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造形的 空間 表現 硏究

Title
造形的 空間 表現 硏究
Other Titles
Formulative Space study through Expression Concerning in Time and Space
Authors
이성희
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
조형
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김형대
Abstract
20世紀에 이르러 추상미술은 현대 人間觀에 입각한 새로운 表現의 모색 속에서 크게 세 방향의 특징을 지니며 전개되어 왔다고 볼 수 있다. 첫째는 非自然, 非事實的 形態를 표현함을 특징으로 하며 둘째는 主觀과 個性에 입각한 內的 표현을 추구하는 것이며 세째는 인간이 주체성을 회복하여 그 知性과 感情을 표현하는 것으로 볼 수 있다. 이러한 主流를 바탕으로 20세기 미술은 저마다 ism을 내걸고 다양하게 전개된다. 본인은 내면 감정세계를 純粹造形的 要素에 의해 形態化하고자 시도 하였으며 유기적 곡선이 지니는 生命感과 幾河學的 秩序의 결합을 통하여 화면 전체를 單純, 平面化 시켰다. 이것은 화면 전체를 構造的으로 탐구하여 공간을 比例에 의한 면분할을 함으로 화면의 密度性과 리듬감을 追求하고 화면 자체에서 발생하는 光線과 間接的 視覺傳達 方法에 의한 공간의 조형성을 추구하고자 하였다. 본 論文의 理論的 기반으로는 내용적인 면에서는 構成主義 추상주의자인 Antoine Pevsner와 추상표현주의자인 Willem do Keening의 작품을 연관지어 연구 하였다. 방법적인 면에서는 인간내재의 感覺을 抒情的으로 표현한 Peter Golfinopoulos의 後期 작품의 表現技法과 Piet Mondrian의 純粹造形論을 根據로 연구 하였다. 본 작품의 分折을 통하여 작품에 대한 理論과 實在를 結符시키고 화면의 造形的 探究와 表現 技法의 可能性을 추구해 나가며 회화의 基本的 價値觀을 확립해 나가고자 한다.;In strivings to find a new way of expressing human inwardness, it became obvious in twentieth century that the abstract Art has developed itself to a three distinctive trends. First, a trend came to being with the strong repulse to reproduce nature or an object by imitation, this is to be followed by second trend in which the artist wishes to express by implication a feeling or a thought that aroused by things and processes of visible nature. Third trend is the expression which is stimulated by the pictorial intelligence and artistic formulation in the construction of images. These flow of trends have formed their solutions at a variety of isms of Abstract Ar tin twentieth's. The writer intended to emblematize on her simple and flat canvas her emotions through an expressive technique of pictorial intelligence and pure element of formulation. Vitality is implicated by a form of organic graphics, coupled with a geographic order to present mechanisms of modern civilization. A space division in proportionality intensifies the density and rhythm, the images afloat is intended to effect indirect visual expression, the light sourced in from the canvas is the point of stress for effective space formulation. The writer studied the Abstract Artist Antoine Pevsner who specialized in constructivism, together with the works of Willem de Keening in Abstract Expressionism. For the pictorial technique development, the writer studied the later works of Piet Mondrian who specialized in the pure plastic theory. In above, I elaborate my view point on my paintings. It is my intention to further endeavour at my study for the space formulation in a personalized expressive technique.
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