View : 38 Download: 0

초등학교 저학년 어린이를 위한 직업탐색 어플리케이션 콘텐츠 시나리오에 관한 연구

Title
초등학교 저학년 어린이를 위한 직업탐색 어플리케이션 콘텐츠 시나리오에 관한 연구
Other Titles
Research on Job Search Application Contents Scenario for Elementary School Children
Authors
문정순
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
유현정
Abstract
현대는 지식정보화사회로 과학과 기술의 발전으로 산업은 고도로 분업화, 전문화되면서 직업이 다양화 되고 있으며 사회변화와 발전의 속도는 예측하기 힘들 정도이다. 이렇게 사회는 빠르게 변화하는 시대에 잘 적응할 수 있는 다양하고 전문화된 지식과 기술을 가진 인재들을 요구하는 형태로 변화하고 있어 어린이들에게도 조기에 직업선택과 직업세계 적응을 위한 준비를 요구하고 있다. 이에 따라 어린이는 자신의 흥미와 적성 등에 대해 올바르게 이해하고 자신이 원하는 직업에 맞게 능력과 적성을 가꾸어 나가는 일이 중요할 것이다. 이렇듯 자신의 역할을 잘 수행하고 행복한 삶을 영위하는 사람이 되기 위해서는 보다 현명하게 자신의 진로에 대해 탐색하고 선택할 수 있도록 도와주는 역할과 기능이 절실히 필요하다. 그러나 학교 현장에서는 학생들의 개인별 특성에 맞는 진로교육을 위하여 여러 가지 지필식 심리검사를 실시하고, 심리검사의 결과에 따라 학생들에게 진로안내 및 지도를 하고 있으나, 시간적, 경제적인 문제로 인하여 수시적인 지도가 되지 않는 문제점이 있다. 초등학생은 좋아하는 직업에 대해 잘 알고 있고 앞으로 자신의 직업을 자신이 선택하기를 바라지만 부모에게 의존하는 경향이 많으며 좋아하는 직업에 대해 막연히 흥미를 느낄 뿐 무엇을 해야 할지 잘 모르고 있어 다양한 진로탐색활동을 하지 못하고 있다. 이러한 실태를 볼 때 초등학생에게는 직업에 대해 흥미를 가지고 자신의 직업선택을 생각해 볼 수 있는 활동이 더욱 필요하다. 따라서 초등학교 때부터 미래사회의 변화와 다양한 직업에 관심을 갖고 꾸준히 알아보며 자신의 흥미, 적성을 적극 활용하여 자신의 미래를 준비할 수 있도록 도와주려는 직업탐색이 필요하다고 하겠다. 이러한 직업탐색에 대한 관심이 나날이 증가하여 사회에서도 직업체험 테마파크 등이 생겨나 시설을 이용하는 등 다양한 방법들이 제공되고 있지만 이런 시설은 수도권에 편중되어 있어 이용하는 데 한계가 있고 비싼 비용과 한정된 시간으로 지속적으로 진로를 탐색하는 데 어려운 단점이 있다. 이러한 단점을 극복하고 초등학교 학생들에게 직업에 대한 관심과 영역을 확장시켜 나갈 수 있도록 다양한 형태의 동기유발을 제공하고 여러 직업군에 대한 정보제공과 구체적 학습이 이루어짐으로써 미래의 직업선택에 있어서 올바른 결정에 도움을 줄 수 있도록 사용자 중심 디자인 방법을 적용한 모바일 환경 중심의 직업탐색 콘텐츠 시나리오를 연구하고자 하였다. 본 연구의 세부 연구 방법은 다음과 같다. 첫째, 이론적 문헌조사에서는 초등학교 시기는 흥미기로서 취미나 흥미가 직업선택의 중요 요인 단계이며 또한 호기심을 진로발달의 기본욕구라고 하였다. 이러한 초등학생의 진로발달 단계에 따라 초등학생 시기에 직업인식 교육의 필요성에 대해 알아보고자 하였으며 교육적인 놀이라는 관점에서 놀이라는 흥미요소를 접목함으로써 동기유발과 흥미를 이끌어내어 지속적인 참여를 유도함으로써 학습효과를 극대화할 수 있는 에듀테인먼트에 대해 이론적 고찰을 함으로써 즐겁게 직업을 탐색할 수 있도록 하고자 하였다. 그리고 어린이들이 스스로 적성과 흥미에 대해 알 수 있도록 Holland의 직업적 성격유형이론인 직업흥미검사 중 초등학생을 대상으로 하는 직업카드 분류에 대해 알아봄으로써 본 연구의 콘텐츠 설계에 있어 기틀을 마련하고자 하였다. 둘째, 직업체험시설과 직업흥미검사, 직업탐색 어플리케이션의 사례분석을 통해 문제점을 도출하였으며 현재 분리되어 있는 콘텐츠들을 하나로 연결시킴으로써 직업체험의 이상적인 방법으로 자신을 관찰하고 연계된 직업을 이해함으로써 적합한 직업을 선택하는 데 도움이 되는 콘텐츠를 구성하고자 하였다. 셋째, 사례조사의 내용을 바탕으로 사용자의 심층 인터뷰를 진행하여 주요 요구사항을 도출하였다. 각 항목에 대해 나온 사항을 토대로 아이데이션을 통해 어플리케이션의 주요 기능으로 반영하고자 하였다. 어플리케이션 콘텐츠의 주요 단계로 자신을 이해하는 단계, 직업을 이해하는 단계, 직업을 경험하는 단계로 콘텐츠의 주요기능을 설계하였다. 넷째, 타겟 설정 후 포토다이어리를 통해 시나리오의 구성이 될 재미요소에 대해 도출하였으며 콘텐츠의 컨셉을 설정하여 시나리오에 따른 프로토타입을 제안하였다. 프로토타입은 안드로이드폰에 탑재하여 사용자 테스트를 실시하였으며 주어진 과제에 대해 어려움 없이 수행하는 것을 확인할 수 있었고 대체적으로 출시가 된다면 사용하겠다는 답변을 얻을 수 있었다. 본 연구는 자신의 적성을 알고 연계된 직업에 대해 이해하며 간접적으로 경험할 수 있는 것에 의의를 두며 본 연구를 바탕으로 향후 어린이가 다양한 직업을 이해하고 탐색하여 직업흥미를 이끌어내기를 기대해 본다. 또한 어린이들의 진로인식을 변화시킴으로써 적합한 직업을 통해 행복을 추구함으로써 개인의 자아실현은 물론 다양하고 전문화된 기술과 지식을 가진 인재를 배출함으로써 사회 및 국가의 발전에 기여한다는 것이 이 연구의 시사점이다.;People try to enjoy the happiness of their life while they work for living through proper jobs that helps you to have feeing of satisfaction and to find the value of the life. But these days it's not easy to have a job depend on your aptitude and ability. Nowdays our society became knowledge information-intensive society based the science and its technology so that's tough to guess or calculate how fast the society will change or grow because of the specialization in jobs and jobs diversification. This way it demands to children to select a job speedfully and to be a adaptable person who has experience and specialized knowledge with techniques in this fast-changing times. Therefore it will be important to understand one's interest and aptitude for a job also improve one's ability and aptitude according to the job will have. Moreover, it's necessary to ask for help and function that can guide you to find the appropriate career and choose it wisely to perform a role and to become a happy person. But in the real school field, there is a problem that do the several paper psychological exams for educating students according to their individual interests and depends its exams' results even though they give some career guide but it is not working economically and wasting of time. Elementary school students know well about their favorite jobs and want to choose a job themselves but unfortunately they depend on their parents and they can even start for the career exploration because they don't know what they want to do exactly instead of their interests. Be like this, it is necessary to create more activities that can let children think their professional standards of job with their interests. So it is necessary to do career exploration for children to be interested in various jobs and keep searching through it than they will be ready for the future era. That's way not only schools but also the societies are use a role-play theme park for children but, there is a weakness point that it's limited time for use and for its expensive entrance fee so it's difficult to use. To overcome its weakness, we need to motivate them to be interested in it and expand their realm of jobs. Also, we need to give them more information when it's done, I want to make a profound study of 'Edutainment Contents' which is mobile based system applicable to make a decision for the future occupational choice for elementary school students. Also, the purpose of the study is to lead their cognition in jobs, interests in jobs or job research for changing the way they think in careers so that they can seek self-realization as well as being a helpful to our national development. Contents of research as follows: First, as background theory I consider 'Edutainment Contents' understanding and career development of the elementary school students. Second, I seek the way to study about 'Job Search Application Contents Scenario' case studies of applications for occupational exploration and its present condition. Third, based of the case studies, I will plan the contents as well as based on the users' interview. Fourth, I will make a proposal of the prototype that setting up the concept and the target through scenario. And than, I will verify finished prototype through all users' examination. I regard in this research as meaningful to understand one's aptitude with the related job and to have indirect learning. I expect that the children will understand about various jobs' differences and be interested in jobs from now on through this study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > UX(User Experience)디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE