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L. v. Beethoven의 Violin Sonata Op.47 No.9 in A Major에 관한 연구 분석

Title
L. v. Beethoven의 Violin Sonata Op.47 No.9 in A Major에 관한 연구 분석
Other Titles
A Study on the analysis of L. v. Beethoven's Violin Sonata Op.47 No.9 in A Major
Authors
심신지
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)은 하이든(1732-1809), 모짜르트(1756-1791)와 함께 ‘빈 고전파의 3대 거장’ 으로 일컬어진다. 베토벤은 평생에 걸쳐 10곡의 바이올린 소나타를 작곡했는데, 1803년 베토벤 중기 걸작 시대가 시작되는 해에 작곡된 작품 "Kreuzer Sonata Op.47 No.9"은 그의 실내악곡 중 가장 유명하고 장대한 작품 중 하나이다. 베토벤은 바이올린이 반주 역할에 만족하던 상태에서 벗어나려 하였고 두 악기의 대등한 기법을 토대로 하여 바이올린 소나타 역사상 결정적으로 변화의 방향을 제시한 작곡가이다. 제 1악장은 서주가 붙은 소나타 형식으로 느리고 장중한 서주로 시작해 강한 인상을 심어주며 빠르고 격렬한 주제로 이끈다. 제 2악장은 주제와 4개의 변주, 코다로 이루어져 있다. 낭만적인 분위기의 주제로 시작해 이어서 나타나는 변주 1은 피아노가 중심이며 바이올린은 오블리가토 역할을 한다. 변주 2는 바이올린을 중심으로 하여 32분음표를 화려하게 연주하고 변주 3에서는 f minor로 전조되어 두 대의 악기가 레가토로 진행된다. 마지막 변주 4는 pizzicato와 trill 등이 사용된 세밀한 음들의 움직임이 전체적으로 커다란 흐름을 이루면서 여유롭고 우아한 낭만이 표출되어 있는 화려한 변주이다. 제 3악장은 발전부가 축소되고 Coda가 확장된 Sonata 형식이다. 이 악장은 원래 Violin Sonata No.6 (Op.30의 1)의 마지막 악장을 위해 작곡되었으나, 지나치게 화려하다는 이유로 제 9번을 위한 악장으로 바뀌어 배치되었다. 본 논문에서는 다양한 자료들을 근거로 각 악장들을 형식, 화성, 리듬, 선율, 다이내믹 등의 특징을 사용하여 곡의 주제와 음악적 동기를 어떻게 발전, 모방하였는지 살펴보고자한다. 또한, 이 곡의 가장 중요한 특징인 바이올린과 피아노, 두 대의 악기가 협주풍으로 주고받는 형태와 곡의 전체적 통일성을 이루는 구조를 이해하고 그 밖의 음악적 특징을 연구 및 분석해 보고자 한다.;This dissertation intends firstly to provide better understanding of both a life and key characteristics of German composer Ludwig van Beethoven and his sonatas, of which his Violin sonata Op.47 No.9, also known an "Kreuzer Sonata", is mainly analyzed. By analyzing the Sonata, moreover it can help performers better translate the structure and key signatures - changes in harmonies and tones - of the composed piece for his or her much more wonderful rendition. Ludwig van Beethoven, known as one of the three great classical composers - along with Haydn and Mozart - often referred to as the first Viennese School, composed a total of ten Violin Sonatas throughout his life. Kreuzer Sonata Op.47 No.9 was firstly written at the mid-point of the precocious composer's life and has widely been known as his most popular and grandiose sonata ever. This sonata is comprised of three movements organized contrapuntally where violin and piano plays independent yet harmonious musical lines. Moreover, the entire melodies are maintained with a single and coherent theme. The first movement begins with the slow introduction played in A Major(Adagio Sostenuto) followed by an exposition - Presto in A Minor. Unlike typical structures of other sonatas displaying only the first and second themes, this piece allows for the third theme transposed into varying tempos and beats to mark a strike contrast between the introduction and exposition portion. The second movement, showing differing variations, establishes a romantic and airy feel by intoning in Andante con Variazioni. The first variation occurs with the piano leading the melody while the violin assuming obbligato. The music goes through three more variations with the second played in demisemiquaver triumphantly led by the violin, which is then transposed into the third variation where two musical instruments are played in legato under f minor. The last variation is introduced in pizzicato with trills, leading the delicate sound of each note in carefree and romantic tones. In the third movement, the development sonata in forms. Meanwhile, its tone is incrementally raised in tarantella rhythms. Beethoven's Violin Sonata Op.47 No.9 can be considered as the first Beethoven-esque sonata and the genius of his age for its authentic formats entirely emancipated from those shrouded in the antiquated past. Also of significance is the fact that the composer, in detailing the piece, qualified that the sonata was intended for the piano with the obbligato violin, which would have to sound competitively against each other. In the words, the musical piece deliberately empowers the role of the violin, unprecedented thus far representing a stark departure from the conventional formats. Moreover, the piece makes a considerable success in establishing the co-existence of enlivened, and much more matured spirits expressed in surface underlaid by sturdiness within that withstands undersirable influences. For that reason, the Sonata is considered as the greatest masterpiece of Beethoven among his many other classical Violin Sonatas.
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