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성공적 업사이클링 지속가능디자인 가방 브랜드의 디자인 분석을 통한 사례연구

Title
성공적 업사이클링 지속가능디자인 가방 브랜드의 디자인 분석을 통한 사례연구
Other Titles
The Case Study of Successful Upcycling Sustainable Design Brand Bags via the Analysis of Design
Authors
최혜란
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
빠르게 변화해 가는 현대사회에서 천연 자원의 유지와 미래 세대를 위한 환경의 보존이 선택이 아니라 필수사항으로 대두되고 있다. 이에 따라 기업의 지속가능성에 대한 논의와 관심이 증가하고 그 실천은 이제 기업의 생존뿐만 아니라 전 세계적으로 지구의 건강을 위해 필수적인 것으로 인식되어지고 있다. 이런 사회적 흐름에 발맞춰 국내외 기업들의 사회적 책임을 기반으로 한 디자인의 출시와 친환경 재료를 이용하거나 재활용을 용이하게 하는 제품, 기존의 제품을 새롭게 재사용하는 제품 등의 기획이 증가하고 있다. 따라서 본고에서는 Upcycling 지속가능디자인 산업의 사례 분석과 브랜드 현황의 조사를 통하여 한 차원 높은 자원의 활용과 고급 제품으로 발전을 이끌고 있는 브랜드들의 브랜드 메시지와 디자인 언어 간의 공통 영역을 알아보고, 소재별 각 브랜드들이 추구하는 컨셉과 사용하는 소재간의 연결성을 알아봄으로써 Upcycling 지속가능디자인을 추구하는 관련 브랜드들이 참고할 수 있는 발전 방향을 알아보고자 한다. 먼저 Upcycling 지속가능디자인이 무엇인지에 대한 정확한 내용 파악을 위해 지속가능디자인과 그린디자인, 에코디자인의 개념, 특징 등을 파악하고 인식시키고자 하였다. 그리고 Upcycling 지속가능디자인의 유형을 제품의 라이프사이클에 따른 분류와 디자인의 방법에 따른 분류로 살펴보았다. 본고에서는 리유즈(Reuse) 디자인이 주가 되는 ‘가방' 브랜드의 사례를 중점적으로 살펴보았다. 업사이클링(Upcycling)은 버려진 자원이나 쓸모없는 폐품을 더 좋은 품질 또는 더 높은 환경적 가치가 있는 제품으로 재가공하여 이용함으로써 자연이나 산업자원으로의 환원을 의미한다. 이런 개념을 포함하고 있는 Upcycling 지속가능디자인 ‘가방' 브랜드의 사례분석을 통해 현재의 브랜드 현황을 파악할 수 있었다. 그리고 디자인적 측면에서 각 브랜드가 가지는 주요 메시지와 디자인 언어 간의 관계와 각 브랜드 컨셉과 칼라 간의 관계를 분석하기 위하여 2차원의 '디자인 스타일과 감성언어' 이미지 공간과 '색채 분포도(대표색)' 이미지 공간 안에서 각 브랜드가 가지는 주요 핵심 형용사와 각 형태별 가방에서 CMYK 컬러 값을 추출하였다. 그것을 통해 브랜드 메시지와 디자인 언어 간의 공통 영역을 파악하고, 더 나아가 소재별 공통 형용사를 추출하여 브랜드들이 추구하는 컨셉과 주재료로 사용하는 소재 간의 연결성을 찾으려 했다. 이런 분석의 과정을 통해 Upcycling 지속가능디자인 제품의 조형적․ 기능적 요소 및 특성을 세밀히 알아보고, Upcycling 지속가능디자인 제품의 성공에 있어서 디자인적 측면에서의 중요성을 강조했다. 그 결과 대체로 브랜드들이 추구하는 가치(컨셉) 혹은 전달하고자 하는 브랜드 메시지가 비슷한 경우엔 형용사 감성언어가 무리를 이루어 나타났고, 각 브랜드의 스타일별 주요 제품에서 비슷한 영역의 색감을 사용하는 경향을 보였다. 즉, 절대적이지는 않지만 ‘디자인 스타일과 감성언어’이미지 공간과 ‘색채 분포도(대표색)’ 이미지 공간의 많은 부분에서 대응되게 나타났다. 또한 각 브랜드에서 주재료로 사용하는 소재별로 비슷한 형용사 감성언어가 추출되어 ‘디자인 스타일과 감성언어’ 이미지 공간 안에서 대부분의 영역에서 겹쳐져 나타났다. 이를 통해 Upcycling 지속가능디자인 제품에서 디자인 언어(스토리를 통한 감성언어, 칼라, 소재 등)의 전략적인 활용이 각 브랜드의 브랜드 메시지를 고객들에게 자연스럽게 전달할 수 있는 방법임을 분석할 수 있었다. 지속가능디자인의 첫 등장은 환경을 주제로 시대적 필요에 의해 필연적으로 나타났지만 Upcycling 지속가능디자인 브랜드로의 발전에 있어서는 폐품으로 분류되는 소재들에 새롭고 창의적인 아이디어를 결합하여 개성적인 디자인을 만들어내야 하고, 더 나아가 브랜드로서 이미지를 구축하려면 소비자들에게 주요하게 전달하고자 하는 확고한 컨셉의 정립과 브랜드 메시지가 제품 자체에서 느껴질 수 있도록 디자인적 측면에서 다방면으로 노력해야 한다. 또한 패션으로서의 아름다움의 추구와 일반 제품의 기능을 뛰어넘는 기능적인 측면에서의 발전에 대한 연구도 계속되어야 할 것이다. 브랜드 아이덴티티가 분명하고 개성 있는 스타일로 전 세계적으로 소비자들에게 사랑 받고 있는 Upcycling 지속가능디자인 주요 브랜드들의 사례 분석과 브랜드 현황의 조사를 통하여, 국내의 시작 단계에 있는 Upcycling 지속가능디자인 브랜드들이 재활용 제품으로서의 한계를 극복하고 한 차원 높은 자원의 활용과 고급 퀄리티를 가진 디자인 제품으로 나아가는데 참고 할 수 있는 발전 방향을 알아보고 실천 방향을 제시하고자 했다. 앞으로 다양한 분야에서 Upcycling 지속가능디자인에 대한 다각도의 분석과 연구로 지속적인 후속 연구가 이루어지길 바란다.;In a modern society, the preservation of natural sources and the environment is not optional but essential. Therefore, the sustainability is extensively discussed in business fields and most companies are concerned the sustainability. To pursue the sustainability is required for management of the company as well as the preservation of the Earth. By following this trend, many domestic and overseas companies increasingly employ eco-friendly materials and develop products or designs which are easy-recyclable and upcycable. In this study, various cases of industry of upcycling sustainable design are studied and current situations of upcycling brand are investigated. Through the investigation, common areas between the brands, which lead the market pursue improved utilization of resources and development of luxurious goods with upcycling paradigm, are defined with messages and design languages of the brands. In addition, connections between concepts and materials employed by each upcycling brand are researched for suggesting future directions of upcycling brands to related market. To begin with, this study elucidates the definition of upcycling sustainable design in terms of concepts and characteristics of sustainable design, green design and eco design. Moreover, the types of upcycling sustainable design are categorized according to the life cycles of products and the methods of design. Especially, this study concentrates on the cases of bag brands employing reuse design. Upcycling is to reprocess waste materials or worthless products into materials or products of better quality or for better environmental value. The materials and products revert to nature or industrial resources with upcycling. By studying the cases of bag brand using upcycling sustainable design, this study figures out current situation of the brands. Furthermore, as the aspect of design, two relations, between messages and design languages of each brands and between concepts of each brands and colors, are analyzed by extracting mainly used adjectives by each brands and CMYK color values from bags of each brands. The adjectives and colors are extracted respectively in the image space of 2D ‘design style and emotional language’ and in the image space of ‘color distribution (representative colors)’. Extracted adjectives and colors are analyzed for defining common areas between brand messages and design languages. Besides of that, common adjectives are extracted according to each material in order to reveal connections between concepts of brands and main materials. From the analysis, formative and functional elements or characteristics of upcycling sustainable design are investigated. Additionally, the significance of design is emphasized for the success of upcycling sustainable design products. As a result, in general, if concepts or messages of brands are similar, then adjectives presents similarities and color distributions used in main products are also similar for the same style product of each brand. In short, ‘design style and emotional language’ image space and ‘color distribution (representative colors)’ image space are correlated strongly and relatively in many aspects. On top of that, according to main materials used by each brand, similar adjectives are extracted and these adjectives appear overlapped in ‘design style and emotional language’ image space. Therefore, applying a strategy of design languages (materials, colors and emotional languages with stories) to upcycling sustainable design product is an efficient way to deliver brand messages of each brand to their customers. Upcycling sustainable design began to meet the demands of the times for preserving the environment. However, efforts in various aspects are required to develop as a promising brand for upcycling sustainable design. Unique designs combining creative idea with useless materials are significant to produce upcycling goods. Moreover, it is essential for brand image build-up to establish effective concepts and brand messages for customers in terms of design. Also, further studies are required to pursue the improvement in aesthetic aspect as fashion and in functional aspect for surpassing general products. At the conclusion of the paper, future directions are suggested for domestic upcycling sustainable design brands, which are at an early stage of development, based on the research of prominent overseas brand for upcycling. The domestic brands are demanded to develop design products that have high quality and seek better environment value by overcoming simple recycling products. Lastly, further studies should be conducted with regard to studies and researches in different aspects about upcycling sustainable design.
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