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유치원 교원의 핵심역량 강화를 위한 직무연수 모형 개발 및 프로그램 운영 방안

Title
유치원 교원의 핵심역량 강화를 위한 직무연수 모형 개발 및 프로그램 운영 방안
Other Titles
Development of in-service teacher′s training model enhancing core competency for kindergarten teachers and the strategy for program operation
Authors
문복진
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구에서는 유치원 교원의 직무연수 모형을 개발하고 개발된 모형에 근거하여 핵심역량 강화 직무연수 프로그램 운영 방안을 제시하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 내용은 다음과 같다. 1. 유치원 교원의 직무연수 모형을 개발한다. 2. 개발된 모형에 근거한 핵심역량 강화 직무연수 프로그램 운영 방안을 제시한다. 본 연구는 유치원 교원의 직무연수 모형을 개발하기 위하여 교원 연수에 관련된 선행연구 및 모형 개발에 관한 문헌을 고찰하였다. 문헌 연구 및 유아교육 전문가 포커스 그룹 인터뷰, 연수 기획․운영 전문가 심층 면담을 통하여 유치원 교원의 직무연수 모형을 개발하였다. 개발된 모형에 근거한 핵심역량 강화 직무연수 프로그램 운영방안을 제시하기 위하여 유치원 초임교사, 경력교사, 부장교사 및 원감, 원장의 요구 조사와 연수 운영․기획 전문가의 심층면담을 실시하는 과정으로 이루어졌다. 본 연구를 통해 얻은 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원 교원의 직무연수 모형은 교육부, 시․도교육청, 직무연수 실시기관, 유치원, 교원이 직무연수 모형의 주체가 된다. 개발된 직무연수 모형은 행정 체계로 교육부는 직무연수 시행 기본 계획을 세우고 직무연수 시행 상황을 점검하며 종합 관리한다. 시․도교육청은 유치원 교원의 직무연수 시행 계획을 수립하여 시행 하며 시행 계획에는 공․사립 유치원 교원의 직무연수 이수 학점 관리를 적용한다. 직무연수 실시기관은 직무연수 운영 계획을 수립․운영하며 직무연수 운영은 연수 준비, 연수 실행, 연수 결과 처리 단계로 기획․운영한다. 지역교육청은 유치원 교원의 학점관리를 할 수 있도록 시스템을 정비하고 체계화 한다. 유아교육기관은 유치원 교원이 직무연수에 적극 참여 할 수 있도록 지원 체계를 확립하고 직무연수 학점 기록을 승인하여 관리 한다. 유치원 교원은 역량을 진단하고 점검하여 연수를 선택․신청 후 수강하고 연수이수 학점을 기록한다. 직무연수 모형의 주체인 교육부, 시․도교육청, 직무연수 실시기관, 유치원, 교원의 행정 체계는 유치원 교원의 직무연수 평가를 통하여 환류 되어 발전한다. 둘째, 개발된 모형에 근거한 핵심역량 직무연수 프로그램 운영 방안은 초임교사를 예시로 제시하였다. 운영방안의 목표는 ‘초임교사의 핵심역량 강화를 위한 직무연수 프로그램 운영 방안을 모색한다’, ‘초임교사의 핵심역량 강화 직무연수 프로그램 적용을 통한 핵심역량을 강화한다.’이며 세부 목표를 첨가하였다. 내용은 유치원 교원의 7개영역 39개의 핵심역량 내용중 요구도 수준이 높은 영역과 내용을 선정하는 것이다. 교수 방법은 강의, 토의․토론, 워크숍, 외부기관 견학, 연구발표, 선배와의 만남 등의 다양한 방법을 활용한다. 운영 형태는 집합연수, 원격연수, 집합연수와 원격연수의 혼합 연수 형태로 구성하며 총 연수 시간 편성은 15시간, 핵심역량 각 영역별 운영시간은 5시간 이내로 편성한다. 운영 시기는 학기 중으로 하고 직무연수 실시기관은 유아교육진흥원, 교육청, 특수분야 직무연수 지정기관 등이다. 개발된 핵심역량 강화 직무연수 프로그램은 초임교사의 요구에 의한 내용과 운영방법으로 제시하였지만 상황에 따라서 융통성 있고 탄력적으로 운영할 수 있다. 이러한 연구결과를 바탕으로 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발한 유치원 교원의 직무연수 모형은 현행 직무연수를 제도화하고 정비하여 관리하는 일 등의 행정체계의 제도적 변화에 기여할 것이다. 둘째, 개발된 모형에 근거한 핵심역량 강화 직무연수 프로그램 운영 방안은 코드번호 부여에 의한 직무연수 프로그램의 체계화, 직무연수 학점과 상위 자격연수 취득과의 연계, 핵심역량 직무연수 프로그램 목표, 내용, 운영방안을 제시하였다. 이러한 제시는 초임교사 직무연수 프로그램으로 활용할 수 있으며 교사, 부장교사 및 원감, 원장의 핵심역량 강화 직무연수 프로그램에도 활용할 수 있을 것이다. 셋째, 유치원 교원의 직무연수 모형이 실행되기 위해서는 사립 유치원 교원에게 나이스시스템의 연수이수 학점 등록 방안 부여와 직무연수 이수에 대한 의무성 및 보상체계가 필요하다. 이를 위해 자격연수 대상자 차출, 승진, 포상, 유치원 평가, 교원능력개발평가 등에 직무연수 학점이수자에 대한 혜택이 적용되도록 모색되는 방안이 마련되어야 한다. 넷째, 유치원 교원의 직무연수 모형이 적용되기 위해서는 유치원 교원들의 직무연수 참여에 대한 인식 전환과 역량 강화를 위한 직무연수 내용을 선택할 수 있는 인식 변화가 필요하며 이를 뒷받침 해 줄 수 있는 행․재정적인 지원이 필요하다. 다섯째, 유치원 교원의 직무연수 모형의 실행을 위해서는 직무연수 기관의 정비와 확대, 유치원 교원 직무연수를 관리하는 직무연수 전담기구 설치가 필요하다.;The purpose of this study is to develop a in-service teacher‘s training model for kindergarten teachers as well as to suggest a program management strategy on the in-service teacher′s training for enhancing core competency based on the developed teacher training model. The contents of this study to achieve the purpose are as follows: 1. To develop a in-service teacher′s training model for kindergarten teachers. 2. To suggest a program management strategy for enhancing core competency based on the developed in-service teacher′s training model. This study investigated the literatures on existing studies related to in-service teacher′s training and model development for developing the in-service teacher′s training model for kindergarten teachers. The in-service teacher′s training model for kindergarten teachers was also developed through the literature research, focus group interviews with early childhood education professionals, in-depth interviews with training plan and training management professionals. This paper was also comprised of process conducting investigation of request for kindergarten-beginning teachers, experienced teachers, leading teachers, vice directors, and directors as well as in-depth interview with training planner and training manager professionals in order to suggest the program management strategy on training for enhancing core competency. The results from this study are as follows: First, the in-service teacher′s training model for kindergarten teachers become a subject of in-service teacher′s training model for Ministry of Education, Metropolitan and Provincial Offices of Education, in-service teacher′s training execution institutions, kindergartens, and teachers. The Ministry of Education sets the basic plan for the training and examines and manages the conducting situations of in-service teacher′s training using the developed model as an administrative system. The Metropolitan and Provincial Offices of Education set and implement the conducting plan of in-service teacher′s training for kindergarten teachers and apply credit management for public and private kindergarten teachers on the planning. The in-service teacher′s training institutions plan and manage operational plan for in-service teacher′s training and the managing is planned and operated in the process of preparing, operating and processing the training result. Local Ministry of Education organizes and systematizes the systems in order to manage credits of kindergarten teachers. The early childhood education institutes establish the support system as well as manage the credit records of teacher training in order to motivate kindergarten teachers to participate in the teacher training actively. The kindergarten teachers diagnose and examine their competency for selecting and applying for the in-service teacher′s training. After taking the training, teachers record the credits. The subjects of the in-service teacher′s training model, a administrative system which contains Ministry of Education, Metropolitan and Provincial Offices of Education, in-service teacher′s training execution institution, kindergarten, and teacher, develop in circulation through the in-service teacher′s training evaluation by kindergarten teachers. Second, the management plan for in-service teacher′s training program of core competency based on the developed model was exemplified by beginning teachers. The purpose of the management plan is firstly, to seek strategy for in-service teacher′s training program management in order to strengthen the core competency of beginning teachers, secondly, to improve core competency of beginning teachers by applying in the in-service teacher′s training program and also added detailed objectives of the program. The content of the program is to select high demand level domains and contents among the 39 core competency contents in 7 domains for kindergarten teachers. The teaching methods take a various forms of lecture, discussion, debate, workshop, field trip, research presentation, meeting with the seniors and etc. The operation form consist of group training, remote training and the combined training form of group training and remote training. The organization of total training time is 15 hours with less than 5 hours per each core competency domain. The operation period set during the semester and in-service teacher′s training institution are the national institute for early childhood education, public educational offices, the designated agencies for in-service teacher′s training in special areas, etc. The developed in-service teacher′s training program for strengthening core competency is suggested as the content and the operation strategy by the needs of the beginning teachers, however, it can be operated with flexibility depending on the situations. The implications based on the results of this study can be suggested as follows: First, the in-service teacher′s training model for kindergarten teachers developed in this study can contribute to the institutional change of administrative system in institutionalizing, organizing and managing the existing in-service teacher′s training. Second, the operational strategy of training program for strengthening the core competency based on the developed model suggest the systematization of in-service teacher′s training program by endowing code number, the link between the in-service teacher′s training credits and the acquisition of the higher qualification training and the purpose, contents, and operation methods of in-service teacher′s training. Such suggestions can be utilized as in-service teacher′s training program for beginning teachers as well as the in-service teacher′s training program for teachers, leading teachers, vice directors, and directors. Third, in order to implement in-service teacher′s training model for kindergarten teachers, the obligation and the compensation system for completing in-service teacher′s training is required such as endowing the registration of in-service teacher′s training credits in neis system. In order to do this, the benefits to the participators of in-service teacher′s training credits should be arranged in the selection of qualification training targets, promotion, awards, preschool evaluation, teachers appraisal for professional development, etc. Fourth, in order to apply the in-service teacher′s training model for kindergarten teachers, the kindergarten teachers’ recognition of participating in in-service teacher′s training needs to be changed and the selecting in-service teacher′straining contents for strengthening competency is required. The administrative and financial support to back these changes up is also required. Fifth, the maintenance and the expansion of in-service teacher′s training institutions, the installation of exclusive institution for the management of in-service teacher′s training for kindergarten teachers is required in order to execute the in-service teacher′s training model for kindergarten teachers.
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