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Hugo Wolf의 오케스트라 가곡 연구

Title
Hugo Wolf의 오케스트라 가곡 연구
Other Titles
Research on Hugo Wolf’s Orchesterlieder : based on Four lieder from Goethe-lieder
Authors
김윤혜
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신지화
Abstract
본 논문은 오스트리아 출신의 작곡가 후고 볼프(Hugo Wolf, 1860-1903)의 오케스트라 가곡 중 괴테의 시에 의한 4곡 「생쥐 잡이 Der Rattenfänger」,「미뇽 Mignon」,「하프 타는 노인 Ⅰ Harfenspieler Ⅰ」,「아나크레온의 무덤Anakreons Grab」을 연구한 것이다. 볼프는 19세기 말 후기 낭만주의 시대에 활동하던 작곡가로서 합창곡과 교향곡, 관현악곡, 오페라 등의 다양한 분야의 작품을 남겼지만 그의 이름을 가장 많이 알린 것은 240여 곡에 달하는 작품을 남긴 가곡 분야였다. 슈베르트와 슈만, 브람스로 이어지는 독일 낭만 가곡의 전통을 계승하여 일생 동안 가곡 작곡에 집중하였던 볼프는 시문학에 매우 정통하였고 바그너의 영향을 받아 말과 음악의 동등성이라는 가치에 집중하여 가곡 작곡에 있어서 그 무엇보다도 가사, 즉 시의 내용의 표현을 가장 중요하게 생각하였다. 오케스트라 가곡은 19세기 낭만주의 영향과 함께 발전한 예술 가곡에서 파생된 장르로서 몇몇 작곡가들이 자신의 가곡 작품을 오케스트라 버전으로 편곡한 것에서부터 시작한다. 이것은 피아노 악보를 오케스트라 버전으로 편곡하는 것에서 발전하여 말러(Gustav Mahler, 1860-1911)에 의해 최초의 오케스트라 연가곡이 탄생하면서 하나의 장르로 확고하게 자리 잡았다. 이후 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949), 레거(Max Reger, 1873-1916)와 핏츠너(Hans Pfitzner, 1869-1949) 등의 작곡가들이 본격적으로 오케스트라 가곡을 작곡하였고 볼프도 이러한 흐름에 따라 자신의 가곡들을 오케스트라 버전으로 편곡하기 시작하였다. 본 논문에서는 먼저 볼프의 생애와 음악적 특징을 살펴보고 당시의 오케스트라 가곡의 탄생 과정과 발전 경향과 함께 볼프가 자신의 가곡들을 오케스트라 버전으로 편곡한 동기를 살펴보았다. 그 다음 본격적으로 볼프의 오케스트라 가곡 중 괴테의 시에 의한 4곡을 형식과 가사, 화성진행, 선율, 리듬, 시와 음악의 연관성, 오케스트라 편성, 피아노 반주와 오케스트라 반주의 차이를 통한 음색의 차이, 그로 인한 효과 등의 측면에서 연구하였다. 이와 같이 4곡을 분석한 결과, 화성적인 측면에서는 비화성음의 반복적인 사용과 협화음과 불협화음이 번갈아 가며 나타나는 화성진행으로 조성감을 모호하게 만들어 곡의 분위기를 조성한 것을 알 수 있었다. 선율적으로는 반음계 진행이 많이 사용되었고 크게 도약하는 음정이나 긴 음가 등을 통하여 중요한 단어를 강조하였고, 모티브 선율이 곡 전체에 모방, 확대되어 사용되었다. 리듬적으로는 당김음 리듬을 통하여 가사의 내용을 강조하고 반복되는 구간에서는 리듬의 변화를 통하여 단조로움을 피하였다. 무엇보다도 필자는 볼프가 오케스트라 가곡을 통해 한 대의 피아노가 나타내던 가사의 섬세한 묘사를 오케스트라의 다양한 악기들을 통하여 확장하려 했다는 것을 알 수 있었다. 볼프는 반주의 음형을 통하여 가사의 내용을 비롯하여 사물의 형상이나 행동, 소리 등을 묘사하였는데 이를 오케스트라 버전으로 편곡할 때에는 그 표현에 가장 잘 어울리는 음색의 악기를 사용하고 피아노 악보에는 없는 선율이나 리듬을 추가하는 방식으로 섬세함을 더하였다. 또한 여러 악기가 번갈아가면서 주선율을 주고받게 하여 음색의 다양성을 추구하였다. 이과 같이 볼프의 오케스트라 가곡 연구를 통하여 볼프가 스스로 “소리와 피아노를 위한 시들”이라고 지칭한 소규모의 피아노 반주 가곡이 오케스트라 반주로 확대되었을 때는 그 효과가 어떻게 나타나는지 살펴볼 수 있었다. 본 논문을 통하여 잘 알려지지 않은 볼프의 오케스트라 가곡에 대한 이해를 높이고 실제 연주에도 도움이 되기를 기대한다.;This paper presents the research on four Orchesterlieder(Lieder with orchestral accompaniment) , , and < Anakreons Grab> by Hugo Wolf(1860-1903), an Austrian composer, from his Goethe-lieder series, the songs which set the poems by Johann Wolfgang von Goethe(1749-1832). Hugo Wolf was a late Romantic composer who was active in his compositional career in the late nineteenth century. He was known for prolificacy in various musical genres, like chorus, symphony, orchestral music, opera and so on, but lied is what granted him particular fame, the genre in which he produced more than 250 pieces. In succession of the tradition of German Romantic lieder previously transmitted by F. Schubert, R. Schumann and R. Wagner, Wolf concentrated in lieder composition throughout his lifetime, and was an expert in poetry. In addition, having been influenced by R. Wagner, he particulary acknowledged the value of equivalence of music and text and regarded lyric- the lingual expression of the content of the text op poem- as the primary goal of lied composition. Orchesterlieder is a genre developed from the Romantic lieder which established itself as one of the major musical genre of the 19th century along with the development of Romantic poetry and literature. In the beginning, it first appeared as a form of arrangement when some composers started to arrange their lieder. Evolving from the arrangement of the scores for piano accompaniment for orchestra, it ultimately solidified as an independent musical genre when the first orchestral song-cycle by Gustav Mahler (1860-1911) was published. From hence, composers like Richard Strauss (1864-1949), Max Reger (1873- 1916) and Hans Pfitzner (1869-1949) initiated Orchesterlieder composition and Wolf soon joined the stream and began arranging his lieder for orchestra accompaniment. In this paper, I begin the research by thoroughly reviewing Hugo Wolf’s biography and musical characteristics and features and observe the process of the birth and developmental tendency of his Orchesterlieder, and his motive for arrangement of his previous small-scale lieder for voices and orchestra accompaniment. And I examine and analyze four lieder from Wolf’s Goethe-lieder with respect to their form, harmonic progression, melody, rhythm, correlation and association of poem with music, orchestration, acoustical difference between the piano and orchestra accompaniment, and changes in effects resulted by such. Based on analyses, it was found that Hugo Wolf attempted to expand and enlarge the delicate depiction of the lyric of a lied executed by a single piano through various instruments in the orchestra. Wolf portrayed shape, feature or behavior of an object through figures of accompaniment. And when he arranged the pieces for orchestra accompaniment, Wolf employed the instrument with the sound acoustics that matches the expression most appropriately and added delicacy to it by inserting new supplementary melodies. Furthermore, Wolf pursued to achieve acoustical diversity through exchange of subject melody among various instruments. In terms of harmonic aspects, the composer weakened and obscured tonality by repeated use of non-harmonic tones and juxtaposition and alternation of consonant chords and dissonant chords and thus developed the overall atmosphere of the song likewise. In melodic perspective, chromatic progression is frequently used, and Wolf emphasizes important words with elongated or leaping tones. And a motif melody is used throughout the entire piece through contrapuntal variations, like imitation and augmentation. Lastly, with respect to rhythmical aspects, Wolf attempted to emphasize the content of the text through syncopation and avoided the music from becoming tedious by rhythmic alteration in the repeated passages. Likewise, this research allowed the researcher to examine and observe the manifestation of various acoustical and musical effects of the expansion of small-scale lieder with piano accompaniment into large-scale Orchesterlieder, the first of which Wolf once referred to as “poems for voices and piano”. This paper is expected to serve as a means of elevating the understanding of Wolf’s less-known Orchesterlieder and a guidance for performers.
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