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미술계 직업진로탐색 수업 프로그램이 예술 고등학교 미술전공학생들의 진로의식 성숙도에 미치는 영향

Title
미술계 직업진로탐색 수업 프로그램이 예술 고등학교 미술전공학생들의 진로의식 성숙도에 미치는 영향
Other Titles
The effects of art-related career exploring classes on career maturity of art-major students inl arts high schools
Authors
이주은
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오숙환
Abstract
This study was conducted to examine the effects of art-related career exploring classes on career maturity of art-major students in seoul arts high schools and build basic data for effective career guidance. For this purpose, a hypothesis was established based on precedent studies that students in the experimental group participating in art-related career exploring classes would show a significantly higher level of career maturity in terms of capability, behavior, and attitude than the control group. The subject group of this research consisted of 42 students majoring in art at Seoul arts high school. The subjects participated in 8 times of career exploring class, each class lasting for 50 minutes. Utilizing the Career Maturity Inventory(CMI), preliminary and post examinations were conducted. The test tools were developed by Korea Research Institute for Vocational Education & Training in 2001, adding ‘attitude’ and ‘capability’ to the check-list of previous tests. The study used the CMI consisting of three sub-tests, tests for capability, attitude, and preparatory behavior relevant to career. The data collected through preliminary and post tests had gone through independent samples t-test using SPSS 20.0. was conducted on the experimental group in order to look at the difference of dependent measures before and after the career exploring program. ;본 연구는 미술계 직업 진로탐색 수업 프로그램이 예술고등학교 미술 전공 학생의 진로 성숙도에 미치는 효과를 알아보고, 효과적인 진로 지도를 위한 기초 자료를 마련하고자 시도하였다. 이와 같은 연구목적을 위해 선행 연구들을 고찰하였으며 이를 토대로 미술계 직업 진로탐색 수업 프로그램을 실시한 실험집단 학생이 프로그램에 참여하지 않은 통제집단 학생보다 진로성숙도의 능력, 행동, 태도 면에서 유의미하게 높을 것이라는 가설을 설정 하였다. 본 연구는 서울특별시에 소재하고 있는 서울예술고등학교 미술과 학생들로 이루어진 학급 42명을 실험집단으로 구성하였다. 실험집단은 한 회기당 50분으로 총 8차시의 진로 탐색 수업 프로그램을 실시하였다. 실험집단은 진로성숙도 검사를 활용하여 사전, 사후 검사를 실시하였다. 검사도구는 2001년에 한국직업능력개발원에서 개발된 것으로 이전의 검사들에 ‘태도’ 와 ‘능력’ 영역으로 구성 되어 있는 것에 추가하여 진로에 관한 능력, 진로에 관한 태도, 진로에 관한 준비 행동 등 세 개의 하위검사로 이루어진 진로성숙도 검사를 연구 도구로 사용하였다. 연구 대상간의 사전, 사후 검사를 하였고 자료 처리는 SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 짝지은 t 검증을 실시 하였다. 실험집단은 미술계 직업 진로탐색 수업 프로그램 실시 전과 후의 평균치를 내어 유의미한 차이를 살펴보았다.
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교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
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