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창의적인 상품기획을 위한 디자인적 사고 연구

Title
창의적인 상품기획을 위한 디자인적 사고 연구
Other Titles
A Study on the Design Thinking for the Creative Merchandising
Authors
황하나
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
The theme of design as a business strategy in company management is the part to conduct diversified discussions and researches. Advanced countries including USA conduct active researches with Steve Jobs, the CEO of Apple and Tim Brown, the CEO of IDEO as leaders of business thinking on the basis of design thinking before about ten years. Korean companies has been making active efforts to design companies on the basis of design management but visible performances are not suggested in the company design management in the meaning to plan strategies of company and apply design as an important management resource of company through design thinking within company compared to design in the primary meaning to expand identity by designing products or images and its way or verification of effectiveness is slight, too. At this point, the goal of this study is to suggest guideline of process to plan products through design thinking made as a tool of management finally by studying how design thinking applies in marketing and planning products which is the front line of the management and how its performance would be achieved deeply and investigating effects of design management on company. The thesis has three part in large: First, it would be examined consideration on business thinking, intuitive thinking and design thinking and cases of company products which are winning success by adapting those, and general comprehension of product planning. Second, it would be suggested process model to plan products on the basis of design thinking which is an integrated thinking and clear process model to plan products through its boundary, area and effects and adaption. Third, it would be considered correlation of design strategy and process model to plan products by adapting suggested process to actual case to plan products. The process model to plan products is conducted in the order of decision making to develop brand, idea launching, brand concept, product development and marketing strategy, and process model to plan products would be suggested with design thinking by categorizing per thinking to be applied more per each stage. However, design thinking is not a primary problem which can be added in a part but should be applied in a holistic thinking, so it would be promoted innovation in the central axis of economic activity to be moved divergent thinking, fresh idea, sensitivity and intuition, balance between inspiration and analytic thinking and knowledge and service creation by adapting design thinking by using visual metaphor, contextual comprehension of problem, communication with costumers, human-centered way of thinking which is the problem solving method of designers continuously among the whole process performance. This study has a significance to suggest a method about strategic application of product design according to the purpose when companies would plan products by drawing a conclusion that strategies on the basis of design thinking in the process to plan products to apply design by recognizing the importance of design in the strategic dimension of company management through overall thinking system used in business.;기업 경영에 있어 경영 전략으로써의 디자인이라는 주제는 다각적으로 토론과 연구가 진행되고 있는 분야이다. 미국을 비롯한 선진국에서는 10여 년 전부터 디자인적 사고를 바탕으로 한 비즈니스 사고에 대해 IDEO의 CEO Tim Brown과 Apple의 CEO Steve Jobs를 필두로 활발한 연구가 진행되고 있다. 국내 기업에서도 디자인경영을 바탕으로 기업을 디자인하려는 노력이 활발히 이루어지고 있으나, 제품이나 이미지를 디자인하여 아이덴티티를 확장해 나아가는 일차적 의미의 디자인에 비해 정작 기업 내에서 디자인을 기업의 중요한 경영자원으로 활용하고 기업의 전략을 디자인 사고를 통해 계획하는 의미에 있어서의 기업 디자인 경영에서는 가시적인 성과를 제시하지 못하고 있고, 그 방법이나 실효성의 검증 또한 미미한 실정이다. 이 시점에서 본 연구는 경영의 최전선인 마케팅과 상품기획에 있어서 디자인적 사고가 어떻게 활용되고 그에 대한 성과가 어떻게 이루어질 수 있는지 심도 있게 연구해보고, 디자인 경영이 기업에 미칠 수 있는 영향을 조사해 최종적으로는 경영의 도구로서 만들어진 디자인적 사고를 통한 상품기획 프로세스의 가이드라인을 제시하는 것을 목표로 하였다. 논문은 크게 세 부분으로 진행되는데 첫째, 비즈니스 사고와 직관적 사고, 그리고 디자인적 사고에 대한 고찰과 그를 적용해서 성공을 거두고 있는 기업의 상품 사례, 그리고 상품기획의 전반적인 이해를 통해 상품기획 프로세스 내 디자인적 사고의 필요성에 대해서 살펴본다. 둘째, 통합적 사고인 디자인적 사고를 바탕으로 한 상품기획 프로세스 모델을 제시하고 그 범위와 영역, 효과와 적용을 통해 명확한 상품기획 프로세스 모델을 제시한다. 셋째, 실제 상품기획 사례에 제시한 프로세스를 적용해 봄으로써 상품기획 프로세스와 디자인 전략의 상관관계에 대해 고찰해본다. 상품기획 프로세스는 브랜드 개발 의사결정, 아이디어 발상, 브랜드 컨셉, 상품 개발, 마케팅 전략의 순서로 진행되며, 각 단계별로 더 많이 활용되어야 할 사고별로 분류를 해 디자인적 사고를 갖춘 상품기획 프로세스를 제안한다. 하지만, 디자인적 사고라는 것은 프로세스 중 어느 한 부분에서 추가할 수 있는 일차원적인 문제가 아니라 전체적인 사고에서 활용되어야 하는 것이기에 전체 프로세스 수행 중 지속적으로 디자이너들의 문제 해결 방법인 인간중심적인 사고방식, 고객과의 커뮤니케이션, 문제의 맥락적인 이해, 시각적인 비유를 사용해 디자인적 사고를 적용하고, 직관적 사고와 분석적 사고의 적절한 균형인 디자인적 사고의 적용을 통해 확산적 사고, 참신한 아이디어, 감성과 직관, 영감과 분석적 사고의 균형, 지식과 서비스 창출로 이동하는 경제활동의 중심축에서의 혁신을 도모한다. 본 연구는 비즈니스에서 이용되는 전반적인 사고체계를 통해 기업의 경영 전략적 차원에서 디자인의 중요성을 인지하고 이를 전략적으로 활용하기 위해 상품기획 과정에서 디자인적 사고를 바탕으로 한 전략이 필요하다는 결론을 도출해 내어, 기업에서 상품기획 시 그 목적에 따른 상품 디자인의 전략적 활용에 대한 한 방안을 제시하였다는데 그 의의가 있다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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