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L. v. Beethoven Piano Sonata in B♭ Major, Op. 22를 중심으로 한 연구

Title
L. v. Beethoven Piano Sonata in B♭ Major, Op. 22를 중심으로 한 연구
Other Titles
A Thesis on L. v. Beethoven Piano Sonata in Bb Major, Op.22
Authors
고현정
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
본 논문은 루트비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 피아노 소나타 내림나장조 작품번호 22번(Piano Sonata in B♭Major, Op. 22)에 관한 논문이다. 이 작품은 본인의 졸업연주곡 중 한 곡이며 작곡가의 의도를 정확히 파악하고 그 의도에 충실한 연주를 위하여 깊이 있는 연구를 하고자 한다. 18-19세기, 고전파 피아노 음악의 작곡기법과 연주기법은 당시 건반악기의 발달과 연주관습에 의하여 자연스럽게 형성되었다. 다이다믹(Dynamics), 터치(Touch), 악센트(Accent), 아티큘레이션(Articulation), 장식음, 페달(Pedal)등을 다루는 음악어법은 악기의 발달과 밀접한 연관성을 지녔다고 할 수 있다. 특히, 18-19세기 사용되었던 건반악기는 많은 변화와 발전을 하였는데, 가장 중요한 변화중 하나는 피아노포르테(Piano forte)의 등장이다. 이러한 건반악기의 발달은 작곡가와 연주자들에게 음악 어법과 연주 방법에 있어서 새로운 가능성을 열어주었다. 작곡가들의 끊임없는 연주기법에 대한 새로운 시도의 욕구와 이에 상응하려는 건반악기 제작자들의 노력이 피아노 발전에 크게 공헌했다고 할 수 있다. 이러한 시대적 분위기에 부흥하는 대표적인 작곡가로서 베토벤을 들 수 있다. 베토벤은 실험적이고 대담한 작품 스케일을 구사하였던 작곡가였으며 그러한 작곡법을 통해 그가 당시의 피아노에 만족하지 않고 언제나 미래의 피아노를 겨냥하여 작곡을 하였다는 것을 엿볼 수 있다. 베토벤의 이러한 노력과 진보적인 성향을 통해 그는 진정으로 시대를 앞서간 작곡가였음을 알 수 있다. 베토벤 남긴 많은 작품들 중 피아노 음악은 그의 음악의 기틀을 이루고 있으며, 가장 심혈을 기울였던 분야는 피아노 소나타였다. 베토벤 피아노 소나타 내림나장조 작품번호 22번(Piano Sonata in B♭Major, Op. 22)은 그의 32개의 소나타 가운데 초기에 속하는 작품이며 브로우네 백작(Johann Georg Reichsgraf von Browne, 1767-1827)에게 증정되어졌다. 베토벤 자신에 의해서 대 소나타(Grand Sonata)로 명명 되었으며 곡이 구상도 크고 내용도 구조와 선율, 화성 면에서 충실하다. 작품번호 7 (Op. 7) 이전의 작품과 같이 다시 4악장 형태로 돌아가 있는데 제 1악장에 제시된 주제 선율에서 나타나는 주요 동기가 제 2악장, 제 3악장, 제 4악장을 통해 반복, 모방, 변형, 변주, 발전 되어 나타남으로써 각 악장간의 긴밀하고 통일성 있는 구조를 보여준다. 또한 이 소나타에서 나타나는 서두의 템포지시, 악센트와 다이나믹, 서정적인 멜로디, 선율적인 기능이 강조된 장식음, 풍부한 페달 등의 음악어법은 당시 그가 사용했던 피아노와 밀접한 관련이 있다. 그러므로 베토벤이 사용했던 피아노와 그의 작품에서 보여지는 상관관계를 연구하는 것은 연주하는 데에 중요한 도움이 된다. 본 논문은 베토벤 시대의 피아노를 중심으로 이 소나타와 상관되는 음향악적 효과를 분석하고 그의 초기 피아노 소나타의 특징을 중심으로 곡의 구조 및 화성 분석을 통하여 그의 음악을 연주함에 있어 도움이 되는 것을 목적으로 한다.;This paper is a thesis about Piano Sonata in B♭Major, Op. 22 by Ludwig van Beethoven. The paper is a music out of my musical program for graduation, and I aim at an in-depth study for sincere performance for that intention and accurately understanding intention of the composer. In the 18th and 19th century, the composing and performing skills of classic piano music were naturally formed by the development of keyboard instruments and custom of performance at that time. The musical grammar coping with dynamics, touch, accent, articulation, decorating notes and pedal, and so on may possess a close association with the development of instruments. Especially, the keyboard instruments used in the 18th-19th century went through a great many changes and developments, and one of the most important changes is the emergence of Piano forte. A desire for new attempt as to continuous performance skill by the composers and efforts of keyboard instrument producers trying to correspond to this might have contributed greatly to the development of piano. Beethoven can be a representative composer that revive to this periodic atmosphere. Beethoven was a composer who commanded experimental and bold scale of musical efforts, and composed while aiming at futuristic piano all the time, still unsatisfied with the piano performance at the time. We can know that he was a composer ahead of the period through his progressive dispositions and his efforts. Out of the pieces he has left behind, piano music forms his fundamental of music, and the field he poured his utmost efforts was piano sonatas. His Piano Sonata in B♭Major, Op. 22 is a piece that belongs to his early sonatas among 32 of them, and was presented to Johann Georg Reichsgraf von Browne. It was named as the Grand Sonata by Beethoven himself, and the constitution is great with sincere contents. Like the works before Op. 7, it is returned to the form of 4th movement, and the main motive shown at the theme melody presented at the 1st movement appears by repetition, imitation, transformation, variation and development, showing close and unified structure through 2nd, 3rd and 4th movements. In addition, the musical grammar such as decorative notes and rich pedals in which tempo indication of the introduction, accent and dynamic, lyrical melody and melodic function are stressed is closely related to the piano he used. Therefore, studying the correlations shown at the piano and pieces he used would be of great help in performing his pieces. This paper aims at helping the performance of his music through structure and harmony analysis mainly by the features of his early piano sonatas and analyzing acoustic effects centering on the piano at the time of Beethoven.
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