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Ludwig van Beethoven의 Sonata for Piano and Violin No. 10 Op. 96 G Major 분석 연구

Title
Ludwig van Beethoven의 Sonata for Piano and Violin No. 10 Op. 96 G Major 분석 연구
Other Titles
An Analytical Study on Sonata for Piano and Violin No. 10 Op. 96 G Major by Ludwig van Beethoven
Authors
임정후
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
빈 고전주의를 정점에 올려놓은 동시에 낭만주의를 연 작곡가 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 1872년 3월 26일 비엔나에서 사망하기까지 실내악과 협주곡은 물론 교향곡과 오페라에 이르기까지 다양한 장르의 작품을 남겼다. 베토벤이 살았던 18-19세기는 고전주의에서 낭만주의로의 전환이 일어나던 시기였으며, 프랑스 혁명을 비롯하여 정치적, 사회적으로도 크나큰 변혁을 겪던 시기였다. 생애의 대부분을 독일과 오스트리아에서 보냈던 베토벤은 격변하는 당시의 상황으로부터 자유로울 수 없었다. 베토벤의 바이올린 소나타 Op. 96은 그가 남긴 바이올린 소나타 중 가장 마지막 작품으로, 프랑스의 유명한 바이올리니스트 로드(Jacques Pierre Joseph Rode, 1774-1830)가 루돌프 대공(Johann Joseph Rainer Rudolph, 1788-1831)을 방문했을 때 로드와 대공과의 만남을 편안하게 만들려는 목적으로 작곡되었다. 베토벤은 로드와 편지를 통하여 의견을 나누며 자신의 곡에 로드의 연주 기법을 적용하고자 하였다. 제1악장과 2악장, 그리고 3악장은 베토벤의 여타 소나타와는 다르게 부드럽고 기교적이지 않은 특징이 인상적인데, 이것은 베토벤이 유연하고 부드러움을 특징으로 하는 로드의 연주 기법을 염두에 두었기 때문이라 할 수 있다. 곡이 완성된 것은 1812년이었으며, 후원자였던 루돌프 대공에게 헌정되었다. 본 작품은 모두 4악장으로 이루어져 있으며, 제1악장은 소나타 형식을 따르는 등 전통적인 소나타의 구성을 따르고 있다. 그러나 베토벤에게 낭만주의적 성향이 나타나던 시기의 작품답게 세부적인 측면에서는 전통적인 양식에서 벗어나는 점이 다수 등장한다. 따라서 그의 바이올린 소나타 Op. 96에서 등장하는 고전적인 측면과 낭만적인 측면에서 작품을 분석하기로 한다.;This is an analytical study on Sonata for Piano and Violin Op. 96 No.10 G Major by Ludwig van Beethoven (1770-1872). It focused on the biography of Beethoven as well as on general features of his sonata with four movements for piano and violin. The biography of Beethoven shows that everything was with music in his life. Beethoven was born on 17 December 1770 in Bonn. When he was four years old, he started to learn the piano by his father who was tenor singer. He also studied both music theory and composition with various tutors including Christian Gottlob Neefe (1748-1798), Johann Georg Albrechtsberger (1736-1809), Antonio Salieri (1750-1825) and Franz Joseph Haydn (1732-1809). By the end of his life, Beethoven was considered to be one of the most eminent composers in Germany as well as he had written a wide range of musical masterpieces. Among these, the Sonata for Piano and Violin Op. 96 was his last sonata for the piano and violin, and it is dedicated to Johann Joseph Rainer Rudolph (1788-1831), who was one of patrons of Beethoven. In additional, there are general features of his works and other violin works before moving on to the sonata itself and an analysis of each of the four movements. His Sonata for Piano and Violin is composed of four movements. In the first movement, he employs 3/4, G Major and sonata form. The second movement applies 2/4, Eb Major, and continuous rounded binary form. The third movement is in 3/4, g minor, and he composite ternary form. Finally, the last movement employs 2/4, G Major, and theme and variations. The fact that the first, second and third movements employ sonata form, binary form and composite ternary form respectively, and they use appropriate tempo—fast, slow, and fast—aptly represents the conservative aspect of this work. However, unlike the traditional tonal relationships, Beethoven emphasized third relationships like bVI and III# here and there. For example, the second movement employs Eb Major, which is bVI from the key of the first movement. Moreover, there are many tonicizations of such harmonies in the first, second, and third movement. Meanwhile, in the final movement, he strongly tonicized B Major key, which is III# from the original key, G Major, and it serves as a counterpoint to former movements.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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