View : 34 Download: 0

오프라인 구매 효용성 향상을 위한 신용카드 추천 모바일 앱 UI 디자인

Title
오프라인 구매 효용성 향상을 위한 신용카드 추천 모바일 앱 UI 디자인
Other Titles
UI design of credit card recommending mobile App. for improvement of offline purchase's effectiveness
Authors
박예경
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최종훈
Abstract
As the using of smart phone is vitalized, how fast information can be found is a standard judging knowledge criterion rather than the information. Therefore, users search internet and collect lots of information such as shopping, news, etc. through the smart phone. And, lots of studies on the method to show the information are conducted. And, while consumption is diversified, users who consume with credit card, not cash, are also increased. Users who pay all such as small sum settlement, utility bill, communication charge, etc. by credit card are increased and they issue various kinds of credit card so as to enjoy discount and saving benefits for it in places. However, benefits provided by credit card company cannot satisfy desires of those users. Users can use benefits by reading and remembering the list of benefits in card application form and offline shops don't guide proper benefits during the payment. So, they are in difficulties in connection to purchase usefulness. Therefore, this research suggested smart phone recommending application for improving purchase usefulness of offline so as to improve the problems. The purposes of this research are to select benefits, recommend credit card and promote rational consumption when users use credit card offline. To achieve them, offline purchase process and factors making an effect on selection and using of credit card were analyzed literature research. And, grounds of application possibility was prepared during the actual embodiment after conducting descriptive research which is necessary for this research. Also, cases of IT service related to credit card were analyzed and strengths/weaknesses of similar service were analyzed. The investigation of users were conducted for generations of economic activities in from 20s to 50s. First of all, general credit card using behavior and smart phone using status were investigated by survey. Based on them, core users were drawn and user investigation of contextual inquiry method was conducted. In user investigation, users said that it's difficult to consume effectively because of the complicated benefits when using many credit cards. There were requests of users that guidance of benefit information should be improved during the offline purchase and purchase pattern should be grasped. Based on them, ‘function of card's simple registration and benefit search', ‘function of recommending benefits utilizing interior location service’ ‘function of recommending credit card for purchase pattern’ were organized by mobile App. form. Credit card registration procedure was simplified by OCR technology and benefits can be shown at a glance by recognizing interior location during the entrance of shop. Also, UI as designed so that credit card suitable for purchase behavior can be recommended by showing the graph of purchase pattern. Information structure of the above functions designed the way App. is operated by menu structure, detailed screen and main movement scenario and usability evaluation was progressed by installing scene image in Android phone. For the usability evaluation, tasks were conducted for the subjects of contextual inquiry investigation which was progressed previously and interview about performance contents was progressed, so user's experience satisfaction was confirmed and improvement factors were supplemented and revised. A suggestive study on credit card recommending mobile App. for improving purchase usefulness is expected to eliminate inconvenience for grasping benefits of credit card and induce effective consumption by recognizing the purchase pattern. Of course, it is necessary to consider embodiment possibilities of App. and limitations of this research, but experience satisfaction from payment stage to settlement should be improved.;스마트폰 사용이 활성화됨에 따라 정보를 알고 있는 것보다 정보를 얼마나 빠르게 찾을 수 있는지가 지식의 척도를 가늠하는 기준이 되고 있다. 따라서 사용자들은 스마트폰을 통해 수많은 정보를 수집하며, 이러한 정보를 어떻게 보여줄 수 있는 지에 관해 많은 연구가 이루어지고 있다. 그리고 소비가 다양화되면서 현금을 지니지 않고 신용카드를 이용하여 소비를 하는 사용자들 또한 많아지고 있다. 이들은 대부분의 소비를 신용카드를 통해 결제하며, 그에 맞는 소비처에서의 할인 및 적립 혜택을 누리고자 다양한 종류의 신용카드를 발급받는다. 하지만 사용자는 카드 신청서에 있는 혜택 리스트를 일일이 기억해야 혜택을 사용할 수 있으며, 오프라인 매장에서는 결제 시 혜택에 대해 알맞게 안내해 주고 있지 않아 구매 효용으로 연결시키는 데에는 어려움이 있다. 따라서 본 연구는 이러한 문제점을 개선하기 위하여 오프라인 구매 효용성을 향상시키기 위한 스마트폰 추천 어플리케이션을 제안하였다. 본 연구의 목적은 사용자가 오프라인에서 신용카드를 사용할 때 혜택을 선별해 주고 신용카드를 추천해 주어 합리적 소비를 도모하는 데에 있다. 이를 위해 문헌 연구로 오프라인 구매 프로세스와 신용카드 선택과 사용에 영향을 미치는 요인에 대해 분석하였으며 본 연구에 필요한 기술 조사를 진행하여 실제 구현되었을 때 적용 가능성에 대한 근거를 마련하였다. 또한 신용카드 관련 IT서비스 사례를 분석하여 유사 서비스의 장단점을 분석하였다. 사용자 조사로는 20대에서 50대의 경제활동 세대를 대상으로 하여 실시하였다. 우선 설문 으로 일반적인 신용카드 사용 행태와 스마트폰 사용 현황에 대해 조사하였으며 이를 바탕으로 핵심 사용자를 추출하여 컨텍스츄얼 인쿼리 방법의 사용자 조사를 진행하였다. 사용자 조사에서 사용자들은 신용카드를 사용할 때에 혜택이 복잡하여 효율적인 소비에 어려움이 있다고 밝혔으며, 오프라인 구매시 혜택 정보 안내 방법이 개선되었으면 좋겠다는 의견과 구매 패턴을 파악해주면 좋겠다는 사용자 요구사항이 도출되었다. 이를 토대로 하여 ‘손쉬운 카드 등록 및 혜택 검색 기능’, ‘실내 위치 서비스를 활용한 혜택 추천 기능’ ‘구매 패턴에 알맞은 신용카드 추천 기능’을 모바일 앱 UI로 제안하였다. 위 기능의 정보 구조는 앱이 동작하는 방식을 메뉴 구조와 상세 화면 및 주요 동작 시나리오로 설계하였으며 화면 이미지를 안드로이드 폰에 탑재하여 사용성 평가를 진행하였다. 앞서 진행한 컨텍스츄얼 인쿼리 조사 대상자들에게 태스크를 수행하도록 하고 이에 관한 인터뷰를 진행하여 사용자 경험 만족도를 확인하였으며 개선 요소를 보완하여 수정하였다. 구매 효용성 향상을 위한 신용카드 추천 모바일 앱 제안 연구는 신용카드 혜택 정보 파악에 있어서의 번거로움을 해소하고, 구매 패턴을 인지하여 효율적인 소비를 유도할 수 있을 것으로 예상한다. 물론 앱의 구현 가능성과 본 연구의 한계점에 대한 고려가 필요하나 비용 지불 단계에서 결제 후 과정까지의 경험 만족도를 개선시킬 수 있기를 기대하는 바이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > UX(User Experience)디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE