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체험 마케팅을 접목한 브랜드 팝업 스토어 공간디자인에 대한 연구

Title
체험 마케팅을 접목한 브랜드 팝업 스토어 공간디자인에 대한 연구
Other Titles
A Study on the Spatial Design of a Branded, Experiential Pop-up Store
Authors
정기록
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 실내디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김연정
Abstract
오늘날 라이프스타일의 변화와 IT 기술의 진보는 소비자의 소비 형태와 브랜드간의 상호작용 형태를 다양하게 하고 있다. 기업 브랜드는 일방적 제품 홍보, 판촉행위에서 벗어나 소비자와의 다양한 방식의 커뮤니케이션을 통해 브랜드와 상품을 어떻게 전달 할 것인가를 중요하게 생각하게 되었다. 즉 소비자 생활문화의 흐름에 맞춰 전략적인 커뮤니케이션으로 브랜드 이미지 가치를 제고시킬 수 있고, 차별화된 브랜드 감성 디자인 표현 도구의 필요성에 대하여 대두하기 시작하였다. 최근 브랜드 이미지 강화와 소비자의 라이프스타일에 맞는 전략적 리테일 샵의 등장은 고유의 브랜드만의 스타일을 만들어 내는 계기를 형성하고 있다. 같은 맥락으로 형성된 팝업스토어는 예측하지 못했던 의외의 장소에서 단기간에 강렬한 인상을 전달하는 특징을 가지고 있다. 차별적인 한정판 체험 제공으로 소비자들은 이야깃거리를 발생시키고 브랜드와 연관된 특별한 경험 형성과 긍정적인 관계를 형성한다. 또한 소비자들의 입소문을 통해 적은비용으로 고효율 마케팅 효과를 거둘 수 있어 체험적 요소는 소비자의 욕구를 충족시키고, 팝업스토어는 총체적 체험 제공 수단으로서 다양한 행동장치 지원하는 전략적 마케팅 방법이라는 것을 입증해주고 있다. 이러한 흐름에 맞춰 체험마케팅을 접목한 브랜드 팝업 스토어가 최근 국내에서도 형성되고 있지만 단편적인 이벤트, 제품 디스플레이, 관람과 같이 국한적으로 접근을 하고 있다. 따라서 본 연구에서는 브랜드를 표현하는 주요 전략 요소로서 체험마케팅을 접목한 팝업스토어 공간 디자인이 브랜드의 고부가가치를 이룰 수 있도록 제안을 하는 것으로 목적으로 한다. 본 연구의 내용은 다음과 같이 진행된다. 첫째, 체험마케팅이 접목된 팝업스토어의 디자인 전략과 전개 방향에 대한 내용을 고찰 후 일반적인 연구의 배경을 도출하고 디자인적 관점을 적용하여 연구의 목적 및 연구방법 내용을 서술한다. 둘째, 체험마케팅과 브랜드 팝업스토어의 문헌 연구를 통하여 체험마케팅의 개념과 특징을 정리하고, 브랜드 팝업스토어 공간의 개념과 유형을 살펴본 후 상호 관계성에 대하여 정리한다. 셋째, 실제 체험마케팅이 접목된 브랜드 팝업스토어의 국내・외 사례를 분석하여 공간 계획에 필요한 디자인 개념을 도출하고 종합적 소결을 내린다. 넷째, 이론적 고찰과 사례분석 연구를 바탕으로 브랜드선정 및 분석을 하고, 브랜드와 상호연관성을 고려하여 대상지를 선정하여 체험마케팅을 접목한 브랜드 팝업스토어 공간 디자인을 제안한다. 다섯째, 앞서 진행된 논의들을 종합적 분석 정리하여 결론 및 제언을 내리고, 체험마케팅을 접목한 브랜드 팝업스토어 공간 디자인을 바탕으로 디자인 적용안의 기대효과와 연구의 의의 및 한계점을 밝힌다. 본 연구는 브랜드 팝업스토어에서의 체험은 소비자에게 기업의 브랜드에 대하여 직접적으로 어필할 수 있고, 다양한 마케팅과 연계될 수 있는 차별화된 전략으로 기업의 이미지 제고와 이윤창출에 중요한 방법적 요소가 될 수 있음을 제시하고자 한다. 또한 체험마케팅을 접목한 브랜드 팝업스토어 공간은 브랜드와 소비자간의 창조적 소통 공간을 제시하여 기업 브랜드의 기억 및 충성도를 강화시키는데 의의가 있다.;Changes in lifestyle and advances in information technology have transformed the interaction between consumer and brand. One-sided advertising and promotional activities are being replaced by two-way communications with consumers that are essential for conveying brand and product information to consumers in an effective manner. Specifically, building an emotional connection with consumers through strategic communications aligned with the current trends in consumer lifestyles has emerged as a high priority. A strategic retail shop that is aimed at improving brand image and conforming to consumer lifestyles serves as a tool for a brand to create its own unique style. A pop-up store, which emerged to serve the same purpose, is characterized by its ability to make a strong impression on consumers at an unexpected place in a short period of time. By offering products that are available only for a fixed period of time, a pop-up store creates interesting stories for crowds to talk about and also enables consumers to feel special experience and relationships that are uniquely associated with a brand. In addition, it helps make the most of the benefits of word-of-mouth to produce marketing effects at low cost, as well as achieve consumer satisfaction by meeting experiential needs. A pop-up store, which provides a unique environment that engages customers and generates a feeling of interactivity, is a proven tool of strategic marketing. We see an increase in branded, experiential pop-up stores in Korea that are used as a marketing tool. However, most of those pop-up stores are limiting their functions only on temporary event, exhibition, and promotion. The purpose of this research is to investigate and propose the spatial design of a branded, experiential pop-up store that would contribute to brand value enhancement. This research was conducted in the following order: First, Design strategies for experiential pop-up store were introduced, and then the research background and the purpose and methodology of this research were described from the perspective of spatial design Second, Literature research on the concepts and characteristics of experiential marketing and the characteristics of different types of branded pop-up store space was conducted, and then analysis of the interrelationship between experiential marketing and branded pop-up store space was carried out. Third, Case studies for branded, experiential pop-up stores in Korea and foreign countries were conducted to examine the design concepts best fit for space planning of a branded, experiential pop-up store. Fourth, Design recommendations for branded, experiential pop-up store space were proposed based on theoretical investigation and analysis of case studies, taking into consideration the interrelationship between a brand and a specific location. Fifth, The major results of this research were shown, and expected effects and implications/limitations of the spatial design recommendations proposed in this research were described. The conclusion of this research is that consumer experience in a branded pop-up store, which becomes a key focus for a retailer to extend its brand and improve awareness, acts as a great strategic marketing tool with which a retailer can differentiate itself from the competition and increase its bottom line. In addition, an articulate design of a branded, experiential pop-up store provides an effective way to interact with customers face-to-face and build an emotional connection with consumers that will lead to customer loyalty.
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