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중소도시 초등학교 특기 · 적성 교육의 운영실태와 개선방안

Title
중소도시 초등학교 특기 · 적성 교육의 운영실태와 개선방안
Other Titles
A Study on the Efficient Implementation of Extra-Curricular Activities at Elementary Schools in Local Cities
Authors
신혜란
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
황규호
Abstract
본 연구는 중소도시의 교내 특기·적성 교육의 운영실태 및 요구사항과 그에 따른 개선방안은 대도시의 경우와는 다소 다르리라는 가정에서 출발하였다. 따라서 이 연구에서는 지역에 따른 교내외 특기·적성 교육의 운영실태를 조사하고 이를 바탕으로 중소도시 교내 특기·적성 교육에 대한 개선방안을 제시하였다. 본 연구의 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 국가 수준에서 계획된 교내 특기·적성 교육이 의도하고 있는 이상적인 실행방안은 무엇인가? 둘째, 소재지에 따른 교내외 특기·적성 교육의 운영 실태는 어떠한가? 셋째, 소재지에 따른 교내 특기·적성 교육의 학부모 및 학생의 만족도는 어떠하며 그 이유는 무엇인가? 첫 번째 연구문제는 특기·적성 교육에 대한 문헌 연구를 통해 수행하였다. 그리고 나머지 연구문제들의 수행을 위해서 질문지 조사 방법이 사용되었다. 문헌 연구와 질문지 조사를 통하여 밝혀진 연구결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 교내 특기·적성 교육을 계획하고 도입한 사람들이 기대하고 있는 이상적인 실행 형태는 ‘학생의 소질·적성 계발 및 취미·특기 신장을 위한 교육기회의 제공’, ‘건전한 학생 축제 문화의 창달’, ‘학부모의 사교육비 경감’에 목적을 두고 여러 가지 다양한 형태로 개별학교의 특징에 맞게 운영되어지는 실행 형태를 말한다. 둘째, 지역에 따라 교내외 특기·적성 교육의 운영실태 및 요구사항은 몇몇 부분에서 차이가 있는 것으로 확인되었다. 특히, 교내 특기·적성 교육의 학생 참여율, 교내 특기·적성 교육에 대한 학부모와 학생의 만족도, 교내외 특기·적성 교육의 효과의 차이, 교내 특기·적성 교육에 대한 참여이유, 교내 특기·적성 교육의 불만족 요인 등에 있어서는 더욱 큰 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 초등학교를 중심으로 지역에 따른 교내 특기·적성 교육의 학부모와 학생의 만족도 및 그 이유에 대해 살펴본 결과는 다음과 같다. 만족도의 경우, 대도시는 54.5%(학부모 56.1%, 학생 52.7%), 중소도시는 37.7%(학부모 34.8%, 학생 40.2%)가 매우 만족 또는 만족으로 응답하였으며 매우 불만족 또는 불만족으로 응답한 경우는 대도시는 16.5%(학부모 21.5%, 학생 10.8%)인 반면, 중소도시는 31.0%(학부모 23.5%, 학생37.2%)로 나타났다. 이를 통하여 중소도시의 학생 참여율은 61.2%로 대도시 학생 참여율 47.8%에 비해 높지만 만족도는 중소도시가 더 낮은 것으로 나타났다. 지역별 교내 특기·적성 교육에 대한 학부모와 학생들의 불만족 요인은, 대도시의 경우 학부모는 교내외 시간의 중복, 교내 특기·적성 교육 프로그램의 활동시간 부족 순으로 응답하였으며 중소도시의 경우 학부모는 교내 특기·적성 교육 프로그램의 활동시간 부족, 교구·기자재·시설 등 제반 교육 여건의 열악 순으로 응답하였다. 학생의 경우 대도시는 교내 특기·적성 교육 프로그램의 활동시간 부족, 프로그램 선택의 제한 및 질 낮은 프로그램 순으로 나타났으며, 중소도시는 교내 특기·적성 교육 프로그램의 활동시간 부족, 질 낮은 프로그램 순으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 통해 중소도시 초등학교 특기·적성 교육의 구체적인 개선방안을 제언하여 보면 다음과 같다. 첫째, 아동 및 학부모, 교사들에게 설문 조사를 통하여 특기·적성 교육에 대한 전반적인 의견을 묻고 요구 사항을 파악하여 개별학교의 여건을 고려한 차별화된 계획을 수립한다. 둘째, 학부모·학생·교내교사·지역사회 내의 전문 강사·지역 내 인근 대학의 특기·적성 교육 자원 봉사단 등을 ‘특기·적성 교육 운영위원회’로 조직한다. 셋째, 특기·적성 교육의 전반적인 운영에 대한 구체적인 사항인 참여대상의 선정, 학교의 여건에 맞는 다양한 시간대의 개설, 주당시수, 개설 가능한 프로그램, 수강기간, 인원수, 특기·적성 교육 상담교사의 배치, 도우미 교사 제도의 실시, 프로그램 수강 정정기간의 실시 등을 계획한다. 넷째 마지막으로, 이렇게 개설 운영된 특기·적성 교육에 대한 피드백(feedback)으로 특기·적성 교육과 연계한 종합예술제 형식의 발표회를 개최한다. 이러한 방안들은 학부모와 학생의 만족도를 향상시켜 중소도시 초등학교 특기·적성 교육의 개선에 도움이 될 것이다.;This study commenced with the assumption that characteristics such as implementation states, requesting subjects for extra-Curricular activities, and improvement strategies in local cities are quite different in comparison with those of large cities. In this study, general opinion on talent and aptitude education at elementary schools sand private educational institutions was investigated in association with the location of the educational institution. Based on this research, improvement schemes on the extra-Curricular activities at elementary schools in local cities were suggested with a focus on increasing satisfaction level? Main research topics of this study are following. First issue addressed is determining the ideal implementation of extra-Curricular activities, which are designed and intended at the government level. Second, the current implementation state of extra-Curricular activities at elementary schools and private educational institutions was investigated according to the location of the educational institution. Third, the satisfaction level of parents and students with regard to the extra-Curricular activities within the elementary schools was assessed. Finally, reasons accounting for the satisfaction level were explored. Study on the first research subject was performed through a literature review related to extra-Curricular activities. The other research subjects were investigated via questionnaires. The outcomes of these investigations were as follows. First, the ideal execution aims of extra-Curricular activities at elementary schools are 'decreasing private education expenses', 'provision of education opportunities for the development of temperament and aptitude and promotion of talent and hobbies among students', and 'briskness of a sound festival culture for elementary schools students'. Extra-Curricular activities should be performed properly depending on each school's characteristics. Second, there are vast differences according to the location of the educational institution with respect to the actual conditions of education and requesting subjects at elementary schools and private educational institution. In particular, the results show that there are significant differences between local cities and large cities, including student participation ratio for extra-Curricular activities at elementary schools, satisfaction level of parents and students for extra-Curricular activities at elementary schools, differences of effectiveness according to the educational institution, reasons for participation, and reasons for dissatisfaction with regard to extra-Curricular activities at elementary schools. Third, the results obtained by questionnaire regarding level of satisfaction and the reasons for satisfaction or dissatisfaction of parents and students with extra-Curricular activities at elementary schools provide evidence that satisfaction level of local cities schools is lower than that of large cities schools, even though the participation ratio of local cities schools is higher. For large cities schools, 54.5% (parent 56.1%, student 52.7%) of respondents said they were very satisfied or satisfied as compared to 37.7% (parent 34.8%, student 40.2%) at small cities schools. For large cities schools, 16.5% (parent 21.5%, student 10.8%) were very unsatisfied or unsatisfied while local cities schools reported 31.0% (parent 23.5%, 37.2%). However, the participation ratio of local cities schools is 61.2%, which is somewhat larger than that of large cities schools, 44.3%. Therefore, it can be concluded that the participation ratio of local cities schools is higher than that of large cities schools. However, the satisfaction level of local cities students is lower than that of large cities students. Reasons for dissatisfaction with extra-Curricular activities among parents and students were investigated in this study according to the location of the educational institution. Time conflicts between elementary schools and the private educational institutions and insufficient length of the activity time of the programs were the main reasons for dissatisfaction among parents in large cities. Insufficient length of activity time and inadequate education environment, such as poor teaching tools and education equipment, were the main reasons for dissatisfaction among parents in local cities. Insufficient length of activity time, selection constraints for programs, and low quality programs were the main reasons for dissatisfaction for large cities students. Insufficient length of activity time and low quality programs were the main reasons for dissatisfaction reasons for local cities students. It is possible to suggest detailed strategies for improvement of extra-Curricular activities at elementary schools in local cities based on these research results. First, it is necessary to perform questionnaire surveys for students, parents, and teachers in order to obtain general opinions about extra-Curricular activities. In addition, a specific plan that considers each school's characteristics should be established. Second, educational operation committees should be organized, consisting of well educated parents, students, elementary schools teachers, and experts in the local area, as well as volunteer student groups of various majors from local universities. Third, general operation strategies should be prepared in detail for extra-Curricular activities programs such as selection of participation entities, opening of various classes at times that suit elementary schools circumstances, introduction of available extra-Curricular activities programs, determination of education frequency, attendance duration, number of students in a class, arrangement of consulting teachers, establishment of a helper teacher system, and introduction of a registration modification period. Finally, regular exhibitions should be held as a feedback product according to the extra-Curricular activities. Through implementation of these measures, the satisfaction level of extra-Curricular activities for parents and students in local cities will be increased. Furthermore, this implementation will improve the quality of extra-Curricular activities in local areas.
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