View : 1186 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김원-
dc.contributor.author황은지-
dc.creator황은지-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:29Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:29Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000089145-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211120-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000089145-
dc.description.abstract20세기의 대표적인 작곡가 스트라빈스키는 60여년의 작품 활동을 통해 원시주의 음악을 시작으로 신고전주의를 거쳐 음렬주의에 이르기까지 다양한 사조의 작품을 작곡하였다. 이 중 초기 작품에 해당하는 원시주의 음악은 20세기 초에 생겨난 음악 사조로서 서양 이외의 전통 음악이나 아프리카, 동양 문화와 예술에 대한 관심으로 생겨났다. 스트라빈스키의 원시주의는 러시아 전통 음악과의 밀접한 관련을 가지고 있다. 후기 낭만주의 음악에 대한 반발과 함께 민족주의적인 성향이 원시주의와 이어져 작품으로 발현되었던 것이다. 이 음악은 선율이나 화성보다는 리듬을 중시하고, 불협화음이나 복조성, 타악기를 애용하는 등의 음악적 특징을 가지고 있다. 스트라빈스키의 원시주의 음악은 1910년부터 1918년 사이에 작곡되었고, 대표작은 그의 3대 발레 음악으로 불리는「불새」,「페트루슈카」,「봄의 제전」이 있다. 스트라빈스키의 원시주의에 관한 논문이나 자료는 쉽게 접할 수 있지만 대부분 「봄의 제전」에 치중되어있다. 「페트루슈카」에 관한 선행 연구는 악곡 분석 연구, 또는 피아노 편곡 작품과의 비교 연구 등이 있지만 원시주의 음악 특징에 집중한 연구는 미비하다. 따라서 연구자는 본 논문에서「페트루슈카」의 피아노 편곡 작품인 「페트루슈카에 의한 3개의 악장」에 대해 원시주의 음악적 특징을 중심으로 연구하였다. 이 작품을 리듬 및 박자, 화성, 선율, 타악기적 효과의 네 가지 특징으로 나누어 연구한 결과 작품에 나타난 원시주의적 특징을 다음과 같이 정리하였다. 첫째, 원시주의 음악에서는 화성이나 선율보다 리듬의 가치가 높아졌고, 작품에서 다양한 리듬 활용을 찾아 볼 수 있었다. 먼저 러시아 민속 음악의 영향으로 홀수 리듬 및 박자를 사용하기도 하고, 이러한 리듬들을 여러 마디에 걸쳐 반복, 강조하기도 하였다. 또한 약박에 악센트를 쓰거나, 당김음, 폴리리듬, 다양한 잇단음표가 고루 사용되었다. 둘째, ‘페트루슈카 주제’라고 불리는 C Major와 F# Major의 복조성과 불협화음들을 자유롭게 사용하면서 후기 낭만주의 이전의 화성적 개념에서 발전하여 조성적인 틀에서 벗어나는 효과를 보여주었다. 셋째, 반·온음계 선율의 사용과 함께 러시아 민속 선율을 작품 속에 차용하여 러시아 음악의 정취를 느끼게 하였다. 마지막으로, 원시주의 음악에서 애용되는 악기인 타악기의 음색을 피아노로서 표현하기 위해 다양한 타악기적 주법들을 사용하였고, 이를 통해 원시적인 음악의 색채를 더욱 살려주었다. 스트라빈스키의 원시주의 시기는 10여년에 불과했지만 위와 같은 음악적 특징을 바탕으로 한 원시주의 음악은 20세기 초 유럽 음악계에 새로운 음악의 장을 열었고, 진보적인 음악 어법은 20세기 작곡가들 뿐 아니라 이후 현대 음악의 흐름에 중요한 역할을 하였다.;Stravinsky (1882 - 1971), one of the prominent composers during the 20th century, worked on a variety of composition starting from the Primitivism to Serialism through the long years of his musical career. Primitivism came about through the interest in traditional music, Oriental, African music and art, etc, apart from the Western music. Stravinsky’s Primitivism is closely related to the traditional Russian music. The resistance to the music during the late Romanticism era and the nationalistic traits encountered the Primitivism, thus leading to the emergence as Stravinsky’s Primitivism. It puts an emphasis more on rhythm, rather than scale or harmony. Moreover, it has got musical characteristics such as dissonance, bitonality, and so forth. Many of Stravinsky’s Primitivism works were composed in between 1910 and 1918, and the three most renowned are 「Firebird」, 「Petrouchka」, and 「the Rite of Spring」. Despite the easy accessibility to thesis and reference on Stravinsky’s Primitivism, most of which were concentrated on the 「Rite of Spring」. Moreover, a great deal of advanced research on music analysis or comparative method research has been undertaken and studied about 「Petrouchka」, while the characteristic of the Primitivism has gained little attention. Therefore, the author has focused on the traits of the Primitivism in this thesis. In this paper, the author has looked into four different traits: Rhythm, harmony, scale, percussion instrument effect, from 「Three Movements from Petrouchka」, which is originally ballet music and later arranged into a piece of piano work and consequently has summarized a series of the Primitivism characteristics shown in the music as below. First, it is seen that the Primitivism seems to put a stronger value on rhythm than scale and harmony, and thus the application of rhythm is easily found in diverse pieces of work, as in the use of odd rhythm and meter affected by Russian folk music, and the stress and repetition of such rhythm throughout a number of bars. In addition, other musical features were employed as well, such as the use of accent in upbeat, syncopation, polyrhythm, tuplet, etc. Second, it demonstrates the use of dissonance and bitonality with C Major and F# Major, which would be otherwise called “the Petrouchka theme”, thereby deviating itself from tonality that was used prior to the late Romanticism. Moreover, it allows exuding the Russian folk melody using chromatic and diatomic scale as well. Last, it illustrates the primitive tone using the percussion-like style, which would be often played in Primitive music, on the piano. Even though Stravinsky’s Primitivism lasted only about 10 years, the Primitivism opened up a new ground within the European musical history during the early 20th century. Furthermore, this progressive music, since its emergence, influenced the composers of the 20th century and still plays a significant role in modern music.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 스트라빈스키의 작품 세계 3 A. 원시주의 시기(Primitivism,1910-1918) 6 B. 신고전주의(Neo-classicism,1918-1952) 10 C. 음렬주의 시기(Seriallism,1952-1971) 14 Ⅲ.페트루슈카에 의한 3개의 악장에 나타난 원시주의적 특성 19 A. 리듬 및 박자 21 B. 화성 32 C. 선율 35 D. 타악기적 효과 39 Ⅳ. 결론 41 참고문헌 43 부록 (페트루슈카 줄거리) 45 Abstract 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent10850864 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleIgor Stravinsky의 페트루슈카에 의한 3개의 악장(Three Movements from Petrouchka)에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle원시주의적 음악 특징을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Igor Stravinsky' Three Movements from Petrouchka with a focus on Primitive musical characteristics.-
dc.creator.othernameHwang, Eun Ji-
dc.format.pagevi, 48 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2014. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE