View : 32 Download: 0

소상공인을 위한 디자인 가이드 매뉴얼 개발 연구

Title
소상공인을 위한 디자인 가이드 매뉴얼 개발 연구
Other Titles
A study on development of design guide manualfor micro-enterprisers : Focusing on cases of snack bar
Authors
김지원
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
소상공업은 서민 경제의 근간을 이루는 중요한 부분으로서, 일반 대중과 가까이에 있으며 경제 환경에 가장 민감하게 반응한다. 또한 수적인 측면과 고용창출의 측면에서 대기업 혹은 중소기업만큼 우리 경제에 큰 영향을 미치고 있다. 그러한 이유로 대기업이나 중소기업 못지않게 소상공인 역시 그 중요성을 인정받고 있음은 물론 보호하고 육성해야할 집단으로서 주목받고 있다. 그러나 최근 장기화된 경제 불황과 경기 침체는 소상공인들에게 큰 타격을 입히고 있는 실정이다. 이에 정부와 선도 기업은 소상공인의 불황 극복, 경영 환경 개선 등 다양한 지원책 마련을 위해 노력하고 있으나 그 효과는 일시적이고 대상은 선택적이다. 보다 보편적이고 실용적인 소상공인 지원 정책 방안을 모색할 필요가 있다. 보편적 지원 정책 마련에 있어 디자인적 해결 방안의 모색은 그 해답이 될 수 있다. 다수의 소상공인이 창업과 경영에 있어 디자인의 필요성을 느끼고 있을 뿐만 아니라, 디자인 가이드의 마련이 불황극복의 효과적인 해결책이 될 수 있기 때문이다. 하지만 생계를 우선시해야 하는 경영조건과 열악한 창업환경, 자금의 영세성으로 인해 디자인 정책마련은 상대적으로 소외를 받고 있다. 이는 디자인이 소비자들의 구매행동을 결정하는 중요 요소로 작용할 뿐만 아니라 브랜드의 존폐를 좌우한다는 사실을 간과하고 있음을 시사한다. 따라서 본 연구에서는 소상공인의 효과적인 경영 개선에 있어 디자인이 중요한 역할을 한다는 사실을 근거로, 소상공인을 위한 디자인 정책 및 지원 방안을 고찰하였다. 이를 위해 소상공인 지원 정책의 일반적 현황을 살펴보았으며, 대표적 생계 밀착형 업종인 분식점을 중심으로 연구를 진행하였다. 사례조사는 생계형 자영업이 가장 많이 밀집해있는 서울 중구를 대상으로 하였다. 시안 도출의 경우 최근 분식업계에 불고 있는 디자인 고급화와 차별화할 수 있는 ‘친근함’이라는 속성을 기본으로 분식점 고유 정체성을 살리는 집단 브랜드 아이덴티티를 시각화 하였다. 이 시안은 범용성과 전형성, 사용자 편리성 등을 고려하여 최종 결정하였으며 소상공인의 편의와 경제성 등에 최적화된 형태인 디자인 가이드 매뉴얼로 구체화 하였다. 본 연구는 더 폭넓은 디자인 마케팅 전략으로 확대 적용이 가능하다. 또한 분식점을 비롯한 다양한 업종에서도 활용될 수 있다는 점에서 그 의의가 있다. 이 연구를 발판으로 소상공업 지원에 대한 관심의 증대와 지속적 정책수립, 소상공인의 경쟁력 강화가 실현되기를 기대해본다.;Micro-enterprise which is an important part, the basis of ordinary people's economy, is close to general people and responds to economic environment the most sensitively. Also, it makes effects on our economy as many as big-sized enterprise or small and medium-sized enterprise from angles of quantity and job creation. Therefore, the importance of micro-enterprisers is recognized as much as big-sized enterprise or small and medium-sized enterprise and they are focused as a group which must be protected and developed. But, the extended economic depression and economic recession recently cause severe damage to micro-enterprisers. Therefore, government and leading companies are preparing various supporting plans such as recession overcoming of micro-enterprisers, improvement of management environment, etc. But, the effects are temporary and the objects are selective. It's necessary to seek more universal and practical supporting plans for micro-enterprisers. For the preparation of universal supporting plans, the answer can be to seek design solutions because lots of micro-enterprisers feel a necessity of design in foundation and management and preparation of design guide can be an effective solution for recession overcoming. However, design approach is relatively neglected by management condition focusing on livelihood, poor environment of foundation and small scale of funds. It implies, the facts that design is an factor which decides consumers' purchasing behavior and controls brand's continuousness and abolition are ignored. Therefore, this research considered design approach and supporting plans for micro-enterprisers based on the fact that micro-enterprisers play an important role for effective improvement of management. To achieve it, this researcher examined general state of micro-enterpriser supporting policies for snack bar which is a representative type of livelihood contact-type business. Case study was conducted for Jung-gu, Seoul that the most livelihood-type businesses are gathered. In case of draft proposal, group brand identity vitalizing snack bar's own identity was visualized based on the attribute of 'familiarity' which can make design's 'high-quality' and 'differentiation', recent trend of snack bar. This draft proposal was finally decided by considering generality, typicality, user's convenience, etc. And, it was materialized to design guide manual which is a type optimized to convenience, economic feasibility, etc. of micro-enterprisers. This research can be expansively applied to broader strategy of design marketing. In addition, it's significant to be applied to various types of business including snack bar. Based on this research, supports of micro-enterprise should be more interests and continuous establishment of policies and strengthening of micro-enterprisers' competitiveness should be realized.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE