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한류 드라마 오프닝 타이틀 디자인을 통한 문화콘텐츠 강화방안 연구

Title
한류 드라마 오프닝 타이틀 디자인을 통한 문화콘텐츠 강화방안 연구
Other Titles
A Study on the Strengthening Plan of Cultural Content Through Korean Drama Opening Title Design
Authors
이소현
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
21세기 스마트 미디어 시대에 디지털 융합현상으로 방송시장은 국가간의 문화교류가 자유로워지면서 글로벌 시장을 견인하게 되었다. 그 가운데 K-POP, 드라마, 영화, 게임과 같은 우리 문화콘텐츠는 한류 열풍으로 해외에서 최상의 수출 성과를 보이고 있다. 문화콘텐츠 산업은 최근 한류현상에서 보듯이 해외에서 우리 문화 전반에 대한 관심을 증대시키고, 타 산업에 대한 파급효과가 매우 크며 나아가 한국 국가 브랜드 이미지 제고에 긍정적인 영향을 주는 문화적 효과를 만들어내며 우리나라 미래 성장동력 산업으로 주목받고 있다. 문화콘텐츠 가운데서도 문화적인 요소가 배태되어 우리 문화를 해외에 알리는 분야로 한류 열풍에 가장 큰 영향력을 행사하는 한류 드라마는 커뮤니케이션 기술의 발달로 채널의 가용성이 증가되고 유통채널이 확대되면서 수요가 급증하고 있다. 한류 드라마는 디지털 시대에 가장 설득력 있는 커뮤니케이션 매체로서 시각과 청각을 동반하는 영상콘텐츠 가운데 가장 대중적인 매체이다. 또한 대중들의 일상 생활과 매우 밀접하기 때문에 그 파급력 또한 엄청나다. 따라서 한류 드라마의 지속적인 성장을 위해서는 드라마의 내용 뿐 아니라 드라마를 영상 미학적으로 포장해주는 오프닝 타이틀 디자인이 중요하다. 방송 그래픽의 핵심이라고 할 수 있는 오프닝 타이틀 디자인은 드라마의 전반적인 정보를 상징적인 메시지로 전달함으로써 시청자들의 흥미와 관심을 유도한다. 따라서 무수히 쏟아져나오는 국내·외 드라마 시장에서 경쟁력 있는 드라마를 제작하기 위해서 이를 분석하고 연구하는 것이 필요하다. 본 연구는 다음과 같은 과정을 통해 진행한다. Ⅰ장에서는 한류 드라마 오프닝 타이틀 디자인의 연구 목적 및 필요성, 연구 방법 및 범위에 대해 살펴보았다. 문화콘텐츠로서 한류 드라마는 글로벌 시대를 맞이하여 부존자원이 부족하여 대외 의존도가 높을 수밖에 없는 우리나라의 국가 경제 성장을 견인하는 가장 핵심적인 콘텐츠라 할 수 있다. Ⅱ장에서는 한류 및 한류 드라마, 문화콘텐츠, 드라마 오프닝 타이틀에 대한 개념과 중요성에 대해 살펴본다. Ⅲ장에서는 한류 드라마 오프닝 타이틀 디자인을 중심으로 살펴본다. 2009년부터 2013년까지 5년 동안 방영된 드라마 가운데 한류 드라마로서 큰 성과를 거둔 드라마를 중심으로 가족(홈), 첩보 및 액션, 로맨틱코미디, 멜로, 추리 및 스릴러 다섯 장르로 분류하여 오프닝 타이틀 디자인의 시각적 커뮤니케이션 요소로 타이틀 로고, 타이틀 백, 모티브, 컬러 등을 중심으로 살펴본다. Ⅳ장에서는 외국인 설문조사에 의한 실증연구로 한류 드라마의 오프닝 타이틀의 중요성을 다시 한번 인식하는 것을 목적으로 설문조사를 한다. 설문조사에서 향후 시청희망 장르가 로맨틱 코미디라는 의견을 토대로 로맨틱코미디의 오프닝 타이틀의 디자인을 제안하기로 한다. Ⅴ장에서는 오프닝 타이틀 디자인 사례분석을 통해 얻어진 로맨틱코미디의 문제점을 파악하고 개선하기 위하여 로맨틱코미디 드라마들 가운데 시각적 표현이 가장 미흡하다고 판단되는 KBS<매리는 외박중>을 대상으로 오프닝 타이틀을 리디자인하였다. 드라마의 주요 내용을 토대로 컨셉을 도출하여 효과적인 오프닝 타이틀 디자인을 제안한다. 한류는 더 이상 우리 대중 문화를 선호하는 현상이 아닌 고부가가치 창출의 경제한류로 발전하고 있다. 한류의 중심에는 드라마가 핵심 콘텐츠로 자리잡고 있다. 따라서 한류가 한때의 인기에서 끝나는 것이 아니라 지속적으로 성장하기 위해서 원천 콘텐츠인 드라마는 연구할 가치가 있다. 드라마의 오프닝 타이틀은 해당 드라마의 내용을 짧은 시간 동안에 시청자에게 효과적으로 전달하여 시청으로 유도하는 역할을 하기 때문에 드라마마다 차별화된 디자인이 요구되며 시각적으로 시청자들이 이해하기 쉽고, 아름다운 디자인 개발이 필요할 것이다. 끝으로 본 연구는 한류 드라마의 오프닝 타이틀 디자인에 있어서 기본적으로 사용성을 높일 수 있는 방법에 대해 파악하고 드라마의 정보를 효과적으로 표현하여 시청자의 주목성을 유도하고 미적 영상 표현을 전달 할 수 있는 활용방안을 제시하데 의의를 갖는다.;Broadcasting market has come to lead the global market surpassing the cultural and physical distance among countries through the digital convergence of the age of smart media in 21st century. Our cultural contents such as K-Pop, drama, film and game are bringing the greatest successes in exportation with Korean Wave Fever. Cultural content industry, being evident in recent Korean Wave, increases overseas interest on our culture in general, has a great ripple effect on other industries, creates cultural affects that help boost a positive Korean national brand image and is being highly regarded as a growth engine industry for Korea's future. The development of communication technology has been expanding adaptable channels and increasing demands for Korean drama, which is one of the greatest influences to Korean Wave Fever among cultural contents, and being pregnant with cultural elements, promotes Korean culture to foreign countries. Korean drama can provide a great influence, because it incorporates both images and sounds, and its contents are closely linked with the daily lives of its consumers. Therefore, its opening title design, which can improve the drama in terms of not only the contents but also the film aesthetics, is important for the continuous growth of Korean drama. Opening title, which can be considered as the core of broadcasting aesthetics, attracts viewers by implicitly providing the general content of the program. Analysis and research on opening titles are necessary for the production of dramas that are competitive in the overflowing domestic and international drama market. This study is implemented through the processes as follows. The first chapter discusses the purpose and necessity of studying opening titles and the method and range of the research. Korean drama as cultural content receives the highest expectation to lead the growth of national economy, while Korea is heavily dependent on foreign natural resources in the global age. The second chapter discusses cultural contents, Korean Wave and Korean dramas and the concept and importance of drama opening title. The third chapter mainly discusses Korean drama opening title design. Dramas that aired from 2009 to 2013 for five years and made a great international success will be categorized into five genres of home, spy and action, romantic comedy, melodrama, mystery and thriller to look into the visual communication elements of opening title design and mainly on title logo, title background, motif and color. The forth chapter presents an empirical research by surveying foreigners, which aims to confirm the importance of opening title design of Korean drama. Based on the result of the survey, which hoped to see romantic comedy in the future, an opening title design for romantic comedy will be suggested. The fifth chapter redesigned the opening title of KBS Mary Stayed Out All Night, which is considered to have the least powerful visual expressions among romantic comedy dramas in order to analyse and improve the problems of romantic comedy dramas that are found through opening design case analysis. A new design that suits the genre of romantic comedy and its characters was suggested. Korean Wave is no longer a mere preference for our popular culture, but has developed into an economic phenomenon that creates higher value-added businesses. Drama is at the center of Korean Wave as the core contents. Drama as original contents is therefore worth studying for it to surpass the temporary popularity and continue to maintain the growth. Opening titles of dramas require differentiated designs for each drama, and designs that are visually easy to understand for viewers and aesthetic must be developed, since they attract viewers to watch the shows by effectively bringing the content of the program to viewers in a short amount of time. Lastly, the significance of this study lies in suggesting practical uses of Korean drama opening title that draw attention of viewers and express aesthetic film images by finding ways to increase the basic availability of opening title design and effectively presenting information of dramas.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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