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외식기업 경쟁력 강화를 위한 디자인매니저의 역할과 중요성에 관한 연구

Title
외식기업 경쟁력 강화를 위한 디자인매니저의 역할과 중요성에 관한 연구
Other Titles
The research of the role and importance of the design manager for more competitive Food Industry
Authors
홍지인
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
This research explains the role and importance of the design manager in the food industry. In addition, it represents the position, authority, ability and capacity of design manager to oversee the design and how he exerts influence in the important part of food service. The design management is considered the biggest part of marketing as well it is connected to food industry. In fact, the design manager who controls a various design materials with intangible and tangible. However, there is not enough the design manager in the food industry and lacking for the design management. In the research, there is the result of comparing to the existence of design manager and not in food service. The enterprise that has the design manager to control design materials enhanced CI renewal and systematic design management as well integrated their brand. Consequently, the enterprise had strengthened the competitiveness of the brand and was possible to overseas expansion. During 10 years, since its founding in 2002, the enterprise has operated 1,430 merchants and recorded into ‘franchise 1000 club’ as only Korean brand. Moreover, 4 years after it was established, it was received the Korea’s leading brand award and after 9 years, sales were estimated at \1,000 billion. After the extending business on LA Wilshire Bluebird 2006, the enterprise has been extending its business in overseas market including the United States, Japan and China with 9 stores. The extending of business comes from the differentiation of design managing and particularly the design manager’s role is regarded the most important in food industry. In current food industry, his role and work environment as follows; First, although the designers in food service enterprise recognize the importance of design, the absence of executive who worked as the designer leads to a low level of awareness of design. Second, in spite of the lack of investment and management of design, the design task is diverse and extensive as well the designer faces to limitation to control. Third, the enterprise can be divided by the presence of design manager who has a decisive effect of brand awareness and unity. Forth, the design manager’s thinking is horizontally and comprehensive as well as own behavior is optimistic, adaptive and reformative. Culture of the design manager is diverse and is required the constant communication between customer and material. In addition, the pursuit is affected by the types of project. These days, the emotional gratification of design is the biggest tool to determine re-visitation than taste and quality of food. The executive should recognize how the design manager is important as well as make and give the system to manage design with authorization. In fact, for high growth to competitive business the executive’s recognition should be changed to invest and concern the design. According to the research, the changed awareness of the design manager is expected to positive effect to strengthen competitiveness in food service industry.;본 연구는 외식기업 내 디자인 조직에서 디자인 매니저의 역할과 중요성에 대한 연구로 외식기업들의 디자인 관리자 위치와 권한, 요구능력과 업무 프로세스, 문제점, 사고양식 등 디자인을 총괄하고 있는 디자인 매니저의 역량과 위치를 알아보고 외식기업에서 어떠한 부분에 존재하며, 어떠한 영향력을 발휘하는지에 대한 연구이다. 현재의 많은 기업들이 디자인 경영을 화두로 하여 마케팅의 한 부분으로 디자인을 중요시 여기고 있다. 이러한 디자인의 중요성은 외식산업에도 접목되고 있어, 디자인을 관리하는 디자인 매니저의 역할이 중요하다. 그러나 외식기업의 디자인매니저는 아직까지 많은 기업에 존재하고 있지 않아 디자인에 대한 관리가 부족한 실정이다. 본 연구는 디자인매니저가 존재하는 외식기업과 디자인매니저가 존재하지 않은 외식기업을 비교 분석해 보았다. 디자인매니저가 존재하는 기업은 CI 리뉴얼 등의 디자인 강화와 체계적인 디자인관리로 브랜드의 안정적인 통합작업이 진행되어서 브랜드의 경쟁력 강화와 활발한 해외진출이 가능했다. 이 기업은 2002년 창립 이후 10년간 전국에 가맹점 1,430개를 열었고 한식 브랜드만으로 ‘프랜차이즈 1000클럽’에 진입하는 대기록을 세웠다. 또한, 설립한지 4년 만에 대한민국 대표 브랜드 대상을 수상하였으며, 9년이 되던 해에는 매출 1,000억을 돌파하였다. 해외시장에서는 2006년 미국 LA 월셔블루버드점을 오픈으로 첫 발을 내민 이후 중국 3개점과 미국 5개점, 일본 1개점 등 총 9개 해외매장을 두고 있다. 이것은 디자인으로 인한 차별화로 디자인매니저의 역할이 중요하다는 점을 볼 수 있는 결과이다. 현재 외식기업 디자인관리자의 업무환경과 역할은 다음과 같다. 첫째, 외식기업의 디자인 인지율은 3기업 모두 디자인의 중요성에 대해 디자인 담당자들은 인지하고 있으나, 디자이너 출신 임원 및 경영자는 존재하지 않아 디자인에 대한 인식이 낮다. 둘째, 외식기업의 디자인담당 구성원은 투자와 관리가 부족하나 업무는 다양하고 광범위하여 디자인관리를 진행하는 데 한계성을 보인다. 셋째, 기업의 브랜드 인지도와 브랜드 통일성에 영향을 미치는 것은 디자인매니저가 있는 기업과 디자인매니저가 없는 기업으로 나눌 수 있다. 넷째, 디자인매니저의 사고양식은 수평적, 종합적이며, 행동은 낙관적이면서도 적응적, 개혁적 문화는 다양하고 포커스는 소비자와 제품에 두고 매장과의 끊임없는 커뮤니케이션이 요구되며, 추구하는 부분은 프로젝트 별로 장·단기적으로 보고 있다. 현재, 외식기업 디자인의 정서적 욕구 충족은 소비자의 재방문 의사를 결정짓는 중요 수단이며, 음식의 맛과 질보다 한 차원 높은 마케팅 수단이다. 외식기업 경영자는 디자인 중요성을 인지하고 디자인매니저에게 권한과 집중할 수 있는 체계적인 업무를 주어야 한다. 급속도로 변화하는 외식시장에서 경쟁력 있는 기업으로 성장할 수 있도록 디자인에 대한 경영자의 인식 변화 및 투자와 관심이 필요하다. 본 연구는 외식기업의 디자인에 대한 인식의 변화로 외식전문 디자인매니저의 가치를 높여 외식기업의 경쟁력에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대한다.
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