View : 843 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor노용-
dc.contributor.author김보현-
dc.creator김보현-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:56Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:56Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000084939-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210802-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000084939-
dc.description.abstract정보화를 기반으로 빠르게 변하는 현대 사회는 확장된 공간으로서 세계를 하나로 이어주고 있다. 소통을 위한 새로운 매체의 유용함 이면에는 상호 대면을 통한 순수한 인간적인 만남을 줄어들게 만들었다. 사회에서 함께 살아가는 구성원으로서 공동체적 의미를 간과하게 하여 지나친 개인주의와 집단 이기주의로 인한 심각한 인간 소외 현상을 초래하게 되었다. 지성과 인성의 조화로운 발달을 통한 전인적 성장을 목표로 하는 학교는 또래와의 상호 소통에 기반을 둔 인성 발달을 무시하고 지적인 측면만을 강조하는 경쟁의 장소가 되어가고 있다. 이는 개별적 성취만을 추구하는 교수-학습 방법이 아닌 상호 소통 과정 속에서 인성과 지성의 조화를 이루기 위한 새로운 교수-학습 방법을 필요로 하게 되었음을 의미한다. 협동학습은 모둠 속에서 과제 해결을 위해 상호 소통하며 개인의 책무성을 기반으로 모둠원 스스로가 적극적인 활동을 하여 함께 성취를 얻을 수 있는 능동적인 교수-학습 방법으로 공동체의식을 기르는데 적합한 방법이 될 수 있다. 본 연구는 협동학습을 통한 교수-학습 방법이 중학생의 공동체의식에 미치는 효과를 알아보고자 하는데 목적을 두었다. 협동학습 모형 중에서 협동적 프로젝트 유형을 대표하는 GI(Group Investigation)협동학습모형을 적용한 미술과 교수-학습 프로그램을 개발하여 미술과의 협동학습 적용 범위를 확장함과 동시에 중학생의 공동체의식의 함양 효과를 검증하고 그에 따른 시사점을 도출하고자 한다. 본 연구의 내용은 다음과 같다. 현행 중학교 2학년 교육과정에서 적용되고 있는 2007년 개정 미술과 교육과정의 미술 교과서를 분석하여 협동학습모형이 적용 가능한 단원을 연구하고 GI 협동학습모형의 절차에 맞는 중학교 2학년의 미술 교수-학습 프로그램을 구성하였다. 2007년 개정 미술과 교육과정이 우리 미술 문화의 계승과 발전을 중요하게 여기고 있음에 착안하여 우리 문화유산 보존‧보호 포스터 만들기를 제재로 하여 수업을 설정하고, GI 협동학습모형 수업 절차에 따라 주제 설정과 작품 제작, 감상과 평가의 과정을 통하여 학습자들이 본 프로그램을 통하여 공동체의식을 함양할 수 있도록 프로그램을 설계하였다. 본 연구는 서울특별시 종로구에서 있는 C중학교에서 2013년 9월부터 10월까지 4주간 총 8차시에 걸쳐 진행하였다. 연구 대상은 2학년 2학급의 52명 중 1학급 26명을 실험집단으로 하여 GI 협동학습모형에 의한 교수-학습 프로그램을 적용하였으며, 통제집단은 나머지 학급의 26명을 대상으로 전통적인 모둠 학습으로 진행하였다. 본 교수-학습 프로그램이 중학생의 공동체의식에 미치는 영향을 검증하기 전 두 집단의 동질성을 검증 한 후, GI 협동학습모형 프로그램을 실시 전 두 집단에게 사전 검사를 실시하고 프로그램을 마친 후 사후 검사를 실시하는 과정을 거쳤다. 사전‧사후 검사를 분석하기 위해 data coding과 data cleaning의 과정을 거쳐 SPSS v. 18.0 package program에서 독립표본 t-test와 대응표본 t-test를 하였다. 검사지 분석을 통한 양적 분석 외에도 학생들이 작성한 모둠별 활동일지와 수업 평가지, 교사의 체크리스트, 관찰일지를 통한 질적 분석을 통하여 GI 협동학습모형을 적용한 프로그램을 통한 학습자의 공동체의식 변화과정을 살펴보았다. 본 프로그램의 적용 결과는 다음과 같다. 첫째, GI 협동학습모형을 적용한 우리 문화유산 보존‧보호 포스터 만들기 프로그램을 통하여 실험집단과 통제집단의 공동체의식의 차이가 나타났다. 본 연구에서 프로그램 적용 전과 후의 실험집단과 통제집단에 실시한 공동체의식 검사의 점수가 통계적으로 유의미하게 변화하였고(p<.05) 실험집단이 통제집단에 비해 향상된 점수의 폭이 높게 나타났다. 둘째, 학생들의 활동일지와 수업 평가지, 교사의 관찰일지를 통한 질적 분석을 통하여 GI 협동학습모형에 의한 우리 문화유산 보존‧보호 포스터 만들기 프로그램을 적용한 실험집단이 미술에 대한 흥미도가 높고 수업 분위기가 좋았으며, 통제집단에 비하여 체계적인 과정으로 수업이 진행되었다. 또한 실험집단이 통제집단보다 함께 상호 소통 하는 과정에서 보다 적극적인 태도와 책임감을 갖고 성실히 참여하였음을 볼 수 있었다. 이러한 실험은 협동학습을 적용한 실험집단 학습자들의 공동체의식에 긍정적인 결과를 미쳤음을 도출할 수 있다. 본 연구에서 실시한 GI 협동학습모형에 의한 우리 문화유산 보존‧보호 포스터 만들기 프로그램은 학습자들의 적극적인 상호 소통을 통해 정의적인 측면에서 공동체의식 함양과 더불어 수업에서 개별 활동이 아닌 함께하는 미술 활동을 통해서도 즐겁게 미술을 대할 수 있는 태도를 지니게 되었음을 보여준다. 또래와 깊은 영향을 주고받는 중학생을 대상으로 한 미술과의 협동학습 프로그램의 개발과 적용은 중학생의 공동체 의식 함양에 큰 의의를 갖는다고 할 수 있다.;Modern societies changing rapidly based on informationization are linking the world into one as an expanded space. Behind the utility of a new medium for communication, there is decreased pure human encounter through face-to-face contact, making ones overlook a meaning of the community as members living together in the society. In the end, it caused severe human alienation by extreme individualism and group-egotism. Schools, aiming at holistic growth through pursuit of harmonious development of intellect and personality, are turning into a place of competition neglecting personality development by communication with peers and emphasizing only intellect aspects. It means that there's a requirement for a new teaching-learning method with a view to harmony of personality and intellect through mutual communication, rather than one only pursuing individual achievements. Cooperative learning is an active teaching-learning method group members can achieve together while communicating each other for task-solving and doing actively based on individual accountability in a group. It may be an adequate method for cultivating a sense of community. This study intended to examine the effect of the teaching-learning method using cooperative learning on middle schoolers's sense of community. Art teaching-learning program was developed applying a GI(Group Investigation) cooperative learning model representative of a cooperative project in cooperative leaning models. So, it aims at expanding the range of Art cooperative learning, verifying the effects of middle schoolers' communal sense cultivation, and deriving suggestions. Contents of this study are as follows. Analysing art textbooks under 2007 Revised Art Curriculum applied to present middle school 2nd grade curriculum, cooperative learning model-applied unit was researched and a teaching-learning program was planned fitting for the procedure of middle school second graders' GI cooperative learning model. Considering that 2007 Revised Art Curriculum tries to find out methods for our art culture's succession and development, this study set an instruction with a subject matter of Poster Making of Our Cultural Heritage Preservation‧Protection, and designed a program for learners to raise a sense of community through processes including the theme setting, artwork creation, appreciation and evaluation according to the instruction procedure of GI cooperative learning model. This study was conducted at C middle school located at Jongno-Gu, Seoul for 4 weeks from September to October, 2013 through 8 times lessons. As for research objects, in 52 second graders in 2 classes, experimental group was composed of 26 in one class, applying a teaching-learning program by Gi cooperative learning model. For control group, composed of the rest 26 in one class, traditional small-group activities. Before verifying the effects of the teaching-learning program on middle schoolers' sense of community, homogeneity test was done in order to examine both groups' homogeneity. Also, pretest was conducted on both groups before performing GI cooperative learning model program, followed by the posttest after finishing the program. For analysis of pre-post tests, through data coding and data cleaning, independent and paired t-tests were conducted at SPSS v. 18 package program. In addition to quantitative research by test analysis, learners' transition process of communal sense was examined by GI cooperative learning model applied program through qualitative research by students' group activity diary, instruction evaluation sheet, teacher's checklist and observation diary. Research findings are as follows. First, Poster Making of Our Cultural Heritage Preservation‧Protection program, GI cooperative learning model was applied, promoted a sense of community of middle school second grade learners. In this study, scores of the test on a sense of community, conducted for experimental group before and after application of the program, revealed a statistically significant change (p<.05), showing a higher increase rate compared with control group. Second, through qualitative research by students' group activity diary, instruction evaluation sheet, teacher's observation diary, in this experimental group that applied Poster Making of Our Cultural Heritage Preservation‧Protection program by GI cooperative learning model, interest in art was higher with better class atmosphere, showing s systemic attitude on instruction compared with control group. In addition, compared with control group, they had more active attitude and responsibility in the mutual communication activities, showing higher fellowship. Based on such findings through cooperative learning, in a sense of community of the experimental group learners, positive results could be derived. Art teaching-learning program by GI cooperative model, conducted in this study, could cultivate a sense of community in the affective aspects through active communication among learners. Also, it shows that they could have a positive attitude towards art through joint working rather than individual one in the art class. Development and application of an art cooperative learning program, for middle schoolers giving and taking in-depth effects with peers, has great significance in cultivating their sense of community.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구의 방법 및 내용 2 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 협동학습 4 1. 협동학습의 개념 4 2. 협동학습의 수업모형 7 B. 공동체의식 14 1. 공동체의식의 개념 14 2. 공동체의식의 구성요소 15 C. 중학교 미술교육에서 GI 협동학습모형과 공동체의식 17 1. 중학교 미술교육과 공동체의식 17 2. GI 협동학습모형과 공동체의식 19 Ⅲ. 연구방법 20 A. 연구대상 및 절차 20 B. 자료처리 및 분석방법 24 C. 연구도구 24 Ⅳ. 연구결과 및 논의 43 A. 연구결과 43 B. 논의 48 Ⅴ. 결론 및 제언 50 A. 결론 50 B. 시사점 및 제언 51 참고문헌 54 부록 58 ABSTRACT 101-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4085055 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleGI 협동학습모형을 적용한 미술 교수-학습 프로그램이 공동체의식에 미치는 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle중학교 2학년을 중심으로-
dc.title.translatedThe Effects of GI Cooperative Learning Model-Applied Art Teaching-Learning Program on a Sense of Community-
dc.creator.othernameKim, Bo Hyeon-
dc.format.pagevii, 103 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded2014. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE