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운동 기억수행 동작을 활용한 무용 활동이 지적장애아의 단기기억능력과 주의집중력 향상에 미치는 효과

Title
운동 기억수행 동작을 활용한 무용 활동이 지적장애아의 단기기억능력과 주의집중력 향상에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of the Motor memory activities to improve the short-term memory and an attention of the students with Mental Retardation
Authors
서연정
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구의 목적은 지적장애 여학생에게 운동 기억 수행 동작을 활용한 무용 활동을 적용하여 단기기억능력과 주의집중력 향상에 미치는 효과를 알아보기 위함에 있다. 기억은 학습 활동 뿐만 아니라 실생활의 문제 해결 장면에서도 중요한 요소이기 때문에 지적 장애 학생들의 기억능력의 결함은 학습과 실생활을 하는데 있어서 큰 어려움을 경험하게 된다. 특히 기억의 두 영역 중에서 장기기억 보다는 단기기억 능력에 결정적인 결함을 가지고 있기 때문에 학습한 내용을 쉽게 잊어버리게 되고, 또한 실생활의 문제 해결 장면에서도 효과적인 기억인출을 할 수 있는 능력이 부족하기 때문에 학습한 내용을 잘 적용하지 못하는 사실을 발견 할 수 있다. 이러한 원인의 인지적 측면에서 살펴보면 주의집중력의 결함으로 찾아 볼 수 있는데 주의집중력 또한 학습에 있어 중요한 요소이기 때문에 이를 증진시킬 수 있는 방안을 세우는 것이 중요하다. 따라서 본 연구에서는 운동 기억 수행 동작을 활용한 무용 활동이 지적장애아의 단기기억능력과 주의집중력 향상에 미치는 효과에 대해 연구 하였으며, 이를 위해 연구 참여자는 D특수학교 중등부에 재학 중인 중학교 2학년 여학생 5명을 대상으로 실시하였다. 연구 절차는 기초선, 중재, 유지 순서로 이루어 졌으며, 한 주에 2회씩, 3개월간에 걸쳐서 총 18회기가 실시되었다. 기초선, 중재, 유지의 매 회기 단계에서 단기기억능력 검사와 주의집중력 검사를 실시해 변화 정도를 기록 하였으며, 대상자간 중다 간헐 기초선 설계를 적용하였다. 단기기억능력 검사는 숫자 바로 따라 외우기와 거꾸로 따라 외우기로 구성되어 있으며, 주의집중력 검사는 수업이 진행되는 동안 영상촬영을 하여 학생들의 표적 행동을 관찰하여 표시하는 것으로 실시하였다. 운동 기억 수행 동작을 활용한 무용 프로그램은 선행연구의 단기기억능력 증진에 긍정적인 영향을 미친 선행 연구 결과들을 바탕으로 본 연구자가 연구에 맞게 재구성하여 제작하였으며, 중재 단계에서 각 연구 참여자들에게 적용하여 결과를 살펴보았다. 본 연구의 결과는 첫째, 운동 기억 수행 동작을 활용한 무용 활동이 단기기억능력 실험 과제의 사후 검사 결과에서 기억단어의 수가 증가 되었다는 것을 알 수 있었다. 이는 운동적 기억 수행 동작을 적용한 무용 프로그램이 치매노인의 단기기억능력에 도움을 준다는 선행 연구와 일치하는 결과이다. 둘째, 주의 집중력 측면에 있어서는 사전 검사와 사후 검사를 비교하여서 주의집중력의 지속시간이 향상 되었다는 것을 알 수 있었다. 이는 운동 기억 수행 동작을 활용한 무용 프로그램이 인지 기능을 향상 시키고, 기억 수행 능력을 증진시키는 만큼 주의 집중력 또한 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 것을 의미한다. 결론적으로 운동 기억 수행 동작을 활용한 무용 프로그램이 단기기억능력을 향상시키고, 주의 집중력을 향상 시키는 효과가 나타났다는 것을 알 수 있었다. 이 프로그램은 학습을 하는데 있어서나, 실생활에서의 문제 해결력 등을 증진 시킬 수 있는 무용 프로그램으로 특수학교 현장에서 지적장애아 지도에 활용될 수 있다는 것에 의의가 있다. 학교에서 학생들에게 효과적인 학습 프로그램을 제공해 주어야 하는 의무가 있는 만큼, 앞으로 이러한 무용 프로그램의 효과적인 활용 방안을 마련하는 것에 대한 지속적인 연구가 이루어 져야 할 것이다.;The purpose of this study was to find out effects of dancing activities which use motor memory activities make on the improvement of short-term memory and concentration of the intellectually disabled female students. Because memory is an important element of learning activities as well as in the filed of solving problem in real life, the lack of memory ability of the intellectually disabled students makes it difficult for them to learn and lead their lives. It is found that, particularly between two areas of memory : Short-term memory and long-term memory, they have a crucial flaw in the former, so it is easier for them to forget what they have learned and also they have difficulty in applying those because of the lack of ability to effectively pull out memories when solving problems in real life. The reason of this situation can be found in terms of cognitive factors : the deficiency of concentration. Because concentration is a crucial factor in learning, it is important to draw up a plan to improve this ability. In this study, a research about the effects of dancing activities which use motor memory activities make on the improvement of short-term memory and concentration of the intellectually disabled students was conducted. For this, 5 female students in “D special-education middle school” were selected as study participants. The study was proceeded in order of baseline, mediation, maintenance and performed twice a week for 3 months, totally 18 sessions were conducted. The test of short-term memory and concentration was conducted in each step(baseline, mediation, maintenance) to record the degrees of variation applying multiple probe across subjects design. Short-term memory test is composed of ‘immediately memorizing numbers’ and ‘memorizing numbers backwards’. Concentration test is done by observing the target behaviors of those students while making an video during classes. Dancing program using motor memory activities was reconstructed based on the results of preceding researches which had made positive effects on the improvement of short-term memory and in the level of mediation this program was applied to the participants to check out results. The results of this study are as below. First, It is proved that. when applying dancing activities using motor memory activities, the number of the words memorized increased in the test of short-term memory. This result accords with that of the preceding research which proved that dancing program using motor memory activities helps dotards to improve their short-term memory. Second, it is shown that duration time of concentration is extended between the preliminary test and the post test. This means that dancing program using motor memory activities can improve cognitive function, memory performance abillity as well as concentration. In conclusion, it is confirmed that dancing program using motor memory activities enhances short-term memory and concentration. This program will be useful when teaching intellectually disabled students in special-education schools for their learning and building up their problem-solving ability. Because schools are liable for providing students with effective education programs, researches on how to make full use of these programs should be continuously carried out.
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