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컨템포러리 주얼리 시장 활성화를 위한 비즈니스 모델 연구

Title
컨템포러리 주얼리 시장 활성화를 위한 비즈니스 모델 연구
Other Titles
Study on Business Model Strategy to Vitalize Contemporary Jewelry Market
Authors
현진아
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
주얼리는 오랜 옛날부터 인간과 밀접한 관계를 가지고 인류사의 발전과 더불어 변천해온 패션 산업의 한 분야로서 시대와 문화를 반영한다. 또한 주얼리는 국가의 문화적인 정체성을 표현할 뿐만 아니라 고부가가치를 창출하는 주요산업의 하나로서 산업 발전에 중요한 역할을 한다. 오늘날 개인의 개성이 중요시 되면서 주얼리는 기존의 상징적인 가치를 벗어나 그 개념과 기능이 달라졌고 기술과 산업의 발전과 함께 다양한 형태를 가지게 되었다. 이러한 현대 사회의 양식과 특징을 나타내는 주얼리를 컨템포러리 주얼리라고 분류한다. 컨템포러리 주얼리는 현대에 만들어지고 착용되어지는 주얼리로 정의내릴 수 있고 시대적 발전과 변화를 반영하여 오늘날 그 범위가 확대되고 있다. 또한 컨템포러리 주얼리는 인간의 미적욕구와 부와 권력을 상징하는 주얼리의 기능에서 개인의 다양한 개성을 표현하고 감정을 공유하고 정서적 유대감을 느끼는 수단으로서의 기능으로 변화했다. 이렇듯 시대를 대표하는 문화적 가치를 가지고 있는 컨템포러리 주얼리 시장의 확장은 현재 경제 불황의 장기화와 소비 심리의 위축으로 침체되어있는 주얼리 시장의 활성화를 돕는데 그 목적이 있고, 높은 주얼리 가공기술과 주얼리 산업에 대한 소비자의 관심에도 불구하고 약화되어 있는 한국의 컨템포러리 주얼리 시장 기반을 구축해야할 필요성이 있다. 본 논문에서는 근대에 출시된 유명 해외 브랜드의 주얼리 제품을 통해 컨템포러리 주얼리로 분류할 수 있는 주얼리의 형태와 구성요소를 찾아내었고 디자인적 방향과 흐름을 살펴봄으로서 컨템포러리 주얼리가 가지는 디자인적 특성은 현대적이고 모던한 디자인과 위트 있는 아이디어, 다양한 소재와 색상을 사용하는데 있다는 것을 알아내었다. 또한 기존의 세공기법과 연마기술을 벗어난 창의적이고 혁신적인 기법을 적용한 주얼리와 새로운 착용방법을 제안하면서 컨템포러리 주얼리는 형태와 디자인에서 그 범위를 넓혀가고 있다. 이러한 특성을 나타내는 컨템포러리 주얼리를 현재 주얼리 시장의 형태와 소비환경에 적합한 비즈니스로 실현시키기 위해 비즈니스 모델 전략 연구가 필요하다고 보고 국내외 컨템포러리 브랜드, 갤러리 및 작가들을 ‘비즈니스 모델 제너레이션’에서 제안하는 비즈니스 캔버스와 패턴을 이용해 시각적으로 분석해 보았다. 7개의 국내외 컨템포러리 비즈니스 사례를 각각의 고객 세그먼트, 가치제안, 유통채널, 공급자와 소비자의 관계, 수익원, 핵심자원, 핵심활동, 비용구조로 나누어 분석하고 어떤 비즈니스 패턴을 적용하고 있는지 알아보았다. 사례의 비교 분석 결과, 현재 국내의 주얼리 시장에서 컨템포러리 주얼리 시장의 활성화를 위해서는 기존의 단순하고 소극적인 형태의 비즈니스 모델에서 다양한 고객 세그먼트 확립, 유통채널의 다양화 및 온라인을 통한 대중화, 판매목적 외의 적극적인 브랜드 마케팅 활동, 그리고 창의적이고 신선한 제품 디자인을 고려한 보다 혁신적인 비즈니스를 모델의 필요성이 제시되었고, 이와 같은 전략 요소들을 토대로 디자인적 사고를 바탕으로 하는 고객 공감 지도, 비주얼 씽킹, 프로토타이핑, 스토리 텔링 기술을 이용하여 실증적인 컨템포러리 주얼리 비즈니스 모델을 디자인 해 보았다. 그러나 본 연구에서는 컨템포러리 주얼리 시장의 활성화를 위해 제안된 새로운 비즈니스 모델의 외부환경요인과 그 밖의 위협 또는 기회 요소들을 고려한 실행과 평가는 이루어지지 못했다. 컨템포러리 주얼리 시장의 활성화를 위한 혁신적인 비즈니스 모델을 위해서는 앞으로 지속적인 새로운 비즈니스 모델의 창안과 실행뿐만 아니라 그에 따른 구체적이고 심도 있는 분석 및 평가가 이루어지는 비즈니스 모델연구가 필요하겠다. 본 연구를 통해 컨템포러리 주얼리의 이해를 돕고 국내의 컨템포러리 주얼리 비즈니스의 재정립 또는 새로운 비즈니스의 창안을 위한 비즈니스 모델 전략 디자인에 도움이 되기를 바란다.;Jewelry reflects a times and culture as a field of fashion industry has changed and developed together with the human being history, which had been closely related to human being since days of long ago. Also, jewelry plays a important role in industry development, as one of main industries creating the value highly added as well as expressing cultural identification of a county. Jewelry has become to have the concept and function changed getting out of existing symbolic value as individuality has got regarded as a importance today and to get in various shapes according as the development of technology and industry. It is classified as contemporary jewelry, which showing the style and feature of modern society. Contemporary jewelry can be defined as the jewelry made and put on in modern times. And today, the range of contemporary jewelry is being extended reflecting the development and change of the times. Also, the function of contemporary jewelry, which had symbolized aesthetic need, wealth and power, has been changed into the tool to express various individual features, to share feelings and to feel a emotional bond. As like these, the market of contemporary jewelry to have cultural value representing the times should be extended to the object of activating the depressed jewelry market due to the prolonged economic recession and poor consumer sentiment. And therefore, it is necessary to construct the foundation of Korea weaken contemporary jewelry market despite that consumer is interested in high jewelry processing technology and jewelry industry. This paper has found out the shape and composition factor of jewelry to be classified as contemporary jewelry by means of famous foreign brand launched in modern times, and recognized by viewing the direction and flow of design that using modern design, witty idea, various material and color is the contemporary jewelry feature in design. Also, contemporary jewelry is extending the scope in shape and design by adopting the creative and innovative techniques getting out of existing workmanship techniques and polishing technology and by presenting newly suitable way to wear it. The strategy study of business model is necessary to make business of contemporary jewelry showing these features, which should be fit for the shape of present jewelry market and consumption environment. In these regards, this paper has visually analyzed contemporary brands in the country and outside of country, gallery and designers by using business canvas and pattern suggested by 'Business Model Generation'. Seven contemporary business cases have been divided and analyzed respectively in customer segment, value suggestion, circulation channel, relationship between supplier and consumer, origin of profit, core resources and cost structure, and we have researched what business pattern has been adopted. In the results of case comparison analysis, it has been suggested that more innovated business model should be adopted instead of existing simple and passive business model by establishing various customer segments, popularizing the diversity of circulation channel on line, positively performing marketing activities beside the selling object and considering the creative and fresh design of product. And with these strategic factors, this paper has designed the practical contemporary jewelry business model using the techniques of customer sympathy guidance, visual thinking, prototyping and story telling on basis of thoughts in design. But, this research could not exercise and evaluate in view of external environment factors and other threat or opportunity factors of new business model, which was suggested to activate contemporary jewelry market. Business model study is required to activate contemporary jewelry market, which is not only creating consecutively new business model and excercising it but also analyzing deeply and evaluating according to that. This study expects that it can be useful to understand contemporary jewelry, to reconstruct contemporary jewelry business in the country and outside of the country or to design strategic business model for creating new business.
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