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다중지능이론을 적용한 방과후학교 바이올린 수업이 초등학생의 창의성 발달에 미치는 영향

Title
다중지능이론을 적용한 방과후학교 바이올린 수업이 초등학생의 창의성 발달에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of Developing Creativity of Afterschool Violin Class by Applying Multiple Intelligences Theory for Students in Elementary School
Authors
문다영
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
염현경
Abstract
이 연구의 목적은 방과후학교 바이올린 수업 안에서 학생들의 창의성을 신장시키기 위해 다중지능이론을 적용한 바이올린 수업지도안을 개발하고, 수업을 통해 학생들의 창의성 발달에 영향을 미치는지 알아보는데 있다. 이를 위해 사용한 교수방법으로 ‘일반적인 바이올린 수업’과 ‘다중지능이론을 적용한 바이올린 수업’을 두 집단으로 나누어 실시하였다. 수업방법을 실제 수업에 적용하여 교수법에 따라 학습자의 창의성에 미치는 영향 및 차이를 알아보고자 양적 분석을 실행하였으며, 학생들의 인식을 살펴보기 위하여 질적 분석도 같이 진행하였다. 이와 같은 혼합분석을 통해 다중지능이론을 적용한 바이올린 수업을 받은 학생들에게서 창의성이 공통적으로 향상되는 것을 발견할 수 있었다. 이 연구의 대상은 서울지역에 소재한 초등학교 방과후 바이올린부에서 수업을 참여하고 있는 학생을 대상으로 하였으며 일반적인 바이올린 수업을 적용한 20명의 통제집단과 다중지능이론을 적용한 바이올린 수업에 참여한 20명의 실험집단으로 구성하였다. 다중지능이론을 적용한 수업을 실행하기 전에 사전검사를 하였으며 약 2개월 동안 수업을 하고 난 후에 사후검사를 실시하였다. 현직 교사의 조언을 바탕으로 바이올린 수업지도안을 작성하였으며 총 6차시의 수업을 진행하였다. 수업 제재곡은 초등학교 3학년 음악 교과서에 수록된 ‘고기잡이’와 바이올린 연주곡집에 실린 ‘가을’ 곡을 선정하여 각각 3회씩 수업하였다. 일반적인 바이올린 수업에서는 연주와 관련된 수업을 하였으며, 다중지능이론을 적용한 바이올린 수업에서는 여덟 가지 지능을 고려하여 다양한 수업과 활동이 이루어졌다. 연구 도구는 조용태(2007)가 개발한 창의성 검사의 확산적 사고와 확산적 감정을 사용하였고, 연구 참여자의 일반적인 특성을 알아보기 위해 설문지를 작성하였다. 검사도구와 설문지에 대한 자료처리는 SPSS Ver. 19.0 프로그램을 사용하였으며 연구 문제와 관련하여 기술 통계분석과 집단 동질성 검증, 독립표본 t-test를 실시하였다. 또한, 학생들의 인식 변화를 알아보기 위해 수업 평가지와 그룹면담, 개별면담을 실행하였으며, 연구자는 성찰일지와 참여관찰일지를 작성하였다. 이 연구의 양적 분석에 대한 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단에 따른 창의성의 확산적 사고 차이를 독립표본 t-test 분석으로 살펴본 결과, 유의미한 차이가 나타났다(p<.001). 즉, 다중지능이론을 적용한 바이올린 수업을 받은 학생들이 일반적인 바이올린 수업을 받은 학생보다 확산적 사고의 하위요소인 유창성에서는 유의미한 차이가 없었지만 유연성, 독창성, 정교성이 향상되었다. 둘째, 다중지능이론을 적용한 바이올린 수업을 받은 학생들과 일반적인 바이올린 수업을 받은 학생들에 따른 창의성의 확산적 감정 차이를 비교한 결과, 유의미한 차이가 나타났다(p<.001). 실험집단이 통제집단 보다 확산적 사고에 대한 하위요소의 호기심, 상상력, 복합성, 모험성이 더 높게 나타났다. 다음으로 이 연구를 실시하여 다중지능이론을 적용한 바이올린 수업을 받은 학생들의 경험을 질적 분석한 결과는 크게 7가지로 요약할 수 있다. 첫째, 학생들은 모둠 활동을 통해 서로 도와가며 협동심을 기르게 되었고, 함께 만들어가는 음악 활동을 체험하게 되었다. 둘째, 자연 소재를 활용하여 작품을 만들고, 자연과 함께 연주하며 음악 안에서 자연과 하나되는 경험을 하게 되었다. 셋째, 악기 연주 이외에도 여러 활동을 체험하면서 학생들은 음악에 대한 새로움을 발견할 수 있었다. 넷째, 다중지능이론을 적용한 바이올린 수업 안에서 다양한 활동을 하며 고정된 생각에서 벗어나는 변화를 가지게 되었다. 다섯째, 학생들은 리듬 종이컵과 신체를 이용하여 리듬을 익히고, 화음을 나누어 연주하면서 음악에 대한 이해력을 높이게 되었다. 여섯째, 학생들은 여덟 가지 지능을 매 차시마다 발달시키면서 음악수업에서 부족한 부분을 해소하는 다양한 활동의 시간을 가지게 되었다. 일곱째, ‘고기잡이’와 ‘가을’ 곡에 대한 수업을 참여하면서 학생들의 긍정적인 인식 변화를 확인할 수 있었다. 따라서, 방과후학교 프로그램 안에서도 학습자가 다양한 활동을 참여할 수 있도록 교사의 적극적인 학습지도 개발과 시행이 요구된다. 또한, 연구 대상을 바이올린부 학생에만 그치지 않고 정규 음악수업을 받는 초등학생까지 확대시켜 음악이 주는 즐거움을 체험하며, 주입식으로 수업 받는 형식에서 벗어나야 할 것이다. 이를 위해 정부의 재정적인 지원과 활동에 제약받지 않는 공간이 마련되어야 하며 음악교육의 미래가 밝아질 수 있도록 끊임없는 교수학습과 지도방법을 개발시켜야 할 것이다. 더 나아가 학생들이 음악을 느끼고 체험하는 것을 생활화하여 능동적인 참여와 함께 자신의 생각을 다양하게 표현하면서 창의성 발달에 긍정적인 영향을 줄 수 있기를 기대한다.;A purpose of this research is to develop a teaching plan which applies multiple intelligences theory to increase creativity of students in afterschool violin lesson, and to find out how the theory impacts on student’s development of creativity through lessons. Therefore, as a teaching method, we divided students into two groups for ‘general violin lesson’ and ‘multiple intelligences theory lesson’. I tried to find out how the influence and difference differ on creativity of learner when applying the teaching methods into real lessons. As a result, I found out an improving of creativity of the lerner taking a violin lesson multiple intelligences applying a multiple intelligences. These subjects of study are students in the Seoul area who are participating in violin lessons as an afterschool activity. They are organized into a control group of 20 persons for general violin lessons and a experimental group of 20 persons for multiple intelligences theory lessons. A preliminary inspection was done before applying multiple intelligence theory lessons, and post inspection was done after implementing about 2 months of lessons. The violin lesson teaching method is written on advice of the current teacher and the lessons were performed six times. The selected lesson curriculum ‘fishing’ implemented was taken from music textbook for 3rd year primary school, and ‘autumn’ implemented was taken from a violin repertoire three times each. The general violin lessons were about performance and multiple intelligence theory lessons were provided with variety lessons and activities considering 8 intelligences. The divergent thinking and divergent emotion for development of creativity were developed by Jo Yong Tae(2007) were used as research tools, and the study participants were asked to fill out a questionnaire about general characteristics such as their music lesson experience, and need for music. Program SPSS Ver. 19.0 was used for screening tool treatment and questionnaire data, descriptive statistics, group equivalence check, independent sample t-test were performed related to the research. A quantitative analysis of study results can be summarized as follows. First, according to the experimental and control groups, the difference of divergent thinking of creativity with analyzed independent t-test result showed significant difference in the result(p<.001). In other words, students who received multiple intelligences theory applied violin lessons do not show significant difference in fluency which is a sub-element of divergent thinking over students who received ordinal violin lessons, but their flexibility, originality and sophistication has improved. Secondly, significant difference was shown according to the results of comparing the difference of divergent emotion of creativity between students who have received lessons with applied multiple intelligences theory and students received general violin lessons(p<.001). The experimental group was much higher in curiosity, imagination, complexity, adventurousness which are sub-elements of divergent thinking over the control group. Next, with a study conducted, experience of students involved in theory of multiple intelligences applied violin lessons qualitative analysis can be summarized into 7 results. First, students raised cooperation while helping each other and experienced music activity together. Second, throughout away of a violin lessons applying multiple intelligences, students experienced a variety of activities and breaking away from fixed ideas. Third, while playing music in forest, they started to become one of a part of nature. Fourth, students raised the power of understanding by rhythm paper cups and body and playing shared chords. Fifth, by experiencing activities other than playing an instrument, students were getting interested in various studies, and found out novelty in music. Sixth, by developing 8 kinds of intelligence in every present, students had many different activities to fill up insufficient parts of their music class. Seventh, the positive perception of students while participating in various classes ‘fishing’ and ‘autumn’ applied multiple intelligence theory were identifiable. Thus, even in an afterschool program, a teacher’s active instruction development and implementation are required so students can participate in a variety of activities. In addition, the study isn’t limited only to violin class students but expand to students who receive regular music lessons in primary school and consequently they can experience greater pleasure from music. Moreover, to break away from the cram method of teaching. In a purpose of teaching, the government’s financial support and freedom from restraint is needed and the issue does not just remain for development of after school music program but needs to be developed continuously through teaching-learning and improvement teaching methods to brighten future of music education. Furthermore, student’s action on making feeling and experiencing music a way of life with active involvement and expressing their own idea for positive influence on development of creativity is expected.
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