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서울시 보건소 이미지 제고를 위한 통합 브랜드 아이덴티티 디자인 연구

Title
서울시 보건소 이미지 제고를 위한 통합 브랜드 아이덴티티 디자인 연구
Other Titles
Study on the integrated brand identiy design for Seoul City Health Center's image improvement
Authors
위가연
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
예전엔 예방접종을 위해서만 방문했던 보건소가 현재는 예방접종 이외에도 치과진료, 한방진료, 비만 클리닉 등 다양한 진료서비스를 하는 곳으로 업무를 확대하여 지역주민들의 건강을 지키고 있다. 또한 지방자치단체의 운영으로 해당지역 특성에 맞는 보건의료서비스를 시행할 수 있어 지역주민건강증진 향상에 이바지할 수 있게 되었고, 도시화로 인해 인구가 급증한 도시 지역에는 도시 보건지소, 보건분소 등 보건소의 하부기관들을 확대하는 등 사람들의 욕구를 충족시키기 위해 꾸준히 개선되고 있다. 하지만 이런 노력에도 불구하고 사람들은 여전히 보건소에 대한 이미지를 이전에 예방접종만 하던 곳으로 생각하는 경우가 많다. 보건소의 업무서비스의 개선은 꾸준히 향상되고 있지만 시각적인 보건소의 이미지는 예전과 크게 다를 바 없어, 사람들은 무의식중에 보건소를 오래되고 낙후되었다고 생각한다. 특히 지자체(地自體)의 권력이 센 서울시 보건소의 경우 구청의 산하기관으로써 자치구의 뜻으로 보건소가 운영되는데, 자치구 내에서 아이덴티티에 대한 인식이 약해 자치구 멋대로 보건소 로고가 있음에도 불구하고 자치구 심벌을 보건소에 사용하는 경우가 많다. 자치구 심벌의 경우 대체적으로 지형과 연관성이 높은 산, 강, 들과 같은 형태를 지니고 있는데 이런 자치구의 심벌을 보건소에 사용할 경우 보건소가 의료기관임에도 불구하고 전문성이나 신뢰성을 의심받을 수 있다. 해외의료기관들의 경우를 보면 각 의료기관의 정체성을 잘 살린 아이덴티티 전략을 사용한 사례들이 많다. 아이덴티티 전략은 기업뿐만 아니라 도시나 기관, 캠페인 등 여러 분야에서 활용되고 있다. 이에 본 연구에서는 보건소의 아이덴티티 정립의 중요성을 분석한 후, 자치구마다 분산된 로고를 사용하고 있는 서울시 보건소의 표준화된 통합 아이덴티티 디자인 체계를 구축하는데 의미를 두고 있다. 또한 서울시 자치구 25곳의 각각의 개별성을 인정하여 차별성이 느껴지는 통합 아이덴티티 디자인을 제시하고, 보건소의 하부기관인 도시 보건지소와 보건분소의 로고 역시 해당 자치구의 아이덴티티와 통일성이 느껴지도록 통합시켜 표현하였다. 설문조사를 통해 서울시 보건소에 대한 인지도와 아이덴티티 디자인의 객관적인 의견을 수렴하고, 현재의 문제점과 지향점을 도출한 후, 향후 보건소의 이미지 제고를 위한 차별화된 브랜드 아이덴티티 디자인을 개발하였다. 이를 바탕으로 표준화된 아이덴티티 매뉴얼이 정립되어있지 않은 보건소의 새로운 아이덴티티 디자인을 제시하여 기존의 부정적인 이미지에서 친근하고 신뢰성이 느껴지는 긍정적 이미지로 바뀌는 효과를 기대해 본다.;The public health center, which was a place for vaccination, has been expanded as a clinic providing various medical services such as dental therapy, herbal medicine, and obesity clinic as well as vaccination and gives versatile effort for heath of local residents.In addition the public health center operated by the relevant local community can implement medical services customized to features of the relevant region, so can contribute to improve health promotion of the local residents. Moreover in cities, public health sub-centers and public health branch offices have been expanded and improved continuously to meet requirement of people’s desire increased rapidly from urbanization. However people often consider the image of public health center as a previous center providing only vaccination.Although operational service of the public health center has been improved consistently, the visual images of public health center shows no great difference from the previous images, so people think that a public health center lag behind unconsciously. Especially, in case of Seoul-si of which local communities has stronger authority, public health centers are operated under the authority of relevant ward office as its subsidiary agency and even though the public office has its own logo, the logo of local community is often used to the public heath office because of lack of awareness on the identity. Because a symbol of local community often has a shape of mountain, river, and field highly related to its topography, it may be linked to doubt about its specialty and reliance to apply this symbol of local community to the public health office. The identity can be applied widely to cities, medical institutes, and campaigns as well as companies and for foreign medical institutes, there are many examples for excellent application of identity as a medical institute. Accordingly in this study, it is focused to analyze importance of establishment of public health office’s identity and then construct standard design of integrated identity of Seoul public health centers which currently use different logos by local communities. It is expected to propose integrated identity designs recognizing individuality of 25 ward offices and showing their differences and express the logo of urban public health sub-centers and public health branch offices to be integrated and show relation with identity of corresponding ward office. In addition, it was possible also to develop differentiated brand identity to promote the image of public health center in future, after collecting objective opinions for recognition and identity design of Seoul-si public health centers and drawing current problems and future intentions. Based on this, it will bring an effect to change the image of public health center from negative to positive with reliance to present new identity of public health office that does not have a standardized manual.
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