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아리스토텔레스의 덕론을 기초로 한 도덕과 수업연구

Title
아리스토텔레스의 덕론을 기초로 한 도덕과 수업연구
Other Titles
A Study on Moral Education Based on Aristotle's Theory of Virtue
Authors
박선희
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
남경희
Abstract
본 연구자는 최근 학교 현장에서 인성교육을 강조하면서도 인성교육과 가장 연관된 교과인 도덕교과 교육에 대한 관심은 그리 높지 않은 상황에 문제의식을 가졌다. 그래서 오늘날 인성교육에 영향을 준 덕 윤리적 접근으로 도덕교과 교육에 적용할 때 제기되는 문제를 아리스토텔레스의 덕론을 바탕으로 극복하려했다. 그리고 덕론을 기초로 아이들의 올바른 인성을 형성하기 위해 무엇보다 도덕과 교육의 역할이 필요함을 논했다. 우선 인성교육에 영향을 준 덕 윤리의 재등장 배경과 덕 윤리의 도덕교육적 특징을 살펴보고 이 과정에서 덕 윤리적 접근과 도덕교과 적용의 관계에서 제기된 문제를 『니코마코스 윤리학』속 아리스토텔레스의 덕론을 중심으로 극복하고 도덕교과 교육 가능성을 강조했다. 아리스토텔레스에게 덕이란 그것을 가지고 있는 것을 좋은 상태에 이르게 하고 또 그것의 기능을 잘 발휘시켜주는 것으로 인간의 덕은 인간을 선하게 하는 성품이라고 보았다. 탁월한 성품인 덕은 습관화로 완성되고 그의 습관적인 덕 함양에서 중용적 자세를 강조했다. 즉 적절한 감정을 갖고 구체적인 상황에서 실천지에 의한 숙고를 통해 적절한 선택을 하는 판단이 함께 수반된 행동을 덕을 습득하는 것으로 보았다. 그런데 이와 같은 덕은 선천적으로 주어진 것이 아니라 누구나 후천적인 노력에 의해 획득되는 것이기에 체계적인 교육을 통해 아이들은 올바른 덕을 함양할 수 있다. 그렇다면 이러한 아리스토텔레스의 덕을 습득하는데 교육이 필요하다면 무엇보다 특정교과인 도덕과 교육이 그 중심에 서야한다고 본 연구자는 강조한다. 비록 본 연구자도 아리스토텔레스의 덕론을 바탕으로 도덕과 교육에 적용되기에는 다소 어려움을 지니고 있으며, 내용적으로 불충분하며, 특별한 교육방법을 제시하지 않았음은 인정한다. 그럼에도 불구하고 아리스토텔레스에게 덕을 함양하는 것은 실천지에 의한 심사숙고 과정을 통한 선택, 그에 따른 올바른 정념, 실천의 습관화를 통해 지적, 감정, 행동을 발달시키는 것으로 볼 수 있다. 따라서 오늘날 통합적 인성교육에서 요구하는 부분과 연결하여 도덕교사로서 그의 덕론은 앞으로도 계속 연구되어야 한다고 본다. 즉 올바른 인성을 위해 아이들이 배운 내용이 도덕 수업 시간에서 끝나는 것이 아니라 수업 시간 이외의 영역에까지 연결 확대되면서 지속적으로 이루어지도록 통합적 도덕교과 수업을 연구한다면 충분히 그 가능성이 있다고 본다. 즉, 도덕교과 수업을 위해 도덕과 교사들은 아이들의 올바른 덕을 형성시키기 위한 다양한 교수 학습 방법을 연구하고 개발하려는 사명감과 책임의식을 가져야한다. 그러면 아이들은 도덕시간마다 도덕적 삶에 대해 깊이 심사숙고하고 그에 따른 적절한 감정을 가지고 선택하고 행동하려는 습관화된 탁월성을 높일 수 있을 것이다. 그리고 이런 통합적 습관화가 도덕교과를 통한 수업으로 지속된다면 도덕교과는 학교현장 뿐 아니라 사회에서도 우리 아이들의 올바른 인성을 위한 가치 있는 교과로 그 효과를 얻어 낼 수 있을 것이다. ;Recognizing a critical mind about the situation that there is no high interest in moral education associated with character education, even though character education is emphasized in school, this study aims to get over the problems when virtue ethics that influenced character education of the present day, is applied to moral education, based on Aristotle's theory of virtue. Moreover, the necessity for moral education to help children form upright characters was discussed, based on the theory of virtue. First of all, this study examined characteristics of modern virtue ethics by considering the reappearance background of virtue ethics which influenced character education and analyzing MacIntyre's theory of virtue, concretely, In this process, the problems posed in the relationship between virtue-ethical approach and application of moral education were settled, based on Aristotle's theory of virtue in 『Nicomachean Ethics』, and the possibility of moral education was stressed. Aristotle considered that virtue kept something with it in a good condition and helped in displaying its function well and thus human virtue made human beings good. He also said that as an excellent character, virtue was completed by habituation, and emphasized a moderate behavior, cultivating his virtue habitually. In other words, he thought that virtue was obtained by making a judgment for a proper choice after careful consideration, according to the phronesis, in a specific situation. But this virtue is acquired by acquired efforts, not being given by nature, so children can cultivate upright virtue through systematic education. This study stressed that above all, moral education as a special curriculum should be implemented, if education is required to learn virtue of Aristotle. This study recognizes that there are some difficulties in applying Aristotle's theory of virtue to moral education and it is insufficient in the content and this study didn't propose a special education method. Nevertheless, for Aristotle, cultivating virtue was to choose after careful consideration, depending on the phronesis and to raise a correct passion and to develop intelligence, emotion and behavior through habituation of practice. Therefore, it is thought that his theory of virtue has to be studied continuously in the future by connecting this to the demands for integrated character education of the present day. If for developing upright characters of children, integrated moral education is studied to expand what children learn in moral classes to domains after class and to make them last, there would be a good possibility to realize it. Accordingly, for this moral education, moral teachers need to have senses of duty and responsibility to research and develop various teaching and learning methods to form upright virtues of children. Then, children would be able to carefully consider moral life in every moral class and improve habituated excellence to choose and act with a proper emotion. Furthermore, moral education would bring effect as a valuable curriculum for correct characters of children even in the society, if this integrated habituation lasts along with moral education.
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