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dc.contributor.advisor조영식-
dc.contributor.author조희승-
dc.creator조희승-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:08Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:08Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000083661-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210919-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000083661-
dc.description.abstractIn knowledge and information society that is expanded sphere in design, a designer's diverse abilities and thoughts are demanded. Design methodology is a tool of leading designers' problem-solving process in consideration of various elements such as society, environment, consumer, economy, and service. This design methodology is being noted as the idea generation for strengthening creativity in diverse fields. The purpose of this study is to solidify a cornerstone of developing a program by comparatively analyzing effectiveness of design methodology and to suggest design education program, which allows learners to participate positively in problem-solving process and to be possibly generated diverse ideas by applying design methodology. The design education in the past was mostly general for an instructor to propose theme and for a learner to elicit a result in line with the theme suitably for the certain form. This study allows learners to approach design systematically and to participate in a program voluntarily as one direction of design education for conforming with designer's talent image demanded by the era. The aim is to propose specific and substantial program with application of design methodology in the phase of idea generation in order to make it to be possibly adjusted to problem-solving process by properly utilizing knowledge and experiences immanent in learners. It understood design methodology, considered prior research, established research problem based on pre-questionnaire that was conducted targeting learners, suggested a model of 4 kinds of design methodology that can be applied effectively to design education, and proposed design education program in the form of workshop. The designed research program was carried out targeting high school students who desire to major in design. The results were arranged by verifying effectiveness of a program. As a result, the learners could experience the process in diverse ideas. From a preconception of having thought that the design methodology is a difficult tool of being utilized only by experts, the program led to allowing learners to possibly perceive that it can be utilized by anybody without limitation. And there was response as saying that the design problem-solving ability was enhanced and that the commitment to theme can be increased. The conclusion could be elicited that the operation of design methodology in the process of a program led to the more positive participation and the higher interest level of a group with execution of methodology with the focus on direct experience and leads to having influence even upon selecting a design major along with the result of having been higher in the achievement level of a group with application of methodology with the focus on analyzing image as for understanding about learning theme. This study aimed to induce active participation in program along with the strengthening in learners' problem-solving ability through design education with application of design methodology. Also, there is significance in aiming to propose diversity of a design education method by developing systematic education program, which makes design methodology applicable to the process of generating idea. There is limitation in generalizing because the experimental subjects are composed of high school students who desire to major in design. However, this study is expected to be conducive to students' experience of diverse design thoughts and strengthening creativity through design methodology, not a means of being used as a program in the simple education process.;디자인의 영역이 확장된 지식·정보 사회에서는 디자이너에게 다양한 능력과 사고를 요구한다. 디자인 방법론은 사회, 환경, 소비자, 경제, 서비스 등의 다양한 요소들을 고려하여 디자이너들의 문제해결 과정을 이끄는 도구이다. 이러한 디자인 방법론은 다양한 분야에서 창의성 신장을 위한 발상법으로 주목 받고 있다. 본 연구는 디자인방법론의 효과성을 비교 분석하여 프로그램 개발의 초석을 다지고, 디자인 방법론을 활용하여 학습자들이 적극적으로 문제해결 과정에 참여하며, 다양한 아이디어 발상이이루어 질 수 있도록 하는 디자인 교육 프로그램을 제시하고자 하는 것이 연구의 목적이다. 과거의 디자인 교육은 대부분 지도자가 주제를 제시하고, 학습자는 일정한 형식에 맞추어 주제에 맞는 결과물을 도출하는 것이 일반적이었다. 본 연구는 시대가 요구하는 디자이너의 인재상에 부합하기 위한 디자인 교육의 한 방향으로, 학습자들이 디자인을 체계적으로 접근하고, 자발적으로 프로그램에 참여 할 수 있도록 한다. 학습자들에게 내재되어 있는 지식과 경험들을 적절히 활용하여 문제해결 과정에 적용 시킬 수 있도록 하기위하여, 아이디어 발상의 단계에서 디자인 방법론을 활용한 구체적이고 실제적인 프로그램을 제시하고자 한다. 디자인 방법론의 이해와 선행연구 고찰, 학습자들에게 실시한 사전 설문을 바탕으로 연구 문제를 설정 하고, 디자인 교육에서 효과적으로 활용 가능한 4가지 디자인 방법론의 모델을 제시하여 워크숍 형태의 디자인 교육 프로그램을 제안 하였다. 개발 되어진 연구 프로그램은 디자인 전공을 희망하는 고등학생들에게 실시되었으며, 프로그램의 효과성을 검증하여 그 결과를 정리하였다. 그 결과 학습자들은 프로그램을 통해서 다양한 사고의 과정을 경험 할 수 있었으며, 디자인 방법론을 전문가들만 활용하는 어려운 도구라고 생각하던 선입견에서, 프로그램을 통하여 제한 없이 누구나 활용 가능하다는 것을 인지 알 수 있었다. 그리고 디자인 문제 해결 능력이 향상되었으며, 주제에 대한 몰입도를 높일 수 있다고 답하였다. 프로그램 진행과정에서 디자인 방법론을 실시하였을 때, 직접 경험중심의 방법론을 실시한 그룹의 참여도가 가장 적극적이고 흥미도가 높아졌으며, 학습 주제에 대한 이해는 이미지 분석중심의 방법론을 활용한 그룹이 성취도가 높아진 결과와 함께 전반적으로 프로그램의 내용이 디자인 전공 선택에도 영향을 미친다는 결론을 도출 할 수 있었다. 본 연구는 디자인 방법론을 활용한 디자인 교육을 통하여 학습자들의 문제해결 능력의 신장과 함께 프로그램에 대한 능동적 참여를 유도하고자 하였다. 또한 디자인 방법론을 아이디어 발상과정에 활용할 수 있게 만드는 체계적인 교육 프로그램을 개발하여, 디자인 교육방법의 다양성을 제시하고자 하는데 의의가 있다. 비록 실험 대상이 디자인 전공을 희망하는 고등학생으로 구성 되어서, 일반화하기에는 한계가 있다. 하지만 본 연구가 단순한 교육 과정의 한 프로그램으로 사용되어지는 수단이 아닌, 디자인 방법론을 통하여 학생들의 다양한 디자인 사고의 경험과 창의력 신장에 도움이 되기를 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsI.서론 A.연구의 목적과 필요성 1 B.연구 내용 및 방법 2 II.디자인 방법론의 이해 A.디자인 방법론의 개념 4 B.디자인 방법론의 발전 및 필요성 5 C.디자인 방법론 적용 사례 6 1.KaiserPermanente 6 2.Apple_DuoDock 8 3.LEGO 8 D.디자인 방법론의 종류 9 E.디자인 방법론 응용 11 1.액션 스토리 12 2.페이퍼 시나리오 12 3.포토 맵 13 4.케이제이 기법 13 F.디자인 방법론의 분류 14 III.선행연구 고찰 및 연구 문제 설정 A.선행연구 고찰 16 B.연구 문제 설정 19 IV.디자인 방법론을 활용한 교육프로그램 제안 A.연구 대상 및 프로그램 설계 21 1.연구 대상 21 2.프로그램 설계 21 B.프로그램 내용 22 1.프로그램 목표 22 2.프로그램 교육 과정 23 C.프로그램 결과 및 기대효과 37 1.프로그램 결과 37 2.프로그램 기대효과 38 D.디자인 방법론 비교 분석 39 1.인지적 측면 40 2.정의적 측면 46 V.결론 및 제언 A.결과 요약 및 논의 55 1.인지적 측면 55 2.정의적 측면 56 B.연구의 의의 및 제언 57 참고문헌 59 부록 61 ABSTRACT 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3411572 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title디자인 방법론 활용을 통한 디자인 교육의 문제해결능력 강화 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle디자인 방법론 유형에 따른 효과 비교를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Strengthening Problem-Solving Ability of Design Education through Applying Design Methodology : Focusing on Comparison of Effects According to Design Methodology Type-
dc.creator.othernameCho, Hee Seung-
dc.format.pagex, 76 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인매니지먼트전공-
dc.date.awarded2014. 2-
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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