View : 806 Download: 0

녹색소비생활 환경라벨링 디자인 표현연구

Title
녹색소비생활 환경라벨링 디자인 표현연구
Other Titles
A study on expression of green consumption life environmental labeling design : Focusing on carbon labeling
Authors
황수정
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
산업의 발전으로 인한 기후변화는 자연 생태계를 파괴하고 있다. 이러한 환경문제로 지구촌은 지구온난화 방지를 위한 과제를 짊어지게 되었다. 리우 환경개발회의에서 기후문제에 대한 국제적 논의가 본격화 된 이후 선진국들은 환경문제를 해결하기 위한 제도를 만들고 교육을 강화하는 등 환경보존을 위해 노력하고 있다. 전세계적으로 환경문제가 강조됨에 따라 국내에도 제품의 환경성에 대한 정보를 표시하는 환경라벨링 제도를 도입·시행하게 되었다. 환경라벨링은 환경친화적인 제품을 선별하여 정해진 환경부호와 간단한 환경정보를 표시하여 소비자가 제품을 구매할 때 제품의 정확한 정보를 인지하고 구매로까지 유도하는 역할을 하고 있다. 기업의 자발적인 참여를 통해 이루어지며, 기업과 소비자 간의 신뢰를 바탕으로 지속가능한 녹색소비생활을 이끌어 내는 효과적인 도구이다. 환경라벨링의 한 형태인 탄소성적표지 제도는 제품의 생산에서 폐기까지 모든 과정에서 나온 탄소발생량을 표시하는 제도로, 2009년 시행한 이후 매해 인증 제품이 증가하고 있다. 그러나 제공하는 환경정보가 무엇을 뜻하는가에 관해 소비자가 기본적인 지식을 가지고 있지 않으면 알아보기 힘들다는 문제점이 파악되었다. 환경정보를 전달하는 라벨이 시각적 요소로서의 역할을 제대로 하고 있지 않다는 점에 대한 해결 방안이 필요했다. 이에 본 연구에서는 탄소성적표지 제도를 중심으로 현황조사와 설문조사를 통해 소비자에게 환경정보를 보다 쉽고 직접적으로 전달할 수 있는 라벨디자인을 제안하여 제도를 활성화 시키는데 기여하고자 한다. 소비자가 녹색제품을 구매하는 데 있어 환경라벨링 제도의 라벨이 중요한 시각적요소로 작용하고 있는지 확인하기 위한 과정으로 선행 사례조사, 현황분석, 설문조사를 통해 탄소성적표지 제도의 문제점과 개선 방안을 파악하고 이를 개선한 디자인을 제시하도록 하였다. 첫째, 환경정보가 부족한 문제점을 개선하기 위해 탄소배출량을 기본정보로 제공하고 환경에 미치는 영향을 등급화한 그린게이지를 기본 환경정보에 추가하여 제공하였다. 이는 제품의 탄소배출량이 다른 동종제품에 비해 환경에 어느 정도의 영향을 끼치는지 쉽게 알아 볼 수 있다. 둘째, 라벨의 크기가 작고 위치를 알아보기 힘들다는 문제점이 있었다. 개선방안으로 라벨의 패키지 면적비례 최대크기와 최소크기를 규정하여 라벨의 크기를 제한하고, 추가정보에 대한 레이아웃을 가로형과 세로형 타입으로 규정하여 일관성을 유지하도록 하였다. 셋째, 탄소성적표지 제도에 대한 소비자의 인식이 아직 낮은 것으로 나타났다. 인식도를 높이기 위하여 2단계 저탄소제품 라벨에 “저탄소 제품 인증 획득”의 문구를 별도로 표기하여 1단계 인증라벨과의 차이점을 두어 저탄소 인증제품의 우수성을 더욱 부각 시켜 소비자가 환경친화적 제품구매에 있어 식별력이 높아질 수 있도록 하였다. 그리고 2단계 저탄소인증을 받은 제품에 한해 유통 매장 내에서 사용할 통일화된 P.O.P.디자인을 제안하여, 저탄소 인증제품의 홍보를 돕도록 하였다. 넷째, 라벨의 정보를 이해하기 힘들고 환경에 얼마만큼의 영향을 주는지 모른다는 문제점이 있었다. 이를 개선하기 위하여 사전지식 없이는 수치적으로 가늠할 수 없는 탄소배출량을 패키지의 후면과 측면에 추가정보를 제공함으로써 이해를 돕도록 하였다. 추가정보에는 이산화탄소의 유해성을 인지할 수 있는 환경정보와 생산에서 폐기까지 단계별 발생된 탄소량을 제공하여 쉽게 인지할 수 있도록 하였다. 본 연구를 통해 환경라벨링이 소비자에게 제품의 정확한 환경정보를 인지시키고 구매로까지 유도하는 역할을 하고, 기업과 소비자 사이에 지속가능한 녹색소비생활을 선도하는 정책으로 발전하길 기대한다. 또한 본 논문의 제한점을 해결할 수 있는 탄소성적표지 제도를 의무화시킬 수 있도록 다각적인 측면에서 연구가 이루어지길 바라며, 환경라벨링을 통해 지구의 환경문제를 조금이나마 해결 할 수 있도록 기업과 소비자들의 많은 관심을 바란다.;Climatic changes caused by industrial development destroys natural ecosystem. While recognizing the environment problem, global village takes a task for preventing global warming. After climatic problem was discussed regularly and globally in World Summit on Sustainable Development, advanced countries are making an effort for environmental conservation by making institution solving environmental problems, strengthening educations, etc. Our country also introduced and executed environmental labeling which indicates information of product's environmental effects as environmental problems were emphasized all over the world. Environmental labeling selects eco-friendly products and indicates fixed environmental sign and simple information of environment so that consumers can recognize accurate information of products while purchasing products without advance information. It's accomplished by company's voluntary participation as an effective equipment drawing sustainable green consumption life between company and consumers. A form of environmental labeling, carbon labeling, indicates carbon emission during the whole process from the production to the waste and after it was executed in 2009, certificated products have increased every year. But, there was a problem that consumers cannot examine environmental information without fundamental knowledge about the meaning. It was necessary to solve the problem that label delivering environmental information cannot play a proper role as a visual factor. Therefore, the purposes of this research are to suggest label design which can deliver environmental information to consumers more easily and directly and contribute to the vitalization of the institution through the present-condition investigation and survey by focusing on carbon labeling. This researcher grasped problems and improvements of carbon labeling through the study on precedence cases, analysis of current situation and survey and suggested the design improving them as a process to confirm if label of environmental labeling is an important visual factor while consumers purchase green products. First, Green Gage that carbon emission is provided as the basic information and effects on the environment are graded was added to basic information of environment and provided so as to improve problems of insufficient environment information. It simply shows how many effects of product's carbon emission make on the environment in comparison with other products in same kind. Second, there was a problem that the size of label is small and there is a difficulty in checking the location. As an improvement, the size of label was limited by providing the maximum size and the minimum size in proportion to the area of label package and consistency was maintained by providing the layout of additional information as horizontal and vertical types. Third, consumer's awareness on carbon laveling was still low. To improve the awareness, words of 'acquisition of low-carbon product certification' were separately indicated on the label of the second-step low-carbon product, differences from the first-step certification label were secured and the excellence of low-carbon certificated product was more focused so as to improve consumers' discrimination during the purchase of eco-friendly products. And, this researcher suggested unified P.O.P design which will be used in distribution market for products obtaining the second-step low-carbon certification so as to be helpful for publicity of low-carbon certificated products. Fourth, there were problems that it was difficult to understand label information and effects on the environment were not certain. To improve them, additional information of carbon emission which cannot be estimated by numerical value without preliminary knowledge was provided on the rear and the side of the package for their understanding. Additional information included environmental information showing harmfulness of carbon dioxide and carbon emission by stages from the production to the waste was provided for easy recognition. Through this research, environmental labeling should let consumers recognize accurate environmental information of products, induce their purchase and be developed to a policy leading sustainable green consumption life between companies and consumers. In addition, this researcher hopes following studies can be conducted from multilateral aspects so as to make carbon labeling solving limitations of this thesis compulsory and companies and consumers are much interested in environmental labeling so as to solve environmental problems of the earth even a little.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE