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증강현실을 활용한 오프라인 쇼핑몰 상품위치파악을 위한 모바일 앱 UI 디자인

Title
증강현실을 활용한 오프라인 쇼핑몰 상품위치파악을 위한 모바일 앱 UI 디자인
Other Titles
Augmented Reality Utilized Mobile App UI Design for Locating Goods in Off-line Shopping Malls
Authors
조미숙
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최종훈
Abstract
온라인 쇼핑시장의 급속한 발전에도 불구하고 소비자들은 필요한 물품에 대한 품질 확인 및 즉시 구매를 위하여 여전히 오프라인 매장을 선호하고 있다. 그러나 오프라인 쇼핑몰을 방문한 소비자들은 많은 상품과 정보로 인하여 구매하고자 하는 상품에 대한 위치 파악에 어려움을 겪고 있다. 특히 공항․기차․전철역과 연계 입점하여 운영되는 대형쇼핑몰은 역 주변의 특성상 소비자의 주요 거주지역과 관계없이 불특정 다수의 인원이 쇼핑몰을 방문하여 상품을 구매하게 된다. 따라서 익숙하지 않은 매장에 방문한 고객들에게 대형쇼핑몰의 복잡한 동선과 물리적 환경 구조에서 신속하고 편리하게 장보기를 도와줄 수 있는 대안이 필요하다. 이에 유통업체들은 스마트 카트를 도입하여 고객에게 물품의 정보, 위치, 구매한 물품의 리스트 등 다양한 정보를 제공하고자 하였지만 시스템 구현 및 스마트 카트 구입비용 소요 등으로 인하여 많은 매장에서 상용화하기는 현실적으로 어려웠다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 해결하기 위하여 별도의 스마트카트 도입비용 없이 오프라인 매장에 구축되어있는 실내 와이파이(Wi-Fi)와 카메라, GPS, 각종 센서가 탑재된 개인 모바일 기기를 활용한 실내 위치측정 시스템 기반의 증강현실 활용 모바일 앱 UI를 제안하였다. 본 연구의 목적은 스마트카트 도입과 같이 많은 비용을 들이지 않고 개인 모바일 기기를 활용하여 소비자에게 오프라인 매장에서의 계획적이고 신속한 상품구매 환경을 제공하는 것이다. 이를 위하여 국내 쇼핑시장의 현황 및 소비자 구매 행태, 증강현실 기술 및 실내 위치기반 서비스의 개념과 발전현황, 기업들이 추구하는 미래의 마트 개념과 현재 운영중인 서비스를 조사하였다. 또한 실내 위치기반 모바일 앱 사례를 비교 분석하여 모바일 인터페이스의 필요성과 고려사항을 도출하였으며, 개별 소비자의 마트쇼핑행위 관찰과 심층 인터뷰를 실시하여 현재 상품위치파악에 대한 어려움을 분석하고 요구사항을 파악하여 매장지도보기, 상품찾아가기, 설정하기 3가지 주요기능을 도출하였다. 앞서 도출된 주요기능을 모바일 앱을 통해 제안하였고, 오프라인 매장 이용 상황에 따른 UI 디자인 제안에 대한 검증은 실제 모바일 기기에 프로토타입을 적용해 사용성평가를 진행하였다. 평가는 앱에 대한 시각적 명확성, 행동 유도성, 사용편의성을 5점 척도로 평가하고 서비스 컨셉, 기능별 만족도, 개선사항에 대해 자유롭게 이야기 하도록 구성하였다. 그 결과 전반적인 만족도와 추후 앱의 사용 의사 여부에 대해 긍정적인 평가를 얻을 수 있었다. 따라서 본 모바일 앱 UI 제안 연구 결과는 향후 복잡한 오프라인 매장에서 신속하고 편리하게 상품위치 파악을 할 수 있도록 도움을 줄 것으로 예상된다. 이는 소비자의 쇼핑 만족도를 높이는데 중요한 역할을 할 것이며 유통업체들이 쇼핑 관련 서비스를 디자인 할 때 유용한 가이드라인이 될 것으로 기대한다.;Despite of steep development in the online shopping market, consumers yet prefer off-line shops to check quality of goods as well as to obtain need goods. However, lots of consumers visiting off-line shopping malls face great deal of difficulties in figuring out goods whereabouts. Particularly for large shopping malls operated in connection with airports and train or subway stations, many and unspecified persons tend to visit those shopping malls and to buy goods regardless of located in residential areas of consumers by the nature of vicinities of stations or airports. Consequently, consumers visiting shopping malls where they are not familiar with require measures assisting their shopping promptly and conveniently within complicated moving lines as well as physical and environmental structures of such large shopping malls. The distribution industry has tried to address such requirements by introducing smart carts providing various information such as information and locations of goods as well as purchase goods lists. However, it has been hard for lots of shops to commercially realize such solutions due to high smart cart cost as well as implementation cost. In this study, to address such problem without introducing separate smart carts, proposed was the augmented reality technology utilized in-door positioning system based mobile app UI by using in-door Wi-Fi access points already installed in the shop floors and the personal mobile device with a camera, GPS and various sensors built-in. The objective of this study was to provide the planned and prompt goods purchase environment within off-line shops to consumers by utilizing personal mobile devices without greatly investing on smart cart introduction. To achieve the objective, first studied were the domestic shopping market status, buying patterns of consumers, concept and development status of the augmented reality technology and the in-door location based service, the future mart concept companies are shooting at, and services currently being operated. In addition, comparing and analyzing in-door location based mobile app cases, needs and considerations on mobile interface were derived. Through observation on mart shopping behaviors in-depth interviews of/with individual consumers, their current difficulties in locating goods were analyzed, requirements were identified, and 3 functions of viewing shopping floor maps and searching goods and setting were derived. Main functions derived as above were prposed by the mobile app, and verification on the UI design proposal with respect to off-line shop usage situations was evaluated by applying its prototype on the actual mobile device. For evaluation of the app, visual clarity, behavioral guidance and easy of use were evaluated in the scale of 5 points. The discussion session were organized to freely discuss service concepts, functional satisfaction and improvements. By the results, it was possible to get positive assessment on overall satisfaction and intention to use the app in the future. Therefore, it was foreseen that the study result on this mobile app proposal would help consumers promptly and conveniently locating goods in complicated off-line shops in the future. In addition, it would play important role in enhancing consumers' shopping satisfaction as well as it was expected that it would make a useful guideline when designing shopping related services for the distribution industry.
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