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한중수교 체결(1992)이 양안관계의 제도화에 미친 영향

Title
한중수교 체결(1992)이 양안관계의 제도화에 미친 영향
Other Titles
A Study on Effects of Conclusion of Diplomatic Relations with the China & Korea (1992) on Institutionalization of Cross-Strait relations
Authors
전송이
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 정치외교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
남궁곤
Abstract
국공내전 이후 중국과 대만은 국제사회를 무대로 하여 끊임없이 경쟁을 이어오고 있었다. 1949년, 국공내전에서 패한 국민당의 장제스(蔣介石)와 장징궈(蔣經國)형제가 대만섬으로 이전하여 현재의 대만을 통치하게 되면서 양안간의 충돌과 대치상태가 계속되었다. 그러나 중국이 1978년 개혁개방을 결정하고, 대만에서는 1988년 대만 본토 출신인 리덩후이(李登輝)가 총통으로 선출되면서 양안관계의 양상이 변하기 시작했다. 특히 1980년대 후반에서 1990년대 초반까지 경제교류를 시작으로 양안의 상호의존성이 급격히 증가하는 양상을 보였다. 본 연구에서는 이 시기 양안의 상호의존이 강화된 데는 여러 가지 요인이 존재한다고 보았다. 냉전 종식 후 소련과 동구권이 붕괴하면서 국제정세가 급변했고, 국제정세는 탈(脫)이데올로기적 성격을 띠면서 중국과 대만은 상호 간 교류협력의 필요성을 인식하게 되었다. 이와 같은 국제정치적 배경 하에서 중국의 개혁개방에 따른 경제발전과 대만의 정치개혁 등 양안 내부의 국내적 요인에 따라 양안 간 교류협력이 활성화 되면서, 1980년대 후반에서 1990년대 초반에 양안 간 상호의존성이 급격히 증가한 것이다. 특히 본 연구에서는 1992년에 한국과 중국 간의 한중수교 체결이 양안 외부의 제도로써 양안의 증가된 상호의존을 제도화하는 데 촉매제 역할을 했다고 본다. 한국과 중국의 수교는 양안 관계에 중요한 전환점으로 작용했는데, 한국은 중국과 수교함으로써 대만과 단교하게 되고, 이는 양안의 국제법적 지위에 영향을 주게 된다. 중국과 대만에게 있어 대만의 국제법적 지위는 국가 주권과 결부된 대단히 민감한 사항이기 때문에 매우 중요한데, 당시 한국이 중국과 수교를 체결하는 조건으로 중국이 한국에 대만과의 단교를 요구했고, 한국이 이를 받아들임으로써 중국의 국제법적 지위는 더욱 향상되고 대만의 국제법적 지위는 낮아지게 된다. 이렇게 한중수교 체결 이전과 이후 달라진 양안의 국제법적 지위가 바탕이 되어, 대만의 대중국 의존도는 심화되고, 중국은 외교적 우세를 배경으로 대만과의 교류협력 전반을 확장시키면서 양안의 상호의존성은 더욱더 심화되는 양상을 보인다. 중국과 대만은 각각 양안의 증가한 교류협력에 대한 제도화의 필요성을 인식하고 있었으나, 한중수교 체결 이전에는 이를 실천하지 못했다. 그러나 한중수교 체결이라는 국제제도가 양안 외부에서 협력을 촉진시킴으로써, 결국 양안 내부의 협력을 제도화하는데 합의할 수 있도록 한 것이다. 따라서 본 연구는 1992년 한국과 중국의 한중수교 체결의 제도적 의의를 상세히 밝힘으로써 이것이 양안 간 상호의존 제도화에 미친 영향에 대하여 설명하는 데 그 목적이 있다. ;Since Chinese Civil War, China and Taiwan had been competing with each other continually in the international society. In 1949, Chiang Kai- shek and Chiang Ching-kuo brothers belonging to the Kuomintang who were defeated in Chinese Civil War moved to the island of Taiwan and reigned over the present Taiwan, causing a continual conflict and confrontation between China and Taiwan. However, together with the decision of reformation open by China in 1978 and selection of Lee Tenghui, a native of the mainland Taiwan as the President in 1988, Cross-Strait relations began to change. Particularly, beginning with the economic interchange from the late 1980s to the early 1990s, it showed an aspect that Cross-Strait interdependence increased rapidly. This study regards there were many factors in the enhanced Cross-Strait interdependence. At the end of the Cold War, the international situation had a rapid change with the collapse of the U.S.S.R and the East European bloc, characterized by the post-ideological. So China and Taiwan came to recognize the need for mutual cooperation. In such an international political background, Cross-Strait cooperation was activated by domestic factors including the Chinese economic development under reformation open and Taiwanese political reform, rapidly increasing Cross-Strait interdependence from the late 1980s to the early 1990s. Especially, this study assumes that conclusion of diplomatic relations with the China and Korea in 1992 took a role of catalyst as an institution outside Cross-Strait in institutionalizing enhanced Cross-Strait interdependence. Diplomatic relations with the China and Korea acted on as an important turning point in Cross-Strait relations. Korea came to cut off relations with Taiwan by diplomatic relations with the China, influencing on the international legal status of Cross-Strait. For China and Taiwan, international legal status of Taiwan is very important as it is a very sensitive issue related to the national sovereignty. In those days, China demanded that Korea should cut off relations with Taiwan contingent on its diplomatic relations with Korea, Korea accepted it so made the international legal status of China enhanced but that of Taiwan degraded. As such, based on changed international legal status of Cross-Strait before and after conclusion of Diplomatic Relations with the China & Korea, together with deepened Taiwanese dependence on China, China has expanded cooperation with Taiwan based on its diplomatic predominance, intensifying Cross-Strait interdependence. China and Taiwan recognized the need of institutionalization of increased Cross-Strait cooperation but failed in realizing it before conclusion of Diplomatic relations with the China and Korea. However, an international institution of Diplomatic relations with the China and Korea promoted cooperation outside Cross-Strait and eventually led to agreement of institutionalization of cooperation inside Cross-Strait. Accordingly, this study aims at examining the institutional significance of Diplomatic relations with the China and Korea in 1992 and explaining its effect on the institutionalization of Cross-Strait interdependence.
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