres of music, such as Ragtime, Rock and Roll and Jazz, a genre with improvisation. Nowadays, all the genres mentioned previously are called ‘Afro-American music.’ John Carter(1932-1981), one of the Afro-American composers, left his musical works in various music genres, such as vocal music, instrumental music, string music, ballet music - including religious music - throughout his entire life. Furthermore, an Afro-American musical melody coexists with elements of Western music in Carter’s work. One of them is , which is a masterpiece of Carter’s work as well as what this paper is about. The piece was composed in 1959 and performed by Leontyne Price(1927~) in Constitution Hall for the first time. This piece consists of 5songs, the 1st song is Prelude, 2nd is Rondo, 3rd is Recitative, 4th Air, and 5th is Toccata. They all are composed based on Negro spiritual’s melody line and lyrics, and the use of exquisite jazz harmonies makes these songs more colorful. The paper, research on Afro-American music based on five songs of , examined history of Afro-American music starting with Negro spirituals. Then, this paper then focused on jazz idiom and history to support research. After briefly looking at John Carter’s life, the five Songs of Cantata was analyzed throughout the paper. John Carter used the formation of melody on Pentatonic Scale, Blue note and modes and the features of syncopation, polyrhythm, and compound rhythm and the use of variety rhythms containing Afro-American characteristics. Also, He added major 6th and 7th on basic three harmonies, extended 7th 9th 11th harmonies – or used Tension Chord – and used Authentic Cadence, V-I (for harmony of the song) as well as traditional Cantata, Prelude, Rondo, Toccata structure in his piece. Overall, the paper was written about how John Carter used unique characteristics of both Afro-American music and Traditional Western Music.
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